- 7 - De VOORZITTER: Het beleid van het streekgewest wordt vastgesteld door de gewestraad. De gewestraad is een democratisch orgaan, dat zijn besluiten neemt bij meerderheid van stemmen. De deelnemende gemeenten zijn aan die besluiten gebonden. Herhaaldelijk dringen de afgevaardigen van de gemeente Rucphen aan op het voeren van een beleid dat past bij het beleid dat door de gemeente Rucphen wordt gevoerd. Wanneer de gewestraad tot een ander besluit komt, leggen wij ons daarbij neer, zoals het goede democraten betaamt. Een andere zaak is dat, wanneer men van mening is dat een te duur beleid wordt gevoerd, men moet aangeven welke taken moeten worden afgestoten. Andere middelen zijn namelijk niet beschikbaar. Wanneer met het niet eens is met het gevoerde beleid kan er voor gekozen worden uit het streekgewest te stappen, maar zover wil het college zeker niet gaan. Wel zal er op aangedrongen blijven worden een zo zuinig mogelijk beleid te voeren. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. 19. Aandelenkapi taal Intergas Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f 8.000, in verband met verhoging van deelname in het maatschappelijk aandelenkapitaal van Intergas N.V. te Oosterhout (100e wijziging 1989) 1s 20. Uitbreiding mini-computer De raad gaat akkoord met het voorstel. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f 60.000, voor de uitbreiding van de mini-computer P4840 (12e wijziging 1989) 21. Reservering middelen/extra afschrijving De raad gaat akkoord met het voorstel. Voorstel tot reservering van bepaalde middelen, alsmede tot extra afschrijving op gedane investeringsuitgaven ten laste van het dienstjaar 1989 (101e wijziging 1989) De heer JANSEN: Er is sprake van een meevaller van f 700.000, Onze raad is eensgezind van mening dat f 500.000,— bestemd moet worden voor de zogenaamde "structuurverbeterende investeringen" oftewel de stads- en dorpsvernieuwing. Verder bestaat er, zoals in de commissie financiën is gebleken, wel verschil van mening tussen onze raadsfractie en de overige raads fracties omtrent de aanwending van de overige f 200.000, De werkdruk bij de buitendienst van de afdeling Werken is te groot. Dit blijkt uit het hoge ziekteverzuim. Hierdoor moeten uit zendkrachten worden ingeschakeld terwijl het niet meer nodig hebben van personeel van derden bij de privatisering van het ophalen van bedrijfsafval als bezuinigingsargument naar voren werd gebracht. O.i. is het hoge ziekteverzuim een gevolg van de steeds naar stij gende hoeveelheid huisvuil in onze gemeente. In de gemeentebegroting 1988 werd rekening gehouden met 10.500 ton huisvuil inclusief het bedrijfsafval. In werkelijkheid werd 11.100 ton ingezameld exclusief het bedrijfsafval. In de begroting 1989 werd uitgegaan van 9.600 ton huisvuil hetgeen bij de voorjaarsnota in maart 1989 werd bijgesteld tot 11.000 ton. In werkelijkheid werd echter 11.500 ton opgehaald hetgeen neerkomt op een overschrijding van 3,54. T.o.v. de oorspronkelijke raming voor

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1990 | | pagina 7