107
betrekking tot de gevelisolatie en de uitvoering daarvan
geschiedt via het streekgewest
Voor de oversteek bij het gemeentehuis is het advies van de
verkeersadviseur beschikbaar. Wij zullen dat doen toekomen.
De werkgroep verkeer is niet de grote verkeersoplosserToch
willen wij in de werkgroep de situatie opnieuw ter hand
nemen, maar dan in het kader van de reconstructie van de
Schijfse Vaartkant en zien of er nog meer snelheidsremmende
maatregelen c.q. een voetgangersoversteekplaats kunnen reali
seren.
De raad geeft unaniem prioriteit aan het fietspad
Kozijnenhoek. Het college kan deze mening natuurlijk onder
steunen. Wij zullen zo spoedig mogelijk nagaan in welke
omvang wij subsidie kunnen verwerven voor de realisering
daarvan. Dan pas kan worden bezien of een eigen financiering
in dezen een haalbare kaart isWij houden u daar uiteraard
van op de hoogte. Wij blijven toch van mening dat een deel
van het probleem mede te danken is aan een mentaliteits-
kwestie. Dit gezien de praktijk van alle dag en de bevin
dingen van de rijkspolitie. De jeugd wordt geacht de wet in
dezen te kennen. Ik wil hierbij wijzen op wat er op de basis
scholen gebeurt in het kader van de verkeersexamens en
verkeersproeven die in samenwerking met de rijkspolitie
worden afgenomen.
De verkeersonveilige situatie is niet te beperken tot enkele
knelpunten. Het gehele traject is een knelpunt. We moeten
toch proberen het gehele traject ter hand te nemen.
Het beleid t.a.v. de snelheidsremmende maatregelen was m.i.
toch voldoende geformuleerd in het antwoord in eerste
termijn. Daar waar ingrijpende verkeersmaatregelen getroffen
gaan worden, zullen wij deze voortaan apart agenderen voor de
commissie openbare werken en milieu, 50.000,-- is inderdaad
een beperkt bedrag. Dat maakt dan ook prioriteitstelling
noodzakelijk in dezen.
Aan de werkgroep verkeer zijn geen andere kosten dan de
algemene salariskosten verbonden van deze werkgroep en de
vertegenwoordigde disciplines daarin. Dat zijn de gemeente,
zowel op juridisch als technisch gebied, de rijkspolitie,
Veilig Verkeer Nederland en incidenteel bepaalde overleg
organen als ook externe adviseurs
Bij de nutvoorzieningen op de Molenberg zal onderzocht worden
of het mogelijk is iedere gebruiker van een aparte aanslui
ting te voorzien c.q. van een aparte bemetering.
Zodra in streekgewestelijk verband de keuze voor de wijze van
inzameling van het g.f.t.-afval bekend is, zullen wij
concrete voorstellen doen omtrent een eventuele invoering van
differentiatie van de afvalstoffenheffing. Ik hoop dat wij
dat in 1992 af kunnen ronden.
De intensivering van de milieuzorg in het N.M.P.(+) zou niet
realistisch zijn. Het hangt er natuurlijk vanaf waar het
begrip realistisch op wordt toegepast. De uitgangspunten van
het N.M.P.(+) vinden wij wel realistisch. De praktijk wijst
meer en meer uit dat het uitvoeringstempo minder realistisch,
haast te ambitieus is.
De milieuprijs zou financieel aantrekkelijker gemaakt dienen
te worden. Wij staan voor suggesties open. De procedure zoals