- 8 - bredere subsidies ontvangt of andere inkomsten heeft. De beoogde bezuiniging kan voor bepaalde instellingen directe personele consequenties hebben. De heer ERMEN: Wij gaan volledig akkoord met het voorgestelde beleid zoals dat op pagina 7 in de uitgangspunten is ver woord. In het licht van de tussenbalans wordt het m.i. tijd om ons te bezinnen op een nieuwe visie over onze gemeentelijke toekomst. Wij dienen hierbij niet alleen de "kaaschaafmethode" te hanteren maar ook de instandhouding van diverse voorzie ningen kritisch te bezien en welke prioriteiten er moeten wor den gesteld. Dat is in het kort onze visie over de toekomst die aansluit op de uitgangspunten in de voorjaarsnota. Wij zullen ons in de komende jaren niet vastleggen op een x-bedrag aan investeringen voor de komende jaren. De prioriteiten dienen van jaar tot jaar tegenover elkaar te worden afge wogen. Er kunnen dan keuzes gemaakt worden voor verhoging van belastingen, het spreiden van investeringen of voor het laten vervallen van investeringen. Wethouders KONINGS: de voorjaarsnota is in feite niets anders dan een actualisering van de begroting. Het enige dat in deze nota aan de orde is, is het verschuiven van enkele investe ringen waarvan de kapitaallasten ongeveer f 40.000,bedra gen. Deze voorstellen worden gedaan met het oog op de tussen balans. Verdere beleidsmaatregelen van de centrale overheid zoals het decentralisatiebeleid en de kortingen volgens de kaderbrief van de minister van Financiën zijn nog niet bekend. Wij spreken dan over aanzienlijke bedragen. In de voorjaarsnota is alleen gesproken over de gevolgen van de tussenbalans m.b.t. de begroting voor 1992. Het voorstel omvat mogelijkheden voor het opvangen van de kortingen zonder dat dit tot extra belastingen in 1992 voor de burgers zou leiden. Er is gekozen voor een tweesporenbeleid door enerzijds het kritisch bezien van het investeringsniveau en anderzijds door het doorvoeren van bezuinigingen zoals de personeelsstop en de vacaturestop Er is gekozen voor het niet toekennen van loon- en prijscom pensatie voor de sectoren en gesubsidieerde instellingen. Dit dient in de budgetten te worden opgevangen. Wij hadden ook kunnen kiezen voor het doorvoeren van kortingen op de budget ten. De door ons gekozen richting resulteert in een evenwich tig voorstel dat geldt voor alle sectoren. Dit geldt niet alleen voor de gesubsidieerde instellingen maar bijvoorbeeld ook voor de onderhoudsposten van de sector Gemeentewerken, de Regionale Brandweer en de GGD. Wij hebben gedacht geen uitzon deringen te moeten maken. Indien de gevolgen van de tussenbalans beperkt zouden blijven tot hetgeen nu wordt aangekondigd, dan zou men dit voorstel een lapmiddel kunnen noemen omdat er dan wellicht mogelijkhe den zouden zijn om via éénmalige middelen de kortingen op te kunnen vangen. Uit financieel oogpunt is het onverstandig om een éénmalige meevaller, met name de BTW-teruggavete gebrui ken voor een structureel tekort voor 1992 en volgende jaren. Dit strookt niet met het financiële beleid van deze gemeente. Het is waar dat gemeentelijke reserves worden aangesproken bij kredietoverschrijdingen. Het betreft hier bestemmingsreserves, bijvoorbeeld voor de extra kosten als gevolg van het hoge

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 43