- 5 -
de toepassing van dit criterium tot een wazig beeld zal
leiden. De artsen dienen van de consequenties van het onder
tekenen van dergelijke verklaringen doordrongen te zijn.
Namelijk dat zo'n verklaring een zeer zwaarwegende factor is
bij de beoordeling van een bouwaanvraag ingevolge artikel 19
WRO. Wij dienen niet op de stoel van de doktoren te gaan
zitten maar wij dienen het belang duidelijk te maken.
De heer ERMEN: Ik zal hierbij niet ingaan op de inhoud van de
nota omdat deze nota al is besproken in de commissie bestuur
lijke zaken. De status van deze nota is mij niet duidelijk.
In de commissievergadering deelde u mede dat het voorstel
criteria omvat die het college hanteert bij artikel-19-proce-
dures en dat de raad deze voor kennisgeving kan aannemen.
Verder kan de raad deze criteria hanteren bij de toetsing van
de uitoefening van de taken van het college. U bent van
mening dat de bevoegdheid aan het college is, gebaseerd op de
gemeentewet. De nieuwe gemeentewet legt heel duidelijk het
primaat bij de raad en in mindere mate bij het college. Waar
is uw stellingname binnen de gemeentewet op gebaseerd? M.i.
is deze bevoegdheid slechts aan het college indien deze door
de raad zou zijn gedelegeerd.
VOORZITTER: In artikel 2099 van de gemeentewet (artikel 162
nieuwe gemeentewet) staat dat burgemeester en wethouders de
voorstellen aan de raad voorbereiden. De nota bevat een
aantal criteria waarop wij voorstellen doen aan de raad. De
huidige agenda bevat voldoende voorbeelden. Wij bereiden de
voorstellen voor en uw raad kan het college ter verantwoor
ding roepen indien wij ons niet aan deze criteria zouden
houden.
Wij doen voorstellen aan de hand van de criteria. U kunt
toetsen of wij ons aan de criteria houden. Uiteraard houden
wij ons aan de richtgetallen binnen een bepaalde periode.
Over een reeks van jaren moeten wij ons aan de gemiddelde
richtgetallen houden. Hierbij dienen geen grote overschrij
dingen in een jaar plaats te hebben. De provincie zou m.i.
zeker reageren indien de richtgetallen in een jaar fors
overschreden zouden worden. Het richtgetal, gecombineerd met
het contingent, geeft aan wat wij aan particuliere bouwmoge
lijkheden hebben. Het budget om sociale huur- en koopwoningen
te bouwen mogen wij niet laten schieten. Wanneer wij dit
contingent van het richtgetal aftrekken, blijven de particu
liere bouwplannen over. Temeer daar de richtgetallen in een
jaar kunnen wijzigen, acht ik het niet zinvol om te bepalen
hoeveel woningen jaarlijks gebouwd mogen worden zoals door u
wordt voorgesteld.
Wij nemen aan dat de artsen op objectieve gronden keuringen
verrichten. Overigens is de medisch-sociale factor maar één
onderdeel van het eigen bijzonder belang. Ook andere factoren
zijn van belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gedupeerden
van de omleiding van de A 58. Bovendien is altijd nog de
medewerking van de provincie vereist.
De heer VAN DER MEIJS: Kunt u uw antwoord verduidelijken met
betrekking tot de mensen die op de wachtlijst staan voor
bouwgrond. M.i. zal de provincie niet reageren indien de
richtgetallen overschreden zouden worden. De enige bevoegd
heid van de provincie in dezen is geen medewerking te verle
nen aan nieuwe bestemmingsplannen of wijziging van bestaande