- 7 -
Terecht stel u zich ten doel de komende vier jaar gemiddeld per
jaar 71 hinderwetvergunningen te verlenen, 21 meldingen hinderwet
te verwerken alsmede 53 kennisgevingen van lozingen. Ook aan het
controle-aspect wordt de komende jaren volgens de plannen waar wij
nu een oordeel over moeten vellen forse aandacht besteed met voor
de komende vier jaar gemiddeld 238 controles.
Wij hebben met zijn allen de mond vol over het milieu maar laten
het vervolgens "gewoon" mislopen. Laten wij daarvoor als gehele
raad het boetekleed aantrekken en er de les uit leren dat het zo
niet moet. Het is laat, maar nog niet te laat. Beter ten halve
gekeerd dan ten hele gedwaald. Wij wisten het niet, zult u zeggen
als collega-raadsleden. Inderdaad. Maar ik neem aan dat uw college
wel op de hoogte was en dus verantwoordelijkheden heeft laten
liggen. Willens en wetens taken nalaten is een ernstig falen en wij
nemen dit uw college, maar ook vroegere colleges bijzonder kwalijk.
Met de thans voorliggende nota en het hinderwetuitvoerings-
programma, wat daarmee kennelijk wordt vastgesteld, gaan wij
beleidmatig toe naar een optimale situatie.
Maar ook op overige milieuaspecten hebben wij verantwoordelijk
heden laten liggen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het herstel van
de riolering waar we vanavond weer forse uitgaven voor doen en het
terugbrengen van de afvalberg.
Hoe we de komende jaren als gemeente Rucphen om moeten gaan met
onze milieutaken dient tot uitdrukking te komen in een milieube
leidsplan. Zo veel mogelijk aspecten van het milieubeleid dienen
daarin belicht te worden. We doen dat immers ook met bijvoorbeeld
het welzijnsgebeuren. Enkele vragen die in dat kader aandacht
moeten krijgen zijn bijvoorbeeld:
- hoe groot is de schade aan het leefmilieu in onze gemeente op dit
moment?
- hoe zit het met de daadwerkelijke bescherming van natuur en land
schap na vaststelling van onze dure bestemmingsplannen Rucphense
Bossen en Buitengebied?
- wat doen we met bedrijven die tientallen jaren zonder of met een
niet actuele vergunning hebben gewerkt en vervuild hebben?
- hoe zit het met intensieve veehouderijen en hun amoniakuitstoot
en wat is het beleid ten aanzien van die categorie veehouderijen
die vallen binnen de anti-verzuringswet?
Hoe zal dat betaald moeten worden? Ook daar hebben wij een oplos
sing voor bedacht. Naar ons idee dienen de bedragen die in de
legesverordening staan op het gebied van de hinderwet, en ik spreek
dan heel concreet over artikel 31 en 32, alsmede de bedragen in
tabel 1 op korte termijn aanzienlijk te worden verhoogd.
Wij scheppen dan de financiële basis om het probleem dat wij zelf
hebben geschapen, maar waarvan het bedrijfsleven jarenlang de
vruchten heeft geplukt, te lijf te gaan.
De heer VAN MIERT: Ten eerste wil ik opmerken dat de voltallige
V.V.D.-fractie zich distantieert van de geuite beschuldigingen aan
het adres van dit college en vorige colleges.
De V.V.D. kan grotendeels instemmen met de nota. Wij hebben echter
wel bedenkingen tegen het te zijner tijd verhogen van de
onroerend-goedbelasting met 12%. Wij verzoeken het college dan ook
om in eerste instantie het profijtbeginsel toe te passen middels
het eventueel verhogen van de leges