- 4 -
Het is de bedoeling dat er een platform wordt ingesteld dat bestaat
uit de portefeuillehouders economische zaken en onderwijs van alle
aangesloten gemeenten binnen het streekgewestDoor het grote aan
tal vertegenwoordigers kan men inderdaad spreken van een "log
apparaat". Ik zou mij echter kunnen voorstellen dat er straks één
persoon per gemeente wordt afgevaardigd (i.e. 18 plus één vertegen
woordiger van het streekgewest). Dit komt de besluitvorming ten
goede. In de notitie wordt verder ingegaan op een eventueel stem
recht binnen het platform (b.v. één stem per gemeente). De werk
wijze is duidelijk omschreven in de reeds genoemde notitie van het
streekgewest. In de laatste gewestraadsvergadering heeft geen
enkele gemeente het woord gevoerd over dit onderwerp. Ik ben nauw
betrokken bij de arbeidsvoorziening. Er heeft reeds op 6 maart 1989
een vooroverleg plaatsgevonden waar alle portefeuillehouders binnen
het streekgewest waren vertegenwoordigd. Tijdens die bijeenkomst
zijn er door onze voorzitter en mijzelf diverse zaken naar voren
gebracht. Men was en men is van mening dat de coördinerende en
iërende taken bij het streekgewest thuishoren om de gemeenten
t.a.v. de R.B.A.-vorming op één lijn te krijgen. De verwachting is
dat e.e.a. voor 1 juli a.s. zijn beslag zal krijgen. Wij dienen
hierin de wetgeving te volgen. Ook de andere geledingen in het
R.B.A. (de werknemers en werkgevers) zijn met de invulling nog niet
gereed. Verder dient ook de benoeming van een onafhankelijke voor
zitter nog plaats te vinden. Wanneer er meer duidelijkheid bestaat
omtrent o.m. de personele invulling van het platform en de ambte
lijke klankbordgroep dan zal u dat ter kennis worden gebracht.
Bureaucratisering dient zoveel mogelijk te worden voorkomen. Een te
groot platform is niet wenselijk. In de notitie van het streekge
west wordt niet duidelijk aangegeven hoe de besluitvorming binnen
het platform tot stand komt. Er is wel sprake van een reglement en
een stemmingsprocedure bij moeilijke beslissingen maar de werkwijze
zal toch nog verder ingevuld moeten worden. Het is verder niet
bekend in hoeverre de R.B.A.-bestuurders vanuit het platform
gebonden zijn. Hiertoe is verder overleg met de andere gemeenten
nodig. Het R.B.A.—stafbureau zal een beleidsadviserende taak
t.b.v. het R.B.A. krijgen. Het G.A.B. zal meer met de uitvoerende
taken worden belast
De rijksoverheid wordt gevraagd binnen de R.B.A.-gebieden tot een
goede educatieve infrastructuur te komen. Hiertoe is een stuurgroep
in het leven geroepen om tot R.E0.-vorming te komen. Hierin is
naast de centrumgemeenten ook de gemeente Rucphen vertegenwoor
digd. De stuurgroep komt eind 1990 met een voorstel hoe R.E.O.-
vorming er binnen ons R.B.A.-gebied uit zou kunnen zien. De diverse
gemeenteraden dienen dan de verdere besluiten te nemen.
De bedoeling van het R.B.A. is dat er meer lokaal een goed gestruc
tureerd arbeidsvoorzieningenbeleid gevoerd moet gaan worden waarmee
de doelgroepen, met name de langdurig werklozen, beter gediend
zijn.
Tijdens het genoemde overleg in maart 1989 heeft ook onze gemeente
de vraag gesteld of een wethouder twee a vier dagdelen kan besteden
aan R.B.A.-taken. Ik citeer mijzelf: "Vanuit Rucphen gaat er geen
voorkeur uit naar een bepaald model. Zowel het centrumgemeente
model als het voorstel van de portefeuillehouder economische zaken
van het streekgewest zijn denkbaar. De keuze voor een bepaald model
dient in de regio gedragen te worden door alle gemeenten. Bestuur-