106
merk ik op, en dat is het belangrijkst, dat onze inwoners
milieubewust zijn. Tot op heden is 20% meer oud papier opge
haald dan in 1990.
Wij zijn niet van mening dat het aanlijngebod op ondemocra
tische wijze tot stand gekomen is. De raad heeft op 28
februari 1989 een nieuwe A.P.V. vastgesteld en daarbij aan
het college de bevoegdheid gegeven om gebieden aan te wijzen
waar een aanlijngebod geldt. Na een inspraakprocedure en na
behandeling in de commissie bestuurlijke zaken van 23 april
1991 heeft het college van deze bevoegdheid gebruik gemaakt.
Het was alleen de fractie van de V.V.D. die zich hiertegen
heeft verzet. Teneinde het niet te ingewikkeld te maken,
zowel voor burger als politie, is gekozen voor een eenduidig
systeem dat in de Rucphense bossen honden aangelijnd dienen
te worden. Uw suggestie om te komen tot aanwijzing van een
deel van de Rucphense bossen als gebied waar honden niet
aangelijnd hoeven te worden wijzen wij op grond van het
bovenstaande derhalve af.
Wij hebben de overtuiging dat het aanlijngebod redelijk wordt
nageleefd. Veel hondenbezitters accepteren, in het belang van
het milieu, deze maatregelen. Intensieve politiecontrole is
er niet geweest en blijkt niet nodig te zijn. Alleen om
controle te intensiveren is verhoging van de hondenbelasting
niet nodig.
Wethouder VERPAALEN: De elektrische voorzieningen op de
deuren naar de werkplaats dienen ook gezien te worden in het
kader van het voldoen aan de verplichtingen van de Arbowet.
De onderhoudstermijn van de wegen kunnen wij niet los zien
van eerdere verschuivingen van de onderhoudstermijnen. In
1984 lag de onderhoudstermijn nog op 8h jaar en vanaf 1987 op
9h. Daar is dus al meerdere keren op beknibbeld. Voortgaande
verschuivingen kunnen op een gegeven ogenblik echt teveel
worden. Ons beleid is erop gericht om, vooral daar waar het
quartaire wegen betreft, asfaltering toe te passen.
Het college wil de verdere voorzieningen voor visueel gehan
dicapten koppelen aan de herinrichting van met name de Onze
Lieve Vrouwestraat te Zegge en de St.Antoniusstraat te
Schijf. Dat zijn de eerste twee projecten die natuurlijk ook
in dat kader meegenomen dienen te worden.
De omleiding van het kerkdorp Rucphen zou uiteraard de meest
ideale oplossing zijn. Op dit moment zijn er echter geen
concrete mogelijkheden, noch planologisch noch financieel.
Het idee van een omleiding om Rucphen dateert al van 1933.
Bij de reconstructie van de Rucphense Vaartkant richting
Gebrande Hoefstraat, is de afweging gemaakt. Dat wil niet
zeggen dat ik geen mogelijkheid open wil houden om deze zaak
opnieuw ter discussie te stellen op het moment dat straks de
structuurschets van Rucphen weer aan de orde komt.
T.a.v. de subsidie voor geluidsisolatie moet gewezen worden
op het meerjarenprogramma uitvoering geluidhinder. Nagenoeg
alle doorgaande hoofdstraten zijn hiervoor aangemeld. De
beschikbare financiële middelen gaan overwegend naar
projecten waar de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer het
hoogst is. Een soortgelijke regeling is van toepassing met