Vrij e Lij st - 79 - wijze wordt zo veel als mogelijk is voorkomen dat burgers via algemene middelen moeten bijdragen aan dienstverleningen van specifieke aard. De leges ten aanzien van hinderwetvergunningen zijn dit jaar met ruim 33% (bedrag per punt werd verhoogd van f 30,naar f 40,verhoogd en thans wordt voorgesteld om het zgn. bedrag per punt van f 40,te brengen op f 50,(verhoging van 25%). De bedragen voor zgn. administratieve handelingen worden met meer dan gemiddeld 25% opgetrokken. In twee jaar tijd zijn derhalve de leges voor hinderwet vergunningen met ruim 50% verhoogd. De verwachting is dat deze leges de komende jaren nog aanzienlijk zullen stijgen. ONDERWERP: Tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing ANTWOORD: A. Blijkens de circulaire van 16 februari 1982 van de Staats secretaris van Binnenlandse Zaken is differentiatie in de tariefstelling afhankelijk van het aantal bewoners per perceel geoorloofd. Er kan dus een tarief voor alleenwonenden opge nomen worden. Voorstander hiervan zijn wij niet en wel om de volgende redenen: - de voorrijkosten van de vuilnisauto zijn voor alle percelen gelijk, ongeacht de aangeboden hoeveelheid huishoudelijke afvalstoffen - er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen gezinnen bestaande uit twee, drie etc. of uit tien personen; in verband met mutaties in de gezinssamenstelling in de loop van het jaar is dit praktisch onuitvoerbaar - differentiatie naar de mate van (feitelijk) gebruik van de ophaaldienst en/of draagkracht is blijkens de ministeriële richtlijnen niet toegestaan; - perceptiekosten zullen toenemen naarmate het tariefstelsel steeds meer wordt verfijnd; - een groter aantal bewoners van een perceel behoeft niet altijd in te houden dat er meer afval wordt geproduceerd; een alleenstaande met een grote tuin kan net zoveel of misschien zelfs nog meer afval hebben dan een gezin van b.v. vijf personen zonder tuin. B. Uit een in het verleden gehouden enquête is gebleken dat van de 21 geënqueteerde gemeenten er slechts 5 een "alleen- staandentarief" in hun verordening hebben opgenomen. Hieruit blijkt dus dat de overgrote meerderheid van gemeenten duide lijk niet kiest voor een alleenstaandentarief C. Het is wettelijk toegestaan om een alleenstaandentarief in te voeren; dit tarief geldt dan voor alle alleenstaanden met of zonder tuin, bejaard of niet bejaard etc. Uit een door ons gehouden onderzoek is gebleken dat er 800 percelen zijn waar een alleenstaande in woont. Gesteld nu dat alleenstaanden in de toekomst worden belast voor 75% resp. 50% van het normaal geldende tarief dan ontstaat er, uitgaande van de begrotings-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 234