122 moeten toch de afwegingen kunnen maken binnen het investe ringsprogramma. Dat kunnen wij niet meer wanneer wij de totale taak en het beheer overdragen. Vandaar dat wij ons houden bij ons beleid. Misschien dat het steunpunt in Sprundel gefaseerd gereali seerd kan worden. Misschien eerst de aanleunwoningen en dan het steunpunt. We hopen daar dan natuurlijk subsidie voor te krijgen. De stimuleringsmaatregel voor de kinderopvang loopt door tot 1 januari 1994. Het college verwacht dat er na die tijd een uitkering via het gemeentefonds zal komen. Dat lijkt mij eigenlijk ook logisch daar het ministerie nu een stimule ringsmaatregel treft. Maar of het budgettair neutraal zal kunnen blijven dat kan ik niet vooraf zeggen. Dat kan ook het college niet vooraf bepalen. Wanneer de kinderopvang straks niet budgettair neutraal te verwezenlijken zal zijn, dan zullen wij hiertoe nadere voorstellen aan de raad doen. Het zicht op de rapportage centralisering sociaal-cultureel werk is redelijk helder op dit moment. Wij wachten op het concept rapport StWillebrord wat overigens is blijven liggen door ziekte van de onderzoeker. Zou zijn ziekte nog lang voortduren, dan denk ik toch dat wij tussendoor zullen komen met een plan voor de vier andere kernen. De evaluatie van de indicatiecommissie is een zaak van het college. Alleen via de jaarverslagen zullen wij dus openbaar maken wat de indicatiecommissie doet en wat voor werk zij verzet Het extra verhogen van de sporttarieven ligt ook niet in de visie van het college. Er is één tarief extra verhoogd, namelijk van het zweminstructiebad omdat er extra facilitei ten geschapen worden. Verder houden wij ons aan de uitgangs punten van de nota Sportbeleid. Wethouder KONINGS: In Nederland is het bijstandsniveau en het minimum inkomen landelijk vastgesteld. Met deze middelen dienen de mensen ook hun maatschappelijk functioneren te bekostigen. Inwoners van een "goedkope gemeente" zijn in feite bevoordeeld. Is de normale bijstand in bepaalde geval len niet voldoende voor het doen van bijzondere uitgaven, dan kan de bijzondere bijstand uitkomst bieden. Dit zijn echter geen noodvoorzieningen. In december 1991 zullen wij uw raad een voorstel voorleggen over deze problematiek. Dit betekent dan extra beleid op maat voor 1992. Dit beleid maakt de vorming van een minimafonds overbodig. VOORZITTER: Het initiatiefvoorstel van het C.D.A. wordt door het college ontraden. Wenst de heer Ermen hoofdelijke stem ming? De heer ERMEN: Neen, de stemverhouding is duidelijk. VOORZITTER: Ik stel vast dat alleen de fractie van het C.D.A. voor het initiatiefvoorstel is en de andere fracties tegen zijn waarmee het initiatiefvoorstel is verworpen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 277