- 21 - Ten aanzien van jonge wijken zijn wij nu van oordeel dat dit beleid niet altijd even consequent kan worden toegepast. Specifieke omstandigheden rechtvaardigen soms dat, wat het treffen van maatregelen betreft, niet gewacht wordt op een eventuele herstrating. Zo hebben wij onlangs besloten, bij wijze van proef, in de Noordsingel te Sprundel enkele verkeersdrempels aan te leg gen. Daarnaast zullen wij ons op korte termijn ten aanzien van dit specifieke probleem - nieuwe wijken met veel jonge kinderen waar de verkeersveiligheid te wensen overlaat - in een breed kader oriënteren met als doel diverse effectieve, betaalbare oplossingen in kaart te brengen. Een rondweg om Rucphen is naar onze mening ook op langere termijn om financiële redenen, milieuproblematiek, grondver werving e.d. niet haalbaar. De werkgroep Verkeer heeft onlangs de verkeersproblematiek in Rucphen bezien. Mogelijk dat dit nog leidt tot een uitbreiding van de ver- keersremmende voorzieningen op de route Gebrande Hoefstraat - Raadhuisstraat - Zundertseweg Aan de werkgroep Verkeer is de opdracht gegeven te bekijken of de verkeerssituatie in het zuidelijk deel van de O.L. Vrouwestraat op een eenvoudige wijze - bijvoorbeeld door verkeersdrempels - verbeterd kan worden het e.e.a. in combi natie met uitbreiding van de bebouwde kom. Hopelijk leidt dit tot een bevredigende situatie. Omdat de verkeerssituatie in de Schijfse Vaartkant na de herinrichting niet aan de verwachtingen voldeed, hebben wij besloten: twee verhogingen/ drempels aan te brengen, een ter hoogte van de splitsing Schijfse Vaartkant - van Slotendreef en een ter hoogte van de splitsing Schijfse Vaartkant - Vlette Vaart ter hoogte van de wegversmallingen in de Schijfse Vaartkant het oude wegprofiel te herstellen. Gelet op het feit dat ten aanzien van de Poppestraat aan de stroomfunctie voor het gemotoriseerde verkeer prioriteit is toegekend, is besloten te volstaan met de in de toekomst geplande rotonde op de kruising Bremstraat - Poppestraat en het verhogen van de kruising Poppestraat - Rozenkransstraat. Daarnaast zal met de rijkspolitie overleg gepleegd worden over het houden van snelheidscontroles. Verwacht wordt overigens dat na de afronding van de reorgani satie de politie meer gelegenheid zal hebben voor het houden van snelheidscontroles. Na heroverweging zijn wij van oordeel dat - ondanks het feit dat het een ontsluitingsroute betreft - maatregelen op de Kaaistraat te St. Willebrord niet langer uitgesteld kunnen worden. Het gedrag van het gemotoriseerde verkeer maakt ingrijpen noodzakelijk.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 169