- 7 - sociale koop- of huurwoning wenst, dan kan besloten worden om een deel van het budget te laten vervallen. De heer VAN DER MEIJS: Het gaat ons om de particuliere bouw mogelijkheden van mensen die ingeschreven staan voor bouw grond indien anderen, die zelf beschikken over grond, via de artikel-19-procedure eerder aan bod komen. Maak hier duide lijke afspraken over door jaarlijks het maximaal aantal te bouwen woningen via de artikel-19-procedure aan te geven. Dit geldt uiteraard alleen indien de gemeente over voldoende bouwmogelijkheden beschikt. VOORZITTER: De richtgetallen kunnen zowel naar boven als naar beneden worden bijgesteld. Bij de artikel-19-procedures spreken wij over de opvulling van open gaten. Over een paar jaar zijn die gaten opgevuld en is van het geconstateerde probleem geen sprake meer. De heer ERMEN: Wij nemen de nota voor kennisgeving aan. Inhoudelijk hebben wij onze opmerkingen geplaatst in de commissie bestuurlijke zaken. Ik verwijs daarnaar. Wij blij ven principieel met u van mening verschillen over de status van deze nota en de beleidslijnen waarlangs u voorstellen kunt voorbereiden. Wij vinden het geen academische maar praktische discussie. Volgens uw college bepaalt het college de uitgangspunten. Dat is niet juist. De raad dient de uit gangspunten te bepalen waarlangs het college de zaken voorbe reidt De heer VAN DER MEIJS: Ik zal de vraag van de heer Sprenkels wat verduidelijken. Wat doet de raad indien hij het niet eens is met een nota en het college zich daar niets van aantrekt? Rest ons dan alleen nog de mogelijkheid om het vertrouwen in het college op te zeggen? De heer ERMEN: De laatste opmerking van de PVDA is een ridi cule voorstelling van zaken en doet geen recht aan de inhoud van deze materie. VOORZITTER: Wanneer uw raad het niet eens is met een voorstel van het college dan zou de raad inderdaad een motie van wantrouwen uit kunnen spreken tegen het college. Het college van burgemeester en wethouders bestaat, behoudens de burge meester, uit mensen die gekozen worden door en uit de leden van de gemeenteraad. Dat zijn ook de mensen die het meeste vertrouwen genieten. De houding van de heer Ermen verbaast mij zeer daar een fractiegenoot deel uitmaakt van het colle ge. Een dergelijk wantrouwen, door voortdurend een vinger aan de pols te willen houden, verwacht men hoogstens bij een partij die niet in het college vertegenwoordigd is. Nogmaals, wij bereiden de besluiten voor. Indien uw raad het niet eens is met een voorstel van ons college dan zullen wij proberen u te overtuigen door het aangeven van goede argumenten. Bent u daarna de mening toegedaan dat het voorstel uw goedkeuring niet weg kan dragen, dan stemt u tegen en gaat het voorstel niet door. Dat is de enige goede weg. Het is anders zeer de vraag of wij nog drie wethouders nodig hebben. In de visie van het CDA maakt immers de raad het beleid dat dan door de ambtenaren uitgevoerd kan worden. Hierna wordt de nota voor kennisgeving aangenomen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 17