- 5 - de toepassing van dit criterium tot een wazig beeld zal leiden. De artsen dienen van de consequenties van het onder tekenen van dergelijke verklaringen doordrongen te zijn. Namelijk dat zo'n verklaring een zeer zwaarwegende factor is bij de beoordeling van een bouwaanvraag ingevolge artikel 19 WRO. Wij dienen niet op de stoel van de doktoren te gaan zitten maar wij dienen het belang duidelijk te maken. De heer ERMEN: Ik zal hierbij niet ingaan op de inhoud van de nota omdat deze nota al is besproken in de commissie bestuur lijke zaken. De status van deze nota is mij niet duidelijk. In de commissievergadering deelde u mede dat het voorstel criteria omvat die het college hanteert bij artikel-19-proce- dures en dat de raad deze voor kennisgeving kan aannemen. Verder kan de raad deze criteria hanteren bij de toetsing van de uitoefening van de taken van het college. U bent van mening dat de bevoegdheid aan het college is, gebaseerd op de gemeentewet. De nieuwe gemeentewet legt heel duidelijk het primaat bij de raad en in mindere mate bij het college. Waar is uw stellingname binnen de gemeentewet op gebaseerd? M.i. is deze bevoegdheid slechts aan het college indien deze door de raad zou zijn gedelegeerd. VOORZITTER: In artikel 2099 van de gemeentewet (artikel 162 nieuwe gemeentewet) staat dat burgemeester en wethouders de voorstellen aan de raad voorbereiden. De nota bevat een aantal criteria waarop wij voorstellen doen aan de raad. De huidige agenda bevat voldoende voorbeelden. Wij bereiden de voorstellen voor en uw raad kan het college ter verantwoor ding roepen indien wij ons niet aan deze criteria zouden houden. Wij doen voorstellen aan de hand van de criteria. U kunt toetsen of wij ons aan de criteria houden. Uiteraard houden wij ons aan de richtgetallen binnen een bepaalde periode. Over een reeks van jaren moeten wij ons aan de gemiddelde richtgetallen houden. Hierbij dienen geen grote overschrij dingen in een jaar plaats te hebben. De provincie zou m.i. zeker reageren indien de richtgetallen in een jaar fors overschreden zouden worden. Het richtgetal, gecombineerd met het contingent, geeft aan wat wij aan particuliere bouwmoge lijkheden hebben. Het budget om sociale huur- en koopwoningen te bouwen mogen wij niet laten schieten. Wanneer wij dit contingent van het richtgetal aftrekken, blijven de particu liere bouwplannen over. Temeer daar de richtgetallen in een jaar kunnen wijzigen, acht ik het niet zinvol om te bepalen hoeveel woningen jaarlijks gebouwd mogen worden zoals door u wordt voorgesteld. Wij nemen aan dat de artsen op objectieve gronden keuringen verrichten. Overigens is de medisch-sociale factor maar één onderdeel van het eigen bijzonder belang. Ook andere factoren zijn van belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gedupeerden van de omleiding van de A 58. Bovendien is altijd nog de medewerking van de provincie vereist. De heer VAN DER MEIJS: Kunt u uw antwoord verduidelijken met betrekking tot de mensen die op de wachtlijst staan voor bouwgrond. M.i. zal de provincie niet reageren indien de richtgetallen overschreden zouden worden. De enige bevoegd heid van de provincie in dezen is geen medewerking te verle nen aan nieuwe bestemmingsplannen of wijziging van bestaande

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 15