- 45 - Mocht onverhoopt blijken dat de Bijdrageregeling geen perspec tief biedt, dan vrezen wij dat vanwege het kostenaspect, de aanleg van een fietspad langs de Kozijnenhoek voorlopig geen doorgang kan vinden. Aansluitend hierop maken wij van de gelegenheid gebruik het volgende op te merken. De Kozijnenhoek bestempelen als een onveilige route voor de fietsers achten wij bezijden de waarheid. Niet de weg op zich maar het gedrag van met name de fietsende schoolkinderen - foto's in regionale kranten tonen 4 a 5 fietsers naast elkaar die de helft van de rijweg nodig hebben - zorgt voor onveilige situaties. Wij vragen ons dan ook af of het niet beter is het probleem bij de bron (gedrag van de fietsers) aan te pakken De suggestie van de V.V.D. om een fietspad aan te leggen van Rucphen naar de rijksweg, zullen wij voorleggen aan de werk groep Verkeer In dat kader zal tevens bezien worden welke subsidiemogelijk heden eventueel benut kunnen worden. Overigens is dit deel van de St.Martinusstraat nog steeds in beheer en onderhoud bij de provincie (provinciale weg). ONDERWERP: Snelheidsremmende maatregelen op doorgaande wegen/in woonwijken 30 km-zones ANTWOORD: P.v.d.A. Het is onmogelijk op alle doorgaande wegen snelheidsremmende C.D.A. maatregelen te treffen. Vrije Lijst De sluis in de Gebrande Hoefstraat, de op korte termijn te V.V.D. realiseren herinrichting van de Zundertseweg en de herinrich ting van de diverse dorpskommen zijn op dit vlak de eerste stappen in de goede richting. Daar waar er behoefte aan bestaat zal in overleg met de werk groep Verkeer bezien worden of snelheidsremmende maatregelen genomen kunnen worden Ook hier geldt helaas dat wij vanwege het kostenaspect beperkt zijn in onze mogelijkheden. Veelal zal met het nemen van snelheidsremmende maatregelen gewacht moeten worden op een herinrichting of herstrating van de desbetreffende weg. In het verleden zijn wij met het treffen van snelheidsremmende maatregelen in bestaande woonwijken en straten terughoudend geweest Het gunstige ongevallenbeeld en het feit dat de opzet van de jonge wijken al verkeersremmend is lagen hieraan ten grond slag. Om de verblijfsfunctie in de woonwijken nog meer te accen tueren hebben wij besloten het beleid in deze te herzien met dien verstande dat in de toekomst de volgende uitgangspunten gehanteerd zullen worden: - bij de totstandkoming van nieuwe bestemmingsplannen bezien of het instellen van een 30 km-zone wenselijk/nood zakelijk is;

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 200