2 Wethouder SCHIJVEN: Het is waar dat er al veel beeldbepalende gebouwen zijn verdwenen. Vandaar deze eerste aanzet tot het monumentenbeleid. U pleit ervoor om bet pand Polderstraat 38 te Sprundel dat wellicht als gevolg van geluidsbinder van rijksweg A58 zal moeten gaan verdwijnen, aan te kopen. Dat betreft een gemeentelijk monumentenbeleid. Zover zijn wij echter nog niet. Wij hopen wel, in deze raadsperiode nog een gemeentelijk monumentenbeleid aan u te presenteren maar daar zijn natuurlijk financiële consequenties aan verbonden. Hierover kan ik u echter nog geen toezeggingen doen. Verder zullen wij bet betreffende pand eens nader bezien. Omdat bet hier om een rijksmonumentenbeleid gaat en omdat wij in dit kader op dit moment nog maar twee monumenten hebben, is een uitbreiding van de huidige commissie niet aan de orde. Wanneer het gemeentenlijk monumentenbeleid aan de orde komt zal ik er zeer zeker naar streven om in die commissie ook mensen uit de heemkundekring af te kunnen vaardigen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. 5. Subsidiëring blok- Voorstel inzake wijziging subsidiëring blokfluitlessen fluitlessen De raad gaat akkoord met het voorstel. 6. Wijziging welzijns- Voorstel tot wi~)ziging van: programma 1991/ - het welzijnsnrogramma 1991 in verband met de wiiziging van de subsidieregeling administratieve dienstverlening door de Pastoor Bastiaansen peuterspeelzaalwerk Stichting - de subsidieregeling peuterspeelzaalwerk (54e wiiziging 1991) De heer ERMEN: Wij stemmen in met het tweede gedeelte van het voorstel zijnde de subsidieregeling peuterspeelzaalwerk. Wij zijn het echter niet eens met de wijzingen t.a.v. de admini stratieve dienstverlening. Wij blijven van mening, alles afwegende, dat uw college hier een principe hanteert dat toch wel lijnrecht ingaat tegen de principes die u op hetzelfde terrein in feite hanteert als het gaat om de behandeling van de SKW's en stichting de Vaart. U bent voornemens om de SKW's te verzelfstandigen. Wij ondersteunen dat streven nadrukkelijk. U bent voornemens om de werkgeversrol van de SKW's in feite ook uit te bouwen op termijn. U wil het beheer en exploitatie van de gebouwen volledig onder hun verantwoordelijkheid brengen. Van het totale subsidie is slechts een klein gedeelte vrij besteedbaar. Als nu in die opvatting 90% van de gehele verant woordelijkheid in feite naar het SKW wordt doorvertaald, dan begrijpen wij niet waarom binnen de voorschriften van de gemeente geen zelfstandige keuze m.b.t. de administratieve dienstverlening mogelijk is. Dit doet ons insziens onrecht aan de verantwoordelijkheid van diegenen die het sociaal cultureel werk in feite uitvoeren en beheren. Wij vinden het onjuist dat uw college uw standpunt steeds relateert aan het besluit van oktober 1987 zijnde een besluit dat in het verlengde ligt van de administatieve dienstverlening van de bijna voormalige P.B. - stichting. In die tijd was het totale beheer onder verantwoor delijkheid van de paraplu PB.-stichting en dat was ook een andere setting, een ander klimaat waarbinnen gewerkt werd. Wij zijn voorstander van het principe dat het SKW en stichting de Vaart zelf mogen bepalen welk administratiekantoor zij in de

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 58