- 4 - zijn dan ook volledig bereid om hierover met het college van gedachten te wisselen, hetgeen eveneens geldt voor de samen spraak met betrekking tot de beheersvorm van De Vijfsprong. De heer VAN MIERT: In de vergadering van de commissie onder wijs en welzijn heeft de V.V.D. enige slagen om de arm gehouden omdat verenigingen nog nadere informatie zouden ontvangen. Er werd toen gesteld dat men hierop in de raadsver gadering zou terugkomen. Ik ben dan ook verheugd te kunnen mededelen dat wij volledig instemmen met deze nota. Wethouder SCHIJVEN: Wij hebben niet de bedoeling om de sport zaal commercieel te maken. De sportzaal zal uitdrukkelijk voor de sport behouden blijven. De uren waarin geen gebruik van deze sportzaal wordt gemaakt, zouden echter gebruikt kunnen worden door de exploitant van het restaurant. Hier moet echter wel een commercieel tarief tegenover staan. Ik ben in 1986 voor het eerst gewezen op de noodzaak van een nieuwe sportnota, enwel door de heer Sprenkels. Ik heb mijn best gedaan om deze voor de verkiezingen gereed te hebben, maar dat is helaas net niet geluktDat het de verkiezings uitslagen zou kunnen hebben beïnvloeden ben ik met de Vrije Lijst eens, omdat de verenigingen van mening zullen zijn dat het een voortreffelijke sportnota is waar uitstekend mee te werken valt. Wat de mogelijkheid betreft om de ondergrond van de skibaan en het modelracecircuit te verkopen wordt in de nota slechts gesproken over voornemens. Ik ben het met de heer Sprenkels eens om grote voorzichtigheid te betrachten bij de verkoop van gedeeltes van het totale complex zonder de zekerheid dat deze aktiviteit zal blijven bestaan. Ten aanzien van het minima beleid moet gesteld worden dat de gemeente Rucphen middels de lage tarieven toch reeds jaren een dergelijk beleid voert. De gemeente neemt immers een derde van de exploitatiekosten voor haar rekening en voert hiermee een gunstig tarievenbeleid. De reden om over te gaan op budgetsubsidie is om die vereni gingen tegemoet te komen die zelf diverse aktiviteiten ontplooien om aan middelen te komen. Tot op heden is het zo, dat subsidie wordt verstrekt tot een maximum van het exploi tatietekort. Wanneer door de vereniging zelf middelen zijn verworven worden deze van het subsidie afgetrokken en worden zij er in feite voor gestraft zelf middelen verworven te hebben. Het is zeker een goed streven om een all-in dekkings percentage van 45% te bewerkstelligen en gezien het voorzie ningenplan moet dit mijns inziens haalbaar zijn. Privatisering is inderdaad een moeilijke aangelegenheid. Ener zijds moet rekening gehouden worden met het belang van de gemeente en anderzijds mag het niet zo zijn dat de aktiviteit verdwijnt of minder toegankelijk wordt voor de minder draag- krachtigen. Bij een totale privatisering zal het gehele complex op een commerciële basis geëxploiteerd gaan worden met als waarschijnlijk gevolg een verhoging van de tarieven. Getracht zal dan ook moeten worden een tussenweg te vinden. Op de beheersvorm zal in de toekomst zeker worden terug gekomen. Op dit moment stelt het college voor om het beleid bij de gemeente te houden en de contacten met zowel de binnen als de buitensportverenigingen uit te breiden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1990 | | pagina 66