122
moeten toch de afwegingen kunnen maken binnen het investe
ringsprogramma. Dat kunnen wij niet meer wanneer wij de
totale taak en het beheer overdragen. Vandaar dat wij ons
houden bij ons beleid.
Misschien dat het steunpunt in Sprundel gefaseerd gereali
seerd kan worden. Misschien eerst de aanleunwoningen en dan
het steunpunt. We hopen daar dan natuurlijk subsidie voor te
krijgen.
De stimuleringsmaatregel voor de kinderopvang loopt door tot
1 januari 1994. Het college verwacht dat er na die tijd een
uitkering via het gemeentefonds zal komen. Dat lijkt mij
eigenlijk ook logisch daar het ministerie nu een stimule
ringsmaatregel treft. Maar of het budgettair neutraal zal
kunnen blijven dat kan ik niet vooraf zeggen. Dat kan ook het
college niet vooraf bepalen. Wanneer de kinderopvang straks
niet budgettair neutraal te verwezenlijken zal zijn, dan
zullen wij hiertoe nadere voorstellen aan de raad doen.
Het zicht op de rapportage centralisering sociaal-cultureel
werk is redelijk helder op dit moment. Wij wachten op het
concept rapport StWillebrord wat overigens is blijven liggen
door ziekte van de onderzoeker. Zou zijn ziekte nog lang
voortduren, dan denk ik toch dat wij tussendoor zullen komen
met een plan voor de vier andere kernen.
De evaluatie van de indicatiecommissie is een zaak van het
college. Alleen via de jaarverslagen zullen wij dus openbaar
maken wat de indicatiecommissie doet en wat voor werk zij
verzet
Het extra verhogen van de sporttarieven ligt ook niet in de
visie van het college. Er is één tarief extra verhoogd,
namelijk van het zweminstructiebad omdat er extra facilitei
ten geschapen worden. Verder houden wij ons aan de uitgangs
punten van de nota Sportbeleid.
Wethouder KONINGS: In Nederland is het bijstandsniveau en het
minimum inkomen landelijk vastgesteld. Met deze middelen
dienen de mensen ook hun maatschappelijk functioneren te
bekostigen. Inwoners van een "goedkope gemeente" zijn in
feite bevoordeeld. Is de normale bijstand in bepaalde geval
len niet voldoende voor het doen van bijzondere uitgaven, dan
kan de bijzondere bijstand uitkomst bieden. Dit zijn echter
geen noodvoorzieningen. In december 1991 zullen wij uw raad
een voorstel voorleggen over deze problematiek. Dit betekent
dan extra beleid op maat voor 1992. Dit beleid maakt de
vorming van een minimafonds overbodig.
VOORZITTER: Het initiatiefvoorstel van het C.D.A. wordt door
het college ontraden. Wenst de heer Ermen hoofdelijke stem
ming?
De heer ERMEN: Neen, de stemverhouding is duidelijk.
VOORZITTER: Ik stel vast dat alleen de fractie van het C.D.A.
voor het initiatiefvoorstel is en de andere fracties tegen
zijn waarmee het initiatiefvoorstel is verworpen.