- 9 - ziekteverzuim bij de sector Gemeentewerken. Het voeren van een verant-woord personeelsbeleid houdt immers ook in dat het werk dat door ziekteverzuim blijft liggen niet geheel op de schouders terecht komt van de niet-zieken. Het tekort aan uren is door inzet van anderen ingevuld. Via de regionale pers zijn door de voorzitter en mijzelf inderdaad uitspraken gedaan in het kader van de gevolgen van de tussenbalans. Ik verwijs hierbij naar het verslag van de commissie financiën. Ik citeer: indien de bezuinigingen nog forser worden er waarschijnlijk een discussie moet komen over Hierbij kan gedacht worden aan prioriteiten, privatisering, handhaving voorzieningen enz. Indien de bezui nigingen nog groter worden dient de discussie omtrent de zojuist genoemde punten niet vermeden te worden. Het was de bedoeling de discussie hieromtrent op gang te brengen. In het kader van de bezuinigingen hebben wij gekozen voor het verschuiven van investeringen naar 1992. Het is inderdaad juist om jaarlijks het investeringsniveau voor vervangings- en uitbreidingsinvesteringen aan te geven en dit niet voor een aantal jaren vooruit te doen. Wij hebben in de voorjaarsnota een voorzet gedaan voor de begroting 1992. Bij de bepaling van het investeringsniveau voor het volgende jaar zal tevens bij de begrotingsbehandeling bezien worden in hoeverre de belas tingen moeten worden verhoogd. Ook binnen het college wordt er discussie gevoerd omtrent de prioriteiten, investeringsniveaus enz. m.b.t. concrete zaken voor 1992 en volgende jaren. In het rioolbeheersplan is duidelijk aangegeven hoe de riole ring in onze gemeente in stand gehouden kan worden. Binnen deze raad zijn hierover afspraken gemaaktEen van de afspra ken was een jaarlijkse verhoging van de rioolrechten met 8 procent gedurende een groot aantal jaren. Het college is ook van mening dat een verhoging van belas tingen en tarieven mogelijk moet zijn gezien de hoogte van de plaatselijke belastingdruk. Er zijn echter al afspraken gemaakt omtrent het verhogen van diverse belastingen. De extra kosten voor de afvalstoffenheffing worden doorberekend, de leges worden jaarlijks met 20 procent verhoogd, door de gemeente verleende diensten worden steeds meer in rekening gebracht aan de betrokkenen enz. Er wordt dus al een groot beroep gedaan op de financiën van de burgers. Wij kiezen in principe dus niet voor extra belastingverhogingen. Indien uw raad bij de begrotingsbehandeling voor 1992 echter niet wil bezuinigen noch het investeringsniveau wil verlagen, dan zul len toch de belastingen verhoogd dienen te worden. Er zal nog uitvoerig gesproken worden over zaken zoals bij voorbeeld privatisering, soberheid in het kader van de stads en dorpsvernieuwing, het eventueel openbaar aanbesteden enz., enz. Tekorten van het rijk worden door de decentralisatie van taken in feite doorgeschoven naar de lagere overheden en dus ook naar de burgers. De VNG heeft ook kritiek op het beleid van het rijk t.a.v. het doorvoeren van bezuinigingen op deze wij ze Het was mogelijk om in 1991 f 391.000,te gebruiken voor nieuwe investeringen. Wij hebben, vooruitlopend op toekomstige bezuinigingen, hiervan f 40.000,gereserveerd voor een interne verbouwing van het gemeentehuis. Er is een grote behoefte aan een herinrichting van het gebouw. Het ruimtege-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 44