- 9 - moeten proberen voor de genoemde 6 percelen een uitzondering te maken. De heer GABRIELS: Het recht staat weer aan de kant van de brutaalste. Er heeft namelijk al iemand een dubbele garage geplaatst in dat gebied. Hier wordt niets aan gedaan. Voor het alternatieve plan zal een bos gekapt moeten worden. Er waren wel degelijk verwachtingen gewekt, zelfs het bouwrijpmaken was geregeld. VOORZITTER: Een krediet voor het bouwrijpmaken van grond wordt door de raad vastgesteld. Hiervan is geen sprake geweest. De heer ERMENWij moeten de gemeenschap dienen maar wel binnen de regels die daarvoor gelden zoals bestemmingsplannen. De raad is inder daad akkoord gegaan met het ontwerpplan voor de Lijsterbesstraat en om dit voor te leggen aan de provincie. Toen dit ontwerpplan aan de orde was hebben wij het plan het voordeel van de twijfel gegeven en hebben wij gezegd dat wij ons neer zouden leggen bij het advies van de P.P.C. Het advies is duidelijk. Het is natuurlijk mogelijk om de mensen te wijzen op de geldende bestemmingsplannen ter zake en waarom er op de ene plaats wel gebouwd mag worden en op het andere perceel niet. De direct betrokkenen kan men echter niet overtuigen van een juist gemeentelijk beleid indien zij niet mogen bouwen en de buurman wel. Mede gelet op precedentschepping is het het meest rechtvaardig om vast te houden aan het oorspronkelijke raadsvoorstel zoals dat hier ter tafel ligt. De heer VAN MIERT: Wat is rechtvaardig. Het betreft hier 14 of 16 gezin nen die al jaren proberen daar te bouwen. De P.P.C. heeft een oordeel geveld over dat gebied maar er blijven 6 percelen over die buiten de bezwaren vallen. Moeten wij nu alle 14 of 16 gezinnen teleurstellen of moeten wij proberen toch nog 6 gezinnen te helpen? Wij zijn voor het laatste De heer SPRENKELS: Wij wachten uw verdere voorstellen af. VOORZITTER: Problemen om de mensen precies het hoe en waarom van bepaal de zaken uit te leggen ontmoeten wij dagelijks. Het is de betrokkenen inderdaad vaak niet goed mogelijk uit te leggen waarom zij op hun stuk grond niet mogen bouwen terwijl de buurman dat wel mocht. Het gezegde "waar een wil is, is een weg" geldt niet in deze situatie. Wij hebben de goedkeuring van de provincie nodig. Wij hebben vanavond de mogelijkheid te besluiten voor 6 percelen een bestemmingsplanwijziging in procedure te brengen. In het advies van de P.P.C. zijn hiertoe aanknopingspunten. Voor alle duidelijkheid, dit betekent niet dat er al op die percelen gebouwd mag worden. Hiervoor zal eerst goedkeuring verkregen moeten worden. Zou er iemand al wel gaan bouwen dan zijn de kansen op goedkeuring helemaal verkeken. Wij zullen daar overigens tegen optreden. Kortom, wij willen proberen voor de betreffende 6 percelen een bestem mingsplanwijziging tot stand te brengen. Eerst zal advies ingewonnen worden bij de P.P.C. en aan de hand daarvan zullen wij een voorstel aan uw raad doen waarbij een verdere afweging kan plaatsvinden. Zou de P.P.C. negatief adviseren dan is ook dit gewijzigde plan van de baan. De heer ERMEN: Onze fractie zal uw plan nogmaals het voordeel van de twijfel geven en uw overleg met de P.P.C. afwachten. In het advies van de P.P.C. ten aanzien van de gehele Lijsterbesstraat zijn echter de bezwaren ingedeeld in de meest zwaarwegende categorie 1. Wij geven daarom nog steeds de voorkeur aan uw oorspronkelijk voorstel. De heer BROUWERS: Onze raad heeft zich al diverse malen "schuldig" gemaakt aan precedentschepping bij het nemen van

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 77