105
worden blijven georganiseerd. Een zekere herinrichting van
het plein op termijn staan wij ook voor. Wij wachten thans de
plannen van de betreffende initiatiefnemers af.
Wij verwachten niet dat het aantal vergunningsvrije bouw
werken aanzienlijk zal toenemen onder de nieuwe Woningwet.
Ook thans is een aantal bouwwerken niet vergunningsplichtig.
De nieuwe wet is wel duidelijk over welstandstoezicht. Het is
de bevoegdheid van de gemeenteraad om gebieden aan te wijzen
waar welstandstoezicht niet geldt. De provincie wordt uitein
delijk budgethouder voor gemeenten beneden 30.000 inwoners en
het is de provincie die alleen wil doordecentraliseren aan de
gewestbesturen. Eigen initiatieven zijn niet aan de orde.
De discussie rondom de uitvoering van de nieuwe Woningwet is
nog niet geheel uitgekristalliseerd. Daarbij komt nog dat het
grootste gedeelte van de nieuwe Woningwet pas in de loop van
1992 in werking zal treden. Het lijkt ons zinvol de wet en
nota dan ook in de loop van 1992 te behandelen in de
commissie bestuurlijke zaken.
Afschaffing van de huidge welstandscommissie, zo daartoe al
besloten wordt, leidt onvermijdelijk tot de plicht volgens de
nieuwe Woningwet tot instelling van een nieuwe welstands
commissie
De Woningstichting Rucphen heeft geen bevoegdheden om adver
tenties met betrekking tot het ruilaanbod van huurwoningen
tegen te gaan.
Wij hopen dat de uitslag van het bodemonderzoek van De
Nijverhei eind 1991 bekend zal zijn. Aangezien aan de prijs
van industriegrond een volledig uitgewerkte exploitatie
begroting ten grondslag ligt, staat deze prijs van 61,--
nagenoeg vast. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van de
aankooponderhandelingen en verder bouwrijp maken van de
grond. De prijzen in de omgeving bedragen: Bergen op Zoom
65,-- 76,--, Steenbergen 34,--, Halsteren 60,--,
Moerdijk 55,-- k 75,--, Raamsdonksveer 50,--, Ooster
hout 55,-- A 65,--, Breda 85,-- 200,--, Etten-Leur
65,-- k f 85,--, Rijsbergen 55,-- k f 75,-- en Ossen-
drecht 75,-- k 150,--. Wij wachten overigens de uitslag
van het bodemonderzoek op de Nijverhei af en wij beslissen
dan hoe wij verder dienen te handelen.
Wij hebben begrip voor de wens om mogelijkheden open te
houden dat ook kleine ambachtelijke bedrijven zich op De
Nijverhei kunnen vestigen. Wij zullen bij de verkaveling
zorgvuldig bekijken of aan deze wens tegemoet kan worden
gekomen. Daarbij zullen wij trachten conflicten in het kader
van de Hinderwet te voorkomen.
De adviserende taak van de welzijnsgroep hoort zeer zeker
niet thuis in de A.P.V. De gemeente heeft niet te beoordelen
het doel van de collecte maar alleen of de instelling
bonafide is en of het tijdstip past in het collecte-rooster.
Advies van de welzijnsgroep of het gehandicapte platform is
daarbij niet nodig.
Uiteraard kan de A.P.V. ten behoeve van het ophalen van oud
papier op korte termijn worden gewijzigd. Daarmee zijn we er
echter niet. Het gaat daarbij om de controle en de effectivi
teit daarvan. De uitwerking ervan heeft dus meer voeten in
aarde dan een eenvoudige wijziging van de A.P.V. Overigens