113 Wethouder KONINGS: De tarieven voor de straatmarkten liggen in de regio tussen de 2,50 en 7,--. Dan zitten wij met 8,-- toch aan de hoge kant. Wij willen nu toch een keer een pas op de plaats te maken en bij de afrekening van dit jaar zullen we bezien of een verhoging in 1993 nodig is. Want in de begroting is wel een tekort geraamd, maar het kan zijn dat de daadwerkelijke rekening er iets anders uitziet. Dat kan aanleiding zijn tot een tariefsaanpassing in 1993. Het is toch raadzaam dat de gemeente het budget dat in het kader van de bijzondere bijstand verleend wordt ten volle in de begroting opneemt als uitgavepost. Dit komt omdat het budgettair neutrale van de bijzondere bijstand ondergeschikt is aan de rechtsplicht van de overheid om mensen die in financiële problemen verkeren bij te staan. Er kunnen heel bijzondere aanvragen gedaan worden die heel hoge kosten met zich mee brengen. Vandaar dat het totale budget dat in het kader van de bijzondere bijstand wordt verleend in de begro ting wordt opgenomen. Er zal een nieuwe beleidsnotitie ver schijnen in de raadsvergadering van 17 december a.s. Vanaf augustus jl. geldt er een decentralisatie van de bijzondere bijstand. Uit de genoemde beleidsnotitie zal duidelijk blijken dat wij maatwerk leveren. Een minimafonds is derhalve niet nodig. De P.v.d.A. spreekt over mensen onder het bijstandsniveau. Wanneer mensen bij ons onder het bijstandsniveau zitten dan wordt dit aangevuld tot het bijstandsniveau. Bijzondere kosten worden aangevuld in het kader van de bijzondere bijstand. Dat is dan dat maatwerk dat we bovenop het bijstandsniveau nog kunnen leveren. Ik denk dat de P.v.d.A. in dit verband gekeken heeft naar de kwijtscheldingsnormen van belastingen in het kader van de invorderingswet die vanaf 1 januari 1991 gelden. Dat zijn andere normen die niet van toepassing zijn in het kader van de bijzondere bijstand. Er is gevraagd hoeveel jaren de extra verhoging van de onroerend-goedbelastingen nodig is. In de commissie financiën is al gezegd dat er een inventarisatie moet plaatsvinden om te bezien welke voorzieningen we uit die middelen willen bekostigen. Dan moet er ook expliciet aangegeven worden welke wegen en welke voorzieningen wij voor ogen hebben. Het zijn uiteraard allemaal voorzieningen binnen de bebouwde kom en dan is het mogelijk om ook aan te geven hoeveel jaren dat die extra verhoging nodig is. Mijn persoonlijke inschatting, maar dat is niet de mening van het college omdat er nog geen inventarisatie heeft plaatsgevonden, is ongeveer 7 jaar. M.b.t. de exploitatiebijdrage van de Woningstichting Rucphen spreekt men over controle door de gemeenteraad. De functie van de gemeenteraad of van het college is eigenlijk een doorgeeffunctieRijksmiddelen worden door de gemeente ont vangen en doorgegeven aan de W.S.R. Zo vindt u dat ook in de begroting. Dat zijn inkomsten en uitgaven. De financiële controle op de Woningstichting is een zaak van het college. Wij brengen ook altijd de begroting en de rekening van de Woningstichting in de commissie financiën. Er is geen sprake van een misverstand m.b.t. de opbrengst van de bouwleges. Vroeger kwam de kolom begroting na wijziging niet voor in de gemeentebegroting. Dat is op dit moment wel

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 268