- 4 - reageren op een melding van een bouwwerk, moet het duidelijk zijn dat Welstandszorg Noord-Brabant voor snelle procedures dient te zorgen. Ik kan u mededelen dat daarin is voorzien. Een snelle afwikkeling van de adviezen zal plaats kunnen vinden door de betreffende bouwaanvragen niet meer in de zogenaamde "grote commissie" te behandelen. Deze aangelegen heid zal ook bij de evaluatie worden betrokken. De heer VAN MIERT: Wij blijven bij ons standpunt. Er dient snel en adequaat te worden opgetreden, dus geen welstandstoe zicht voor meldingsplichtige bouwwerken. Een extra schakel in het geheel zorgt voor extra vertraging. De objectiviteit is ook gewaarborgd indien de welstandstoets door de eigen ambte naren plaatsvindt. Ik betwijfel echter of hiermede veel extra werk gemoeid zal zijn. De uitgifte in eigen beheer van de paspoorten en rijbewijzen heeft ook geen extra formatieplaat sen tot gevolg gehad. De heer ERMEN: Ik stel voor dat wij nu vastleggen dat de evaluatie medio 1994 zal plaatsvinden waarbij de eenvoud, de slagvaardigheid en de objectiviteit van de voorgestelde procedure aan bod zullen komen. VOORZITTER: Ik zeg toe dat medio 1994 de evaluatie zal plaatsvinden. De uitgifte van een paspoort of rijbewijs is betrekkelijk eenvoudig. Indien men aan de voorwaarden vol doet, wordt vrijwel automatisch het paspoort of rijbewijs aangemaakt. De procedure bij welstandszorg is toch anders omdat de voorwaarden niet zo vast omlijnd zijn als dat het geval is bij de aanvrage om een rijbewijs of paspoort. Het blijft een subjectieve beoordeling of een bouwplan wel of niet aan de voorwaarden voldoet. Hierna gaat de raad akkoord met voorstel met uitzondering van de fractie van de WD ten aanzien van het gestelde onder "welstand" op pagina 2. 11. Toetsing parti- Nota inzake toetsingskader particuliere bouwplannen culiere bouw plannen De heer VAN DER MEIJS: De voorliggende nota schept inderdaad meer duidelijkheid in de onderhavige materie. Toch pleiten wij nog voor een duidelijker gemeentelijke visie op de verde ling van onze ruimte. Hetgeen vermeld is onder punt 4 sluit grotendeels aan bij onze visie. Hierbij dient echter heel duidelijk te worden aangegeven dat het college zich houdt aan de in regionaal verband in een bepaald jaar afgesproken richtgetallen. Uw antwoord in de commissie bestuurlijke zaken geeft aan dat u dit ruimer ziet. Uw bredere aanpak maakt, bij voldoende bouwmogelijkheden, de willekeur bij toewijzing te groot. Dit legt een te grote morele plicht bij het college. Bovendien zouden inwoners die op de wachtlijst voor bouwgrond staan, hiervan op de lange termijn de dupe kunnen worden. Wij stellen u daarom voor jaarlijks door de raad vast te laten leggen hoeveel bouwmogelijkheden in het betreffende jaar per kerkdorp aanwezig zijn en hoeveel gegadigden per dorp op eigen grond zouden mogen bouwen. Het is gebruikelijk dat na een artikel-19-procedure een bestemmingsplanwijziging volgt. U dient aan te geven dat dit ook geldt voor bedrijfsuitbreidingen. Wij dienen op te passen met de medisch-sociale indicatoren. Wij hebben de indruk dat

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 14