105 worden blijven georganiseerd. Een zekere herinrichting van het plein op termijn staan wij ook voor. Wij wachten thans de plannen van de betreffende initiatiefnemers af. Wij verwachten niet dat het aantal vergunningsvrije bouw werken aanzienlijk zal toenemen onder de nieuwe Woningwet. Ook thans is een aantal bouwwerken niet vergunningsplichtig. De nieuwe wet is wel duidelijk over welstandstoezicht. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om gebieden aan te wijzen waar welstandstoezicht niet geldt. De provincie wordt uitein delijk budgethouder voor gemeenten beneden 30.000 inwoners en het is de provincie die alleen wil doordecentraliseren aan de gewestbesturen. Eigen initiatieven zijn niet aan de orde. De discussie rondom de uitvoering van de nieuwe Woningwet is nog niet geheel uitgekristalliseerd. Daarbij komt nog dat het grootste gedeelte van de nieuwe Woningwet pas in de loop van 1992 in werking zal treden. Het lijkt ons zinvol de wet en nota dan ook in de loop van 1992 te behandelen in de commissie bestuurlijke zaken. Afschaffing van de huidge welstandscommissie, zo daartoe al besloten wordt, leidt onvermijdelijk tot de plicht volgens de nieuwe Woningwet tot instelling van een nieuwe welstands commissie De Woningstichting Rucphen heeft geen bevoegdheden om adver tenties met betrekking tot het ruilaanbod van huurwoningen tegen te gaan. Wij hopen dat de uitslag van het bodemonderzoek van De Nijverhei eind 1991 bekend zal zijn. Aangezien aan de prijs van industriegrond een volledig uitgewerkte exploitatie begroting ten grondslag ligt, staat deze prijs van 61,-- nagenoeg vast. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van de aankooponderhandelingen en verder bouwrijp maken van de grond. De prijzen in de omgeving bedragen: Bergen op Zoom 65,-- 76,--, Steenbergen 34,--, Halsteren 60,--, Moerdijk 55,-- k 75,--, Raamsdonksveer 50,--, Ooster hout 55,-- A 65,--, Breda 85,-- 200,--, Etten-Leur 65,-- k f 85,--, Rijsbergen 55,-- k f 75,-- en Ossen- drecht 75,-- k 150,--. Wij wachten overigens de uitslag van het bodemonderzoek op de Nijverhei af en wij beslissen dan hoe wij verder dienen te handelen. Wij hebben begrip voor de wens om mogelijkheden open te houden dat ook kleine ambachtelijke bedrijven zich op De Nijverhei kunnen vestigen. Wij zullen bij de verkaveling zorgvuldig bekijken of aan deze wens tegemoet kan worden gekomen. Daarbij zullen wij trachten conflicten in het kader van de Hinderwet te voorkomen. De adviserende taak van de welzijnsgroep hoort zeer zeker niet thuis in de A.P.V. De gemeente heeft niet te beoordelen het doel van de collecte maar alleen of de instelling bonafide is en of het tijdstip past in het collecte-rooster. Advies van de welzijnsgroep of het gehandicapte platform is daarbij niet nodig. Uiteraard kan de A.P.V. ten behoeve van het ophalen van oud papier op korte termijn worden gewijzigd. Daarmee zijn we er echter niet. Het gaat daarbij om de controle en de effectivi teit daarvan. De uitwerking ervan heeft dus meer voeten in aarde dan een eenvoudige wijziging van de A.P.V. Overigens

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 260