- 32 - van de streekvervoerder, de B.B.A. Een financiële prikkel voor de personeelsleden van de gemeente, die gebruik maken van het openbaar vervoer of de fiets, achten wij onnodig. ONDERWERP: Abri's en andere reclame-objecten ANTWOORD: C.D.A. Nadat ook bij ons college aanvankeljk enige weerstand bestond P.v.d.A. tegen het idee om behalve op abri's ook via V.I.P.'s (Verlich te Informatie Panelen) en billboards reclame te laten maken, zijn wij daar toch overheen gestapt. Wij menen namelijk dat na enig onderhandelen het afgesloten contract een redelijk evenwicht biedt tussen de betrokken belangen. Tegenover 7 nieuwe abri's staat het plaatsen van 7 andere reclame-objecten. Zonder dat sprake zal zijn van hinderlijke situaties - waarbij dan vooral gedacht zou moeten worden aan aantasting van het dorps- of landschapsschoon - kan bij een aantal halteplaatsen een goede schuilgelegenheid worden geplaatst en onderhouden terwijl dat de gemeente geen geld kost. Bovendien zal hierdoor een betere bijdrage worden geleverd aan het streven om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. ONDERWERP: Overlast van vliegveld Seppe ANTWOORD: R.V.P. Vorig jaar is een ambtelijke werkgroep opgestart, bestaande P.v.d.A. uit vertegenwoordigers van de gemeenten Roosendaal en Nispen, Hoeven en Rucphen en van het ministerie van V.R.O.M. en Verkeer en Waterstaat, alsmede van de provincie Noord- Brabant Doel van deze werkgroep was om te komen tot enige voorbereidende besprekingen met het oog op een zonering van het vliegveld Seppe. Op grond van de Luchtvaartwet dient namelijk een klein burger luchtvaartterrein zoals Seppe te worden voorzien van een zonering. Dit houdt in dat rondom het vliegveld een bepaald gebied wordt aangewezen, waarbinnen de geluidsbelasting aan bepaalde normen moet voldoen; buiten dat gebied (die zone) mag de geluidsbelasting een bepaalde norm niet overschrijden. De ambtelijke werkgroep heeft slechts eenmaal vergaderd. Daar na zijn de werkzaamheden tot nader order opgeschort, omdat de normstelling, waarover op ministerieel niveau wel overeen stemming was bereikt, op erg veel kritiek was gestuit bij de Raad van State. Een algemene maatregel van bestuur op grond van de Luchtvaartwet die de normering voor de geluidsbelasting vanwege vliegvelden als Seppe bevat kon voorlopig niet in werking treden. Vandaar ook dat de zaak weer opnieuw zou worden bezien, als meer duidelijkheid zou ontstaan over de normering. Thans blijkt dat de Raad van State in grote lijnen zich in de nieuwe algemene maatregel van bestuur kan vinden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1990 | | pagina 199