- 7 -
sociale koop- of huurwoning wenst, dan kan besloten worden om
een deel van het budget te laten vervallen.
De heer VAN DER MEIJS: Het gaat ons om de particuliere bouw
mogelijkheden van mensen die ingeschreven staan voor bouw
grond indien anderen, die zelf beschikken over grond, via de
artikel-19-procedure eerder aan bod komen. Maak hier duide
lijke afspraken over door jaarlijks het maximaal aantal te
bouwen woningen via de artikel-19-procedure aan te geven. Dit
geldt uiteraard alleen indien de gemeente over voldoende
bouwmogelijkheden beschikt.
VOORZITTER: De richtgetallen kunnen zowel naar boven als naar
beneden worden bijgesteld. Bij de artikel-19-procedures
spreken wij over de opvulling van open gaten. Over een paar
jaar zijn die gaten opgevuld en is van het geconstateerde
probleem geen sprake meer.
De heer ERMEN: Wij nemen de nota voor kennisgeving aan.
Inhoudelijk hebben wij onze opmerkingen geplaatst in de
commissie bestuurlijke zaken. Ik verwijs daarnaar. Wij blij
ven principieel met u van mening verschillen over de status
van deze nota en de beleidslijnen waarlangs u voorstellen
kunt voorbereiden. Wij vinden het geen academische maar
praktische discussie. Volgens uw college bepaalt het college
de uitgangspunten. Dat is niet juist. De raad dient de uit
gangspunten te bepalen waarlangs het college de zaken voorbe
reidt
De heer VAN DER MEIJS: Ik zal de vraag van de heer Sprenkels
wat verduidelijken. Wat doet de raad indien hij het niet eens
is met een nota en het college zich daar niets van aantrekt?
Rest ons dan alleen nog de mogelijkheid om het vertrouwen in
het college op te zeggen?
De heer ERMEN: De laatste opmerking van de PVDA is een ridi
cule voorstelling van zaken en doet geen recht aan de inhoud
van deze materie.
VOORZITTER: Wanneer uw raad het niet eens is met een voorstel
van het college dan zou de raad inderdaad een motie van
wantrouwen uit kunnen spreken tegen het college. Het college
van burgemeester en wethouders bestaat, behoudens de burge
meester, uit mensen die gekozen worden door en uit de leden
van de gemeenteraad. Dat zijn ook de mensen die het meeste
vertrouwen genieten. De houding van de heer Ermen verbaast
mij zeer daar een fractiegenoot deel uitmaakt van het colle
ge. Een dergelijk wantrouwen, door voortdurend een vinger aan
de pols te willen houden, verwacht men hoogstens bij een
partij die niet in het college vertegenwoordigd is. Nogmaals,
wij bereiden de besluiten voor. Indien uw raad het niet eens
is met een voorstel van ons college dan zullen wij proberen u
te overtuigen door het aangeven van goede argumenten. Bent u
daarna de mening toegedaan dat het voorstel uw goedkeuring
niet weg kan dragen, dan stemt u tegen en gaat het voorstel
niet door. Dat is de enige goede weg. Het is anders zeer de
vraag of wij nog drie wethouders nodig hebben. In de visie
van het CDA maakt immers de raad het beleid dat dan door de
ambtenaren uitgevoerd kan worden.
Hierna wordt de nota voor kennisgeving aangenomen.