- 6 -
plannen. Wij pleiten voor meer duidelijkheid dan in de voor
liggende algemene criteria is omschreven.
De heer ERMEN: Wij zijn het niet eens met uw zienswijze. In
de gemeentewet staan twee relevante artikelen. Artikel 209
regelt het dagelijks bestuur en artikel 212 maakt delegatie
van bevoegdheden van de raad aan het college mogelijk. Het
college bereidt voor en maakt voorstellen, de raad beslist.
Wie bepaalt volgens welke criteria het college het beleid van
de raad voorbereidt? Wie bepaalt het toetsingskader en het
beleid op basis waarvan het college voorstellen kan doen aan
de raad? Het betreft dan een wijze van beleidsvoorbereiding
en -vaststelling waarlangs uw college zaken kan regelen. Wij
betreuren het dat u deze zienswijze niet deelt. Het verbaast
ons bovendien dat de collega-fracties hiermee geen moeite
hebben. Onze meningen blijven haaks staan op elkaar terwijl
er op zich geen problemen zijn dat uw college voorstellen
voorbereidt. Dat inzicht wil ik neerleggen binnen de raad.
Pas dan heeft het voor mij zin om inhoudelijk op deze nota in
te gaan.
De heer MARIJNISSEN: De hele zaak is ons volkomen duidelijk.
Wij hebben uw college gevraagd de criteria inzake toetsing
particuliere bouwplannen aan te geven. Welnu, dat is bij
dezen geschied. Destijds is duidelijk besproken dat de vast
legging op zodanige wijze diende plaats te hebben dat niet
alle voorstellen daarin vervat zouden kunnen worden. De
criteria dienden niet te gedetailleerd te zijn en ruimte
laten aan eigen interpretatie. Wij stemmen volledig in met
deze nota.
De heer VAN MIERT: Wij gaan akkoord met deze nota. De ge
vraagde criteria zijn duidelijk omschreven.
De heer SPRENKELS: Hoe zou de RVP reageren als men het niet
inhoudelijk eens zou zijn met deze nota.
De heer MARIJNISSEN: Dan zouden wij tegen deze nota stemmen.
VOORZITTER: De discussie lijkt mij wat academisch te worden.
In artikel 162 van de gemeentewet staat dat burgemeester en
wethouders belast zijn met de voorbereiding van alles waar
over in de vergadering van de raad zal worden beraadslaagd en
besloten. In het onderhavige geval geven wij aan hoe het
college omgaat met de particuliere bouwplannen. Wij bereiden
de voorstellen voor en de raad mag beslissen omtrent die
voorstellen. Indien wij ons kunnen verenigen met wijzigingen
in de voorstellen van uw zijde dan kunnen wij de voorstellen
aanpassen. Zijn wij het echter met de gedane wijzigingsvoor
stellen niet eens, dan houden wij vast aan ons voorstel. Uw
raad kan dan besluiten om akkoord danwel niet akkoord te gaan
met het voorstel.
De richtgetallen nemen wij als uitgangspunt. Het is niet de
bedoeling om die bij voortduring te overschrijden of te
onderschrijdenHet gaat niet alleen om mensen die ingeschre
ven zijn voor bouwgrond maar tevens om ingeschrevenen voor
een huurwoning. Wij krijgen een budget voor sociale woning
bouw. Wanneer wij dus van de richtgetallen het contingent
aftrekken, dan houdt men de bouwmogelijkheden voor de parti
culieren over. Mocht de discrepantie in enig jaar dusdanig
groot zijn dat bijvoorbeeld 90 procent van de woningzoekenden
particuliere bouwplannen heeft en slechts 10 procent een