- 32 -
van de streekvervoerder, de B.B.A.
Een financiële prikkel voor de personeelsleden van de
gemeente, die gebruik maken van het openbaar vervoer of de
fiets, achten wij onnodig.
ONDERWERP: Abri's en andere reclame-objecten
ANTWOORD:
C.D.A. Nadat ook bij ons college aanvankeljk enige weerstand bestond
P.v.d.A. tegen het idee om behalve op abri's ook via V.I.P.'s (Verlich
te Informatie Panelen) en billboards reclame te laten maken,
zijn wij daar toch overheen gestapt.
Wij menen namelijk dat na enig onderhandelen het afgesloten
contract een redelijk evenwicht biedt tussen de betrokken
belangen. Tegenover 7 nieuwe abri's staat het plaatsen van 7
andere reclame-objecten.
Zonder dat sprake zal zijn van hinderlijke situaties - waarbij
dan vooral gedacht zou moeten worden aan aantasting van het
dorps- of landschapsschoon - kan bij een aantal halteplaatsen
een goede schuilgelegenheid worden geplaatst en onderhouden
terwijl dat de gemeente geen geld kost. Bovendien zal hierdoor
een betere bijdrage worden geleverd aan het streven om het
openbaar vervoer aantrekkelijker te maken.
ONDERWERP: Overlast van vliegveld Seppe
ANTWOORD:
R.V.P. Vorig jaar is een ambtelijke werkgroep opgestart, bestaande
P.v.d.A. uit vertegenwoordigers van de gemeenten Roosendaal en Nispen,
Hoeven en Rucphen en van het ministerie van V.R.O.M. en
Verkeer en Waterstaat, alsmede van de provincie Noord-
Brabant Doel van deze werkgroep was om te komen tot enige
voorbereidende besprekingen met het oog op een zonering van
het vliegveld Seppe.
Op grond van de Luchtvaartwet dient namelijk een klein burger
luchtvaartterrein zoals Seppe te worden voorzien van een
zonering. Dit houdt in dat rondom het vliegveld een bepaald
gebied wordt aangewezen, waarbinnen de geluidsbelasting aan
bepaalde normen moet voldoen; buiten dat gebied (die zone) mag
de geluidsbelasting een bepaalde norm niet overschrijden.
De ambtelijke werkgroep heeft slechts eenmaal vergaderd. Daar
na zijn de werkzaamheden tot nader order opgeschort, omdat de
normstelling, waarover op ministerieel niveau wel overeen
stemming was bereikt, op erg veel kritiek was gestuit bij de
Raad van State. Een algemene maatregel van bestuur op grond
van de Luchtvaartwet die de normering voor de geluidsbelasting
vanwege vliegvelden als Seppe bevat kon voorlopig niet in
werking treden. Vandaar ook dat de zaak weer opnieuw zou
worden bezien, als meer duidelijkheid zou ontstaan over de
normering. Thans blijkt dat de Raad van State in grote lijnen
zich in de nieuwe algemene maatregel van bestuur kan vinden.