113
Wethouder KONINGS: De tarieven voor de straatmarkten liggen
in de regio tussen de 2,50 en 7,--. Dan zitten wij met
8,-- toch aan de hoge kant. Wij willen nu toch een keer een
pas op de plaats te maken en bij de afrekening van dit jaar
zullen we bezien of een verhoging in 1993 nodig is. Want in
de begroting is wel een tekort geraamd, maar het kan zijn dat
de daadwerkelijke rekening er iets anders uitziet. Dat kan
aanleiding zijn tot een tariefsaanpassing in 1993.
Het is toch raadzaam dat de gemeente het budget dat in het
kader van de bijzondere bijstand verleend wordt ten volle in
de begroting opneemt als uitgavepost. Dit komt omdat het
budgettair neutrale van de bijzondere bijstand ondergeschikt
is aan de rechtsplicht van de overheid om mensen die in
financiële problemen verkeren bij te staan. Er kunnen heel
bijzondere aanvragen gedaan worden die heel hoge kosten met
zich mee brengen. Vandaar dat het totale budget dat in het
kader van de bijzondere bijstand wordt verleend in de begro
ting wordt opgenomen. Er zal een nieuwe beleidsnotitie ver
schijnen in de raadsvergadering van 17 december a.s. Vanaf
augustus jl. geldt er een decentralisatie van de bijzondere
bijstand. Uit de genoemde beleidsnotitie zal duidelijk
blijken dat wij maatwerk leveren. Een minimafonds is derhalve
niet nodig.
De P.v.d.A. spreekt over mensen onder het bijstandsniveau.
Wanneer mensen bij ons onder het bijstandsniveau zitten dan
wordt dit aangevuld tot het bijstandsniveau. Bijzondere
kosten worden aangevuld in het kader van de bijzondere
bijstand. Dat is dan dat maatwerk dat we bovenop het
bijstandsniveau nog kunnen leveren. Ik denk dat de P.v.d.A.
in dit verband gekeken heeft naar de kwijtscheldingsnormen
van belastingen in het kader van de invorderingswet die vanaf
1 januari 1991 gelden. Dat zijn andere normen die niet van
toepassing zijn in het kader van de bijzondere bijstand.
Er is gevraagd hoeveel jaren de extra verhoging van de
onroerend-goedbelastingen nodig is. In de commissie financiën
is al gezegd dat er een inventarisatie moet plaatsvinden om
te bezien welke voorzieningen we uit die middelen willen
bekostigen. Dan moet er ook expliciet aangegeven worden welke
wegen en welke voorzieningen wij voor ogen hebben. Het zijn
uiteraard allemaal voorzieningen binnen de bebouwde kom en
dan is het mogelijk om ook aan te geven hoeveel jaren dat die
extra verhoging nodig is. Mijn persoonlijke inschatting, maar
dat is niet de mening van het college omdat er nog geen
inventarisatie heeft plaatsgevonden, is ongeveer 7 jaar.
M.b.t. de exploitatiebijdrage van de Woningstichting Rucphen
spreekt men over controle door de gemeenteraad. De functie
van de gemeenteraad of van het college is eigenlijk een
doorgeeffunctieRijksmiddelen worden door de gemeente ont
vangen en doorgegeven aan de W.S.R. Zo vindt u dat ook in de
begroting. Dat zijn inkomsten en uitgaven. De financiële
controle op de Woningstichting is een zaak van het college.
Wij brengen ook altijd de begroting en de rekening van de
Woningstichting in de commissie financiën.
Er is geen sprake van een misverstand m.b.t. de opbrengst van
de bouwleges. Vroeger kwam de kolom begroting na wijziging
niet voor in de gemeentebegroting. Dat is op dit moment wel