106 merk ik op, en dat is het belangrijkst, dat onze inwoners milieubewust zijn. Tot op heden is 20% meer oud papier opge haald dan in 1990. Wij zijn niet van mening dat het aanlijngebod op ondemocra tische wijze tot stand gekomen is. De raad heeft op 28 februari 1989 een nieuwe A.P.V. vastgesteld en daarbij aan het college de bevoegdheid gegeven om gebieden aan te wijzen waar een aanlijngebod geldt. Na een inspraakprocedure en na behandeling in de commissie bestuurlijke zaken van 23 april 1991 heeft het college van deze bevoegdheid gebruik gemaakt. Het was alleen de fractie van de V.V.D. die zich hiertegen heeft verzet. Teneinde het niet te ingewikkeld te maken, zowel voor burger als politie, is gekozen voor een eenduidig systeem dat in de Rucphense bossen honden aangelijnd dienen te worden. Uw suggestie om te komen tot aanwijzing van een deel van de Rucphense bossen als gebied waar honden niet aangelijnd hoeven te worden wijzen wij op grond van het bovenstaande derhalve af. Wij hebben de overtuiging dat het aanlijngebod redelijk wordt nageleefd. Veel hondenbezitters accepteren, in het belang van het milieu, deze maatregelen. Intensieve politiecontrole is er niet geweest en blijkt niet nodig te zijn. Alleen om controle te intensiveren is verhoging van de hondenbelasting niet nodig. Wethouder VERPAALEN: De elektrische voorzieningen op de deuren naar de werkplaats dienen ook gezien te worden in het kader van het voldoen aan de verplichtingen van de Arbowet. De onderhoudstermijn van de wegen kunnen wij niet los zien van eerdere verschuivingen van de onderhoudstermijnen. In 1984 lag de onderhoudstermijn nog op 8h jaar en vanaf 1987 op 9h. Daar is dus al meerdere keren op beknibbeld. Voortgaande verschuivingen kunnen op een gegeven ogenblik echt teveel worden. Ons beleid is erop gericht om, vooral daar waar het quartaire wegen betreft, asfaltering toe te passen. Het college wil de verdere voorzieningen voor visueel gehan dicapten koppelen aan de herinrichting van met name de Onze Lieve Vrouwestraat te Zegge en de St.Antoniusstraat te Schijf. Dat zijn de eerste twee projecten die natuurlijk ook in dat kader meegenomen dienen te worden. De omleiding van het kerkdorp Rucphen zou uiteraard de meest ideale oplossing zijn. Op dit moment zijn er echter geen concrete mogelijkheden, noch planologisch noch financieel. Het idee van een omleiding om Rucphen dateert al van 1933. Bij de reconstructie van de Rucphense Vaartkant richting Gebrande Hoefstraat, is de afweging gemaakt. Dat wil niet zeggen dat ik geen mogelijkheid open wil houden om deze zaak opnieuw ter discussie te stellen op het moment dat straks de structuurschets van Rucphen weer aan de orde komt. T.a.v. de subsidie voor geluidsisolatie moet gewezen worden op het meerjarenprogramma uitvoering geluidhinder. Nagenoeg alle doorgaande hoofdstraten zijn hiervoor aangemeld. De beschikbare financiële middelen gaan overwegend naar projecten waar de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer het hoogst is. Een soortgelijke regeling is van toepassing met

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 261