- 7 -
De VOORZITTER: Het beleid van het streekgewest wordt vastgesteld
door de gewestraad. De gewestraad is een democratisch orgaan, dat
zijn besluiten neemt bij meerderheid van stemmen. De deelnemende
gemeenten zijn aan die besluiten gebonden. Herhaaldelijk dringen de
afgevaardigen van de gemeente Rucphen aan op het voeren van een
beleid dat past bij het beleid dat door de gemeente Rucphen wordt
gevoerd. Wanneer de gewestraad tot een ander besluit komt, leggen
wij ons daarbij neer, zoals het goede democraten betaamt. Een
andere zaak is dat, wanneer men van mening is dat een te duur
beleid wordt gevoerd, men moet aangeven welke taken moeten worden
afgestoten. Andere middelen zijn namelijk niet beschikbaar. Wanneer
met het niet eens is met het gevoerde beleid kan er voor gekozen
worden uit het streekgewest te stappen, maar zover wil het college
zeker niet gaan. Wel zal er op aangedrongen blijven worden een zo
zuinig mogelijk beleid te voeren.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
19. Aandelenkapi
taal Intergas
Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f 8.000,
in verband met verhoging van deelname in het maatschappelijk
aandelenkapitaal van Intergas N.V. te Oosterhout (100e wijziging
1989) 1s
20. Uitbreiding
mini-computer
De raad gaat akkoord met het voorstel.
Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van
f 60.000, voor de uitbreiding van de mini-computer P4840 (12e
wijziging 1989)
21. Reservering
middelen/extra
afschrijving
De raad gaat akkoord met het voorstel.
Voorstel tot reservering van bepaalde middelen, alsmede tot extra
afschrijving op gedane investeringsuitgaven ten laste van het
dienstjaar 1989 (101e wijziging 1989)
De heer JANSEN: Er is sprake van een meevaller van f 700.000,
Onze raad is eensgezind van mening dat f 500.000,— bestemd moet
worden voor de zogenaamde "structuurverbeterende investeringen"
oftewel de stads- en dorpsvernieuwing.
Verder bestaat er, zoals in de commissie financiën is gebleken, wel
verschil van mening tussen onze raadsfractie en de overige raads
fracties omtrent de aanwending van de overige f 200.000,
De werkdruk bij de buitendienst van de afdeling Werken is te
groot. Dit blijkt uit het hoge ziekteverzuim. Hierdoor moeten uit
zendkrachten worden ingeschakeld terwijl het niet meer nodig hebben
van personeel van derden bij de privatisering van het ophalen van
bedrijfsafval als bezuinigingsargument naar voren werd gebracht.
O.i. is het hoge ziekteverzuim een gevolg van de steeds naar stij
gende hoeveelheid huisvuil in onze gemeente.
In de gemeentebegroting 1988 werd rekening gehouden met 10.500 ton
huisvuil inclusief het bedrijfsafval. In werkelijkheid werd 11.100
ton ingezameld exclusief het bedrijfsafval. In de begroting 1989
werd uitgegaan van 9.600 ton huisvuil hetgeen bij de voorjaarsnota
in maart 1989 werd bijgesteld tot 11.000 ton. In werkelijkheid werd
echter 11.500 ton opgehaald hetgeen neerkomt op een overschrijding
van 3,54. T.o.v. de oorspronkelijke raming voor