120
kan komen via de vrijstellingsmogelijkheid en soms twee
bedrijfswoningen. Wij zijn natuurlijk ook beducht voor de
hinderwetproblematiek die zich op het industrieterrein zou
kunnen voordoen.
Met meer zenders zijn wij niet goedkoper uit. Er moet in
ieder geval 35.000,-- geïnvesteerd worden, en dat werkt
natuurlijk door. Het is inderdaad juist dat R.T.L.-4 intussen
heeft laten weten dat zij niet meer wil betalen. Voor een
aantal gemeenten in het land is dat voldoende geweest om te
zeggen dat R.T.L.-4 van de kabel afgaat. In deze regio was
dat alleen de gemeente Rijsbergen. Anderen waaronder Rucphen
hebben vooralsnog besloten, omdat ook de VECAI nog met deze
problematiek bezig is, een wat afwachtende houding aan te
nemen
Als wethouder Schijven het voor elkaar krijgt bij De Vijf
sprong een visvijver te realiseren dan kunnen wij dat in
ieder geval als bluswatervoorziening gaan gebruiken. Maar we
zullen er dus eerst die visvijver moeten aanleggen. Zover
zijn wij nog niet.
Wethouder VERPAALEN: Ik wil toch allereerst even ingaan op
het initiatiefvoorstel dat ingediend is door het C.D.A. met
betrekking tot de onderhoudstermijnen. Op het onderhoud is de
laatste jaren al 20% bezuinigd door het niet toekennen van de
loon- en prijscompensatie. Daarnaast is in 1984 de onder
houdstermijn al naar 8h jaar gegaan is en in 1987 naar 9h
jaar. Daar kunnen we niet mee bezig blijven, want dan vraag
ik me af waar onze raad mee bezig is. Het onderhoudsbudget is
niet toereikend meer voor extra maatregelen als vervanging
van verkeersborden en verkeersremmende maatregelen. Vandaar
de aanvullende investeringsmaatregelen. Hierbij kan ik u ook
aantonen dat b.v. de verkeersremmende maatregelen aan de
Zundertseweg al bijna die 50.000,-- opslokken. De raad kan
alles willen, maar dan moet hij ook de financiële middelen
ter beschikking stellen. Bovendien is het zo, dat er herin
richtingsplannen op stapel staan voor de Bremstraat en
Rucphensestraatinclusief verkeersremmende maatregelen. Daar
vindt u geen dekkingsmiddelen binnen het investerings
programma voor. Dus dat zal uit het onderhoudsbudget bekos
tigd moeten worden, wil men dat in 1992 gerealiseerd hebben.
We spreken hier qua jaartallen over gemiddelde termijnen. Het
kan inderdaad zo zijn dat een bepaalde straat pas na 12 jaar
herstraat wordt. Het kan ook zo zijn dat een bepaalde straat
na 8 jaar reeds aan herstrating toe is. Het kan zijn redenen
hebben zoals de verkeersintensiteit en de vervanging van de
riolering. De toekomst moet daar meer duidelijkheid in
bieden. Het rioolbeheersplan moet straks gekoppeld worden aan
het wegenbeheersplan en het wegenbeheersplan uiteraard aan
het groenbeheersplan. Dan zal meer duidelijkheid geschapen
worden over wat we nu daadwerkelijk aan financiële offers
dienen te brengen om de wegen in een goede staat te houden.
Het is natuurlijk duidelijk dat door vermindering van het
budget de verkeersveiligheid minder wordt. Het kan zelfs
gebeuren dat de gemeente door nalatigheid in het onderhoud