- 44 -
Wij achten het echter gewenst dit onderwerp eerst aan de orde
te stellen in de werkgroep Verkeer.
Aan de hand van de bevindingen van de werkgroep zal bezien
worden of het opstellen van een plan van aanpak enige zin
hee ft
Vanzelfsprekend zal een dergelijk plan of het voornemen hier
van af te zien aan de commissie openbare werken en milieu
voorgelegd worden.
Voor de volledigheid merken wij in dit kader nog op dat de
sector Gemeentewerken op dit moment werkt aan een herinrich
tingsplan (inclusief kostenplaatje) voor de Bremstraat en de
Rucphensestraat te St.Willebrord
ONDERWERP: Fietspad langs de Kozijnenhoek/aanleg fietspad van
Rucphen naar de rijksweg
ANTWOORD:
V.V.D. Zoals u weet werd voor de aanleg van het fietspad "Sprundel -
p.v.d.A. Kozijnenhoek" in het kader van de Planningsprocedure open-
Vrije Lijst luchtrecreatie geen subsidie verleend omdat de hoofdfunctie
R.V.P. van dit fietspad niet overwegend recreatief was.
C.D.A. In verband hiermede is bij de Regionale Directie van Rijks
waterstaat gepolst hoe de kansen liggen van een subsidie
verzoek op grond van de Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzie-
ningen
Van de kant van Rijkswaterstaat werd medegedeeld dat:
- de subsidiepot voor 1991 al is verdeeld;
- het in beginsel, gelet op het woon-schoolverkeermogelijk
is subsidie te verkrijgen voor een fietspad langs de
Kozij nenhoek;
- van belang is hoe het project scoort ten opzichte van andere
projecten in Noord-Brabant.
Rijkswaterstaat is bereid te bezien of een subsidieverzoek
überhaupt zin heeft. De gemeente moet hiervoor echter een
veelheid aan informatie verstrekken.
Op zeer korte termijn zal een "projectgroep" met vertegenwoor
digers van enkele sectoren deze informatie vergaren en door
spelen naar Rijkswaterstaat.
Indien Rijkswaterstaat het sein op groen zet kan bijvoorbeeld
De Grontmij ingeschakeld worden voor een formele aanvraag.
LVoor de volledigheid vermelden wij nog enige hoofdzaken van de
bijdrageregeling
- de bijdrageregeling heeft een aanvullend karakter;
- alleen de zgndirecte aanlegkosten zijn subsidiabel (80%).
Bepaalde kostencategorieën blijven buiten beschouwing;
- er wordt een financiële ondergrens (de directe aanlegkosten
dienen minimaal f 200.000,— te bedragen) gesteld aan de
omvang van het project;
- de te subsidiëren projecten worden getoetst aan het belang
van de verbetering van de verkeersafwikkeling, alsmede aan
dat van de verbetering van de verkeersveiligheid en aan het
woon- en leefmilieu ter plaatse.