Vrij e Lij st
- 79 -
wijze wordt zo veel als mogelijk is voorkomen dat burgers via
algemene middelen moeten bijdragen aan dienstverleningen van
specifieke aard.
De leges ten aanzien van hinderwetvergunningen zijn dit jaar
met ruim 33% (bedrag per punt werd verhoogd van f 30,naar
f 40,verhoogd en thans wordt voorgesteld om het zgn.
bedrag per punt van f 40,te brengen op f 50,(verhoging
van 25%). De bedragen voor zgn. administratieve handelingen
worden met meer dan gemiddeld 25% opgetrokken.
In twee jaar tijd zijn derhalve de leges voor hinderwet
vergunningen met ruim 50% verhoogd. De verwachting is dat deze
leges de komende jaren nog aanzienlijk zullen stijgen.
ONDERWERP: Tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing
ANTWOORD:
A. Blijkens de circulaire van 16 februari 1982 van de Staats
secretaris van Binnenlandse Zaken is differentiatie in de
tariefstelling afhankelijk van het aantal bewoners per perceel
geoorloofd. Er kan dus een tarief voor alleenwonenden opge
nomen worden. Voorstander hiervan zijn wij niet en wel om de
volgende redenen:
- de voorrijkosten van de vuilnisauto zijn voor alle percelen
gelijk, ongeacht de aangeboden hoeveelheid huishoudelijke
afvalstoffen
- er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen gezinnen
bestaande uit twee, drie etc. of uit tien personen; in
verband met mutaties in de gezinssamenstelling in de loop
van het jaar is dit praktisch onuitvoerbaar
- differentiatie naar de mate van (feitelijk) gebruik van de
ophaaldienst en/of draagkracht is blijkens de ministeriële
richtlijnen niet toegestaan;
- perceptiekosten zullen toenemen naarmate het tariefstelsel
steeds meer wordt verfijnd;
- een groter aantal bewoners van een perceel behoeft niet
altijd in te houden dat er meer afval wordt geproduceerd;
een alleenstaande met een grote tuin kan net zoveel of
misschien zelfs nog meer afval hebben dan een gezin van
b.v. vijf personen zonder tuin.
B. Uit een in het verleden gehouden enquête is gebleken dat van
de 21 geënqueteerde gemeenten er slechts 5 een "alleen-
staandentarief" in hun verordening hebben opgenomen. Hieruit
blijkt dus dat de overgrote meerderheid van gemeenten duide
lijk niet kiest voor een alleenstaandentarief
C. Het is wettelijk toegestaan om een alleenstaandentarief in te
voeren; dit tarief geldt dan voor alle alleenstaanden met of
zonder tuin, bejaard of niet bejaard etc. Uit een door ons
gehouden onderzoek is gebleken dat er 800 percelen zijn waar
een alleenstaande in woont. Gesteld nu dat alleenstaanden in
de toekomst worden belast voor 75% resp. 50% van het normaal
geldende tarief dan ontstaat er, uitgaande van de begrotings-