- 4 -
reageren op een melding van een bouwwerk, moet het duidelijk
zijn dat Welstandszorg Noord-Brabant voor snelle procedures
dient te zorgen. Ik kan u mededelen dat daarin is voorzien.
Een snelle afwikkeling van de adviezen zal plaats kunnen
vinden door de betreffende bouwaanvragen niet meer in de
zogenaamde "grote commissie" te behandelen. Deze aangelegen
heid zal ook bij de evaluatie worden betrokken.
De heer VAN MIERT: Wij blijven bij ons standpunt. Er dient
snel en adequaat te worden opgetreden, dus geen welstandstoe
zicht voor meldingsplichtige bouwwerken. Een extra schakel in
het geheel zorgt voor extra vertraging. De objectiviteit is
ook gewaarborgd indien de welstandstoets door de eigen ambte
naren plaatsvindt. Ik betwijfel echter of hiermede veel extra
werk gemoeid zal zijn. De uitgifte in eigen beheer van de
paspoorten en rijbewijzen heeft ook geen extra formatieplaat
sen tot gevolg gehad.
De heer ERMEN: Ik stel voor dat wij nu vastleggen dat de
evaluatie medio 1994 zal plaatsvinden waarbij de eenvoud, de
slagvaardigheid en de objectiviteit van de voorgestelde
procedure aan bod zullen komen.
VOORZITTER: Ik zeg toe dat medio 1994 de evaluatie zal
plaatsvinden. De uitgifte van een paspoort of rijbewijs is
betrekkelijk eenvoudig. Indien men aan de voorwaarden vol
doet, wordt vrijwel automatisch het paspoort of rijbewijs
aangemaakt. De procedure bij welstandszorg is toch anders
omdat de voorwaarden niet zo vast omlijnd zijn als dat het
geval is bij de aanvrage om een rijbewijs of paspoort. Het
blijft een subjectieve beoordeling of een bouwplan wel of
niet aan de voorwaarden voldoet.
Hierna gaat de raad akkoord met voorstel met uitzondering van
de fractie van de WD ten aanzien van het gestelde onder
"welstand" op pagina 2.
11. Toetsing parti- Nota inzake toetsingskader particuliere bouwplannen
culiere bouw
plannen De heer VAN DER MEIJS: De voorliggende nota schept inderdaad
meer duidelijkheid in de onderhavige materie. Toch pleiten
wij nog voor een duidelijker gemeentelijke visie op de verde
ling van onze ruimte. Hetgeen vermeld is onder punt 4 sluit
grotendeels aan bij onze visie. Hierbij dient echter heel
duidelijk te worden aangegeven dat het college zich houdt aan
de in regionaal verband in een bepaald jaar afgesproken
richtgetallen. Uw antwoord in de commissie bestuurlijke zaken
geeft aan dat u dit ruimer ziet. Uw bredere aanpak maakt, bij
voldoende bouwmogelijkheden, de willekeur bij toewijzing te
groot. Dit legt een te grote morele plicht bij het college.
Bovendien zouden inwoners die op de wachtlijst voor bouwgrond
staan, hiervan op de lange termijn de dupe kunnen worden. Wij
stellen u daarom voor jaarlijks door de raad vast te laten
leggen hoeveel bouwmogelijkheden in het betreffende jaar per
kerkdorp aanwezig zijn en hoeveel gegadigden per dorp op
eigen grond zouden mogen bouwen.
Het is gebruikelijk dat na een artikel-19-procedure een
bestemmingsplanwijziging volgt. U dient aan te geven dat dit
ook geldt voor bedrijfsuitbreidingen. Wij dienen op te passen
met de medisch-sociale indicatoren. Wij hebben de indruk dat