- 3 -
Heeft onze wethouder zich al op zijn nieuwe taak voorbereid? Is er
al overleg gepleegd met de 17 collega's van de andere gemeenten?
Denkt u voor 1 juli a.s. alles rond te hebben? Wordt er ook een
verbinding gelegd naar het R.S.A. te Roosendaal? Gaan R.S.A. en
R.B.A. straks samenwerken of langs elkaar heenwerken?
De heer ERMEN: Tijdens de laatste gewestraadsvergadering is dit
onderwerp inhoudelijk niet aan de orde geweest. Dit voorstel werd
met een hamerslag afgedaan. Wij willen nu de gelegenheid aangrijpen
om wat dieper op dit onderwerp in te gaan. Wij gaan akkoord met de
coördinerende en initiërende rol die aan het streekgewest is toebe
deeld. Wij twijfelen niet aan de deskundigheid van de centrumge
meenten in dit kader. Wij denken echter niet dat deze specifieke
deskundigheid alleen bij de centrumgemeenten aanwezig zal zijn. Men
zal het gehele terrein van de arbeidsvoorziening moeten overzien.
Spreiding van de deskundigheid over de portefeuilles sociale zaken,
economische zaken en onderwijs is gewenst. Bureaucratisering moet
te allen tijde worden voorkomen. De voorgestelde inrichting van het
bestuurlijke platform leidt o.i. tot bureaucratisering. Het plat
form zou maar liefst uit 36 leden kunnen bestaan. Wij missen in het
voorstel van het streekgewest een expliciete taakstelling van de
ambtelijk klankbordgroep. Graag meer duidelijkheid hierover. Tevens
is ons de positie en taakstelling van het R.B.A.-stafbureau en het
G.A.B. niet duidelijk. Is de doelgroep van 9.000 werklozen, waar
van 4.000 personen langdurig werkloos zijn, gediend met de logge
structuur die o.i. ten koste gaat van de efficiënte slagvaardig
heid. Een goede educatieve infrastructuur vanuit het R.E.O. blijft
van fundamenteel belang. Hoever zijn de plannen hieromtrent gevor
derd? Onderschrijft uw college onze opmerkingen en bent u bereid
hiervan verslag te doen binnen het dagelijks bestuur van het
streekgewest?
De heer JANSEN: Wij betreuren het dat dit voorstel niet is
besproken in de commissie bestuurlijke zaken. Wij vragen ons af wat
de financiële gevolgen zijn van deze taakuitbreiding van het
streekgewest voor onze gemeente. Of mogen wij concluderen dat de
f 155.000, die van rijkswege per geleding wordt begroot voor
ambtelijke ondersteuning, kostendekkend is? Verder worden wij graag
geinformeerd omtrent de taak en plaats van het bestuurlijke plat
form. Wat bedoelt u verder met "veel te log apparaat" op bladzijde
Verder plaatsen wij vraagtekens bij de rol die de centrumgemeenten
Bergen op Zoom en Roosendaal in het R.B.A. gaan vervullen. Men
stelt namelijk voor om vanuit het streekgewest de portefeuille
houder economische zaken en vanuit de gemeenten Bergen op Zoom en
Roosendaal een lid af te vaardigen. Hoe heeft door vertegenwoor
digers uit deze raad de afweging op dit punt plaatsgevonden? Met de
afvaardiging hebben wij extra moeite gezien de tijdsbesteding van
één a twee dagen per week en de daarbij behorende beloning van
f 2.000, per maand. Kan een full-time wethouder 2 dagen per week
gemist worden en zo ja, vloeit dan de vergoeding in de kas van die
gemeente?
Wethouder KONINGS: Wij bespreken hier een wijziging van de gemeen
schappelijke regeling van het streekgewest in het kader van de
arbeidsvoorziening. In de gewestraad is hiertoe al een besluit
genomen. Nu is de goedkeuring of afkeuring van het voorstel door uw
raad aan de orde