2
Wethouder SCHIJVEN: Het is waar dat er al veel beeldbepalende
gebouwen zijn verdwenen. Vandaar deze eerste aanzet tot het
monumentenbeleid. U pleit ervoor om bet pand Polderstraat 38
te Sprundel dat wellicht als gevolg van geluidsbinder van
rijksweg A58 zal moeten gaan verdwijnen, aan te kopen. Dat
betreft een gemeentelijk monumentenbeleid. Zover zijn wij
echter nog niet. Wij hopen wel, in deze raadsperiode nog een
gemeentelijk monumentenbeleid aan u te presenteren maar daar
zijn natuurlijk financiële consequenties aan verbonden.
Hierover kan ik u echter nog geen toezeggingen doen. Verder
zullen wij bet betreffende pand eens nader bezien. Omdat bet
hier om een rijksmonumentenbeleid gaat en omdat wij in dit
kader op dit moment nog maar twee monumenten hebben, is een
uitbreiding van de huidige commissie niet aan de orde. Wanneer
het gemeentenlijk monumentenbeleid aan de orde komt zal ik er
zeer zeker naar streven om in die commissie ook mensen uit de
heemkundekring af te kunnen vaardigen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
5. Subsidiëring blok- Voorstel inzake wijziging subsidiëring blokfluitlessen
fluitlessen
De raad gaat akkoord met het voorstel.
6. Wijziging welzijns- Voorstel tot wi~)ziging van:
programma 1991/ - het welzijnsnrogramma 1991 in verband met de wiiziging van de
subsidieregeling administratieve dienstverlening door de Pastoor Bastiaansen
peuterspeelzaalwerk Stichting
- de subsidieregeling peuterspeelzaalwerk (54e wiiziging 1991)
De heer ERMEN: Wij stemmen in met het tweede gedeelte van het
voorstel zijnde de subsidieregeling peuterspeelzaalwerk. Wij
zijn het echter niet eens met de wijzingen t.a.v. de admini
stratieve dienstverlening. Wij blijven van mening, alles
afwegende, dat uw college hier een principe hanteert dat toch
wel lijnrecht ingaat tegen de principes die u op hetzelfde
terrein in feite hanteert als het gaat om de behandeling van de
SKW's en stichting de Vaart. U bent voornemens om de SKW's te
verzelfstandigen. Wij ondersteunen dat streven nadrukkelijk. U
bent voornemens om de werkgeversrol van de SKW's in feite ook
uit te bouwen op termijn. U wil het beheer en exploitatie van
de gebouwen volledig onder hun verantwoordelijkheid brengen.
Van het totale subsidie is slechts een klein gedeelte vrij
besteedbaar. Als nu in die opvatting 90% van de gehele verant
woordelijkheid in feite naar het SKW wordt doorvertaald, dan
begrijpen wij niet waarom binnen de voorschriften van de
gemeente geen zelfstandige keuze m.b.t. de administratieve
dienstverlening mogelijk is. Dit doet ons insziens onrecht aan
de verantwoordelijkheid van diegenen die het sociaal cultureel
werk in feite uitvoeren en beheren. Wij vinden het onjuist dat
uw college uw standpunt steeds relateert aan het besluit van
oktober 1987 zijnde een besluit dat in het verlengde ligt van
de administatieve dienstverlening van de bijna voormalige P.B. -
stichting. In die tijd was het totale beheer onder verantwoor
delijkheid van de paraplu PB.-stichting en dat was ook een
andere setting, een ander klimaat waarbinnen gewerkt werd. Wij
zijn voorstander van het principe dat het SKW en stichting de
Vaart zelf mogen bepalen welk administratiekantoor zij in de