120 kan komen via de vrijstellingsmogelijkheid en soms twee bedrijfswoningen. Wij zijn natuurlijk ook beducht voor de hinderwetproblematiek die zich op het industrieterrein zou kunnen voordoen. Met meer zenders zijn wij niet goedkoper uit. Er moet in ieder geval 35.000,-- geïnvesteerd worden, en dat werkt natuurlijk door. Het is inderdaad juist dat R.T.L.-4 intussen heeft laten weten dat zij niet meer wil betalen. Voor een aantal gemeenten in het land is dat voldoende geweest om te zeggen dat R.T.L.-4 van de kabel afgaat. In deze regio was dat alleen de gemeente Rijsbergen. Anderen waaronder Rucphen hebben vooralsnog besloten, omdat ook de VECAI nog met deze problematiek bezig is, een wat afwachtende houding aan te nemen Als wethouder Schijven het voor elkaar krijgt bij De Vijf sprong een visvijver te realiseren dan kunnen wij dat in ieder geval als bluswatervoorziening gaan gebruiken. Maar we zullen er dus eerst die visvijver moeten aanleggen. Zover zijn wij nog niet. Wethouder VERPAALEN: Ik wil toch allereerst even ingaan op het initiatiefvoorstel dat ingediend is door het C.D.A. met betrekking tot de onderhoudstermijnen. Op het onderhoud is de laatste jaren al 20% bezuinigd door het niet toekennen van de loon- en prijscompensatie. Daarnaast is in 1984 de onder houdstermijn al naar 8h jaar gegaan is en in 1987 naar 9h jaar. Daar kunnen we niet mee bezig blijven, want dan vraag ik me af waar onze raad mee bezig is. Het onderhoudsbudget is niet toereikend meer voor extra maatregelen als vervanging van verkeersborden en verkeersremmende maatregelen. Vandaar de aanvullende investeringsmaatregelen. Hierbij kan ik u ook aantonen dat b.v. de verkeersremmende maatregelen aan de Zundertseweg al bijna die 50.000,-- opslokken. De raad kan alles willen, maar dan moet hij ook de financiële middelen ter beschikking stellen. Bovendien is het zo, dat er herin richtingsplannen op stapel staan voor de Bremstraat en Rucphensestraatinclusief verkeersremmende maatregelen. Daar vindt u geen dekkingsmiddelen binnen het investerings programma voor. Dus dat zal uit het onderhoudsbudget bekos tigd moeten worden, wil men dat in 1992 gerealiseerd hebben. We spreken hier qua jaartallen over gemiddelde termijnen. Het kan inderdaad zo zijn dat een bepaalde straat pas na 12 jaar herstraat wordt. Het kan ook zo zijn dat een bepaalde straat na 8 jaar reeds aan herstrating toe is. Het kan zijn redenen hebben zoals de verkeersintensiteit en de vervanging van de riolering. De toekomst moet daar meer duidelijkheid in bieden. Het rioolbeheersplan moet straks gekoppeld worden aan het wegenbeheersplan en het wegenbeheersplan uiteraard aan het groenbeheersplan. Dan zal meer duidelijkheid geschapen worden over wat we nu daadwerkelijk aan financiële offers dienen te brengen om de wegen in een goede staat te houden. Het is natuurlijk duidelijk dat door vermindering van het budget de verkeersveiligheid minder wordt. Het kan zelfs gebeuren dat de gemeente door nalatigheid in het onderhoud

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 275