- 45 -
Mocht onverhoopt blijken dat de Bijdrageregeling geen perspec
tief biedt, dan vrezen wij dat vanwege het kostenaspect, de
aanleg van een fietspad langs de Kozijnenhoek voorlopig geen
doorgang kan vinden.
Aansluitend hierop maken wij van de gelegenheid gebruik het
volgende op te merken.
De Kozijnenhoek bestempelen als een onveilige route voor de
fietsers achten wij bezijden de waarheid. Niet de weg op zich
maar het gedrag van met name de fietsende schoolkinderen
- foto's in regionale kranten tonen 4 a 5 fietsers naast
elkaar die de helft van de rijweg nodig hebben - zorgt voor
onveilige situaties. Wij vragen ons dan ook af of het niet
beter is het probleem bij de bron (gedrag van de fietsers) aan
te pakken
De suggestie van de V.V.D. om een fietspad aan te leggen van
Rucphen naar de rijksweg, zullen wij voorleggen aan de werk
groep Verkeer
In dat kader zal tevens bezien worden welke subsidiemogelijk
heden eventueel benut kunnen worden. Overigens is dit deel van
de St.Martinusstraat nog steeds in beheer en onderhoud bij de
provincie (provinciale weg).
ONDERWERP: Snelheidsremmende maatregelen op doorgaande
wegen/in woonwijken 30 km-zones
ANTWOORD:
P.v.d.A. Het is onmogelijk op alle doorgaande wegen snelheidsremmende
C.D.A. maatregelen te treffen.
Vrije Lijst De sluis in de Gebrande Hoefstraat, de op korte termijn te
V.V.D. realiseren herinrichting van de Zundertseweg en de herinrich
ting van de diverse dorpskommen zijn op dit vlak de eerste
stappen in de goede richting.
Daar waar er behoefte aan bestaat zal in overleg met de werk
groep Verkeer bezien worden of snelheidsremmende maatregelen
genomen kunnen worden
Ook hier geldt helaas dat wij vanwege het kostenaspect beperkt
zijn in onze mogelijkheden.
Veelal zal met het nemen van snelheidsremmende maatregelen
gewacht moeten worden op een herinrichting of herstrating van
de desbetreffende weg.
In het verleden zijn wij met het treffen van snelheidsremmende
maatregelen in bestaande woonwijken en straten terughoudend
geweest
Het gunstige ongevallenbeeld en het feit dat de opzet van de
jonge wijken al verkeersremmend is lagen hieraan ten grond
slag.
Om de verblijfsfunctie in de woonwijken nog meer te accen
tueren hebben wij besloten het beleid in deze te herzien met
dien verstande dat in de toekomst de volgende uitgangspunten
gehanteerd zullen worden:
- bij de totstandkoming van nieuwe bestemmingsplannen bezien
of het instellen van een 30 km-zone wenselijk/nood zakelijk
is;