- 44 - Wij achten het echter gewenst dit onderwerp eerst aan de orde te stellen in de werkgroep Verkeer. Aan de hand van de bevindingen van de werkgroep zal bezien worden of het opstellen van een plan van aanpak enige zin hee ft Vanzelfsprekend zal een dergelijk plan of het voornemen hier van af te zien aan de commissie openbare werken en milieu voorgelegd worden. Voor de volledigheid merken wij in dit kader nog op dat de sector Gemeentewerken op dit moment werkt aan een herinrich tingsplan (inclusief kostenplaatje) voor de Bremstraat en de Rucphensestraat te St.Willebrord ONDERWERP: Fietspad langs de Kozijnenhoek/aanleg fietspad van Rucphen naar de rijksweg ANTWOORD: V.V.D. Zoals u weet werd voor de aanleg van het fietspad "Sprundel - p.v.d.A. Kozijnenhoek" in het kader van de Planningsprocedure open- Vrije Lijst luchtrecreatie geen subsidie verleend omdat de hoofdfunctie R.V.P. van dit fietspad niet overwegend recreatief was. C.D.A. In verband hiermede is bij de Regionale Directie van Rijks waterstaat gepolst hoe de kansen liggen van een subsidie verzoek op grond van de Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzie- ningen Van de kant van Rijkswaterstaat werd medegedeeld dat: - de subsidiepot voor 1991 al is verdeeld; - het in beginsel, gelet op het woon-schoolverkeermogelijk is subsidie te verkrijgen voor een fietspad langs de Kozij nenhoek; - van belang is hoe het project scoort ten opzichte van andere projecten in Noord-Brabant. Rijkswaterstaat is bereid te bezien of een subsidieverzoek überhaupt zin heeft. De gemeente moet hiervoor echter een veelheid aan informatie verstrekken. Op zeer korte termijn zal een "projectgroep" met vertegenwoor digers van enkele sectoren deze informatie vergaren en door spelen naar Rijkswaterstaat. Indien Rijkswaterstaat het sein op groen zet kan bijvoorbeeld De Grontmij ingeschakeld worden voor een formele aanvraag. LVoor de volledigheid vermelden wij nog enige hoofdzaken van de bijdrageregeling - de bijdrageregeling heeft een aanvullend karakter; - alleen de zgndirecte aanlegkosten zijn subsidiabel (80%). Bepaalde kostencategorieën blijven buiten beschouwing; - er wordt een financiële ondergrens (de directe aanlegkosten dienen minimaal f 200.000,— te bedragen) gesteld aan de omvang van het project; - de te subsidiëren projecten worden getoetst aan het belang van de verbetering van de verkeersafwikkeling, alsmede aan dat van de verbetering van de verkeersveiligheid en aan het woon- en leefmilieu ter plaatse.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1991 | | pagina 199