- 8 -
bredere subsidies ontvangt of andere inkomsten heeft. De
beoogde bezuiniging kan voor bepaalde instellingen directe
personele consequenties hebben.
De heer ERMEN: Wij gaan volledig akkoord met het voorgestelde
beleid zoals dat op pagina 7 in de uitgangspunten is ver
woord. In het licht van de tussenbalans wordt het m.i. tijd om
ons te bezinnen op een nieuwe visie over onze gemeentelijke
toekomst. Wij dienen hierbij niet alleen de "kaaschaafmethode"
te hanteren maar ook de instandhouding van diverse voorzie
ningen kritisch te bezien en welke prioriteiten er moeten wor
den gesteld. Dat is in het kort onze visie over de toekomst
die aansluit op de uitgangspunten in de voorjaarsnota. Wij
zullen ons in de komende jaren niet vastleggen op een x-bedrag
aan investeringen voor de komende jaren. De prioriteiten
dienen van jaar tot jaar tegenover elkaar te worden afge
wogen. Er kunnen dan keuzes gemaakt worden voor verhoging van
belastingen, het spreiden van investeringen of voor het laten
vervallen van investeringen.
Wethouders KONINGS: de voorjaarsnota is in feite niets anders
dan een actualisering van de begroting. Het enige dat in deze
nota aan de orde is, is het verschuiven van enkele investe
ringen waarvan de kapitaallasten ongeveer f 40.000,bedra
gen. Deze voorstellen worden gedaan met het oog op de tussen
balans. Verdere beleidsmaatregelen van de centrale overheid
zoals het decentralisatiebeleid en de kortingen volgens de
kaderbrief van de minister van Financiën zijn nog niet
bekend. Wij spreken dan over aanzienlijke bedragen. In de
voorjaarsnota is alleen gesproken over de gevolgen van de
tussenbalans m.b.t. de begroting voor 1992. Het voorstel omvat
mogelijkheden voor het opvangen van de kortingen zonder dat
dit tot extra belastingen in 1992 voor de burgers zou leiden.
Er is gekozen voor een tweesporenbeleid door enerzijds het
kritisch bezien van het investeringsniveau en anderzijds door
het doorvoeren van bezuinigingen zoals de personeelsstop en de
vacaturestop
Er is gekozen voor het niet toekennen van loon- en prijscom
pensatie voor de sectoren en gesubsidieerde instellingen. Dit
dient in de budgetten te worden opgevangen. Wij hadden ook
kunnen kiezen voor het doorvoeren van kortingen op de budget
ten. De door ons gekozen richting resulteert in een evenwich
tig voorstel dat geldt voor alle sectoren. Dit geldt niet
alleen voor de gesubsidieerde instellingen maar bijvoorbeeld
ook voor de onderhoudsposten van de sector Gemeentewerken, de
Regionale Brandweer en de GGD. Wij hebben gedacht geen uitzon
deringen te moeten maken.
Indien de gevolgen van de tussenbalans beperkt zouden blijven
tot hetgeen nu wordt aangekondigd, dan zou men dit voorstel
een lapmiddel kunnen noemen omdat er dan wellicht mogelijkhe
den zouden zijn om via éénmalige middelen de kortingen op te
kunnen vangen. Uit financieel oogpunt is het onverstandig om
een éénmalige meevaller, met name de BTW-teruggavete gebrui
ken voor een structureel tekort voor 1992 en volgende jaren.
Dit strookt niet met het financiële beleid van deze gemeente.
Het is waar dat gemeentelijke reserves worden aangesproken bij
kredietoverschrijdingen. Het betreft hier bestemmingsreserves,
bijvoorbeeld voor de extra kosten als gevolg van het hoge