- 3 - Heeft onze wethouder zich al op zijn nieuwe taak voorbereid? Is er al overleg gepleegd met de 17 collega's van de andere gemeenten? Denkt u voor 1 juli a.s. alles rond te hebben? Wordt er ook een verbinding gelegd naar het R.S.A. te Roosendaal? Gaan R.S.A. en R.B.A. straks samenwerken of langs elkaar heenwerken? De heer ERMEN: Tijdens de laatste gewestraadsvergadering is dit onderwerp inhoudelijk niet aan de orde geweest. Dit voorstel werd met een hamerslag afgedaan. Wij willen nu de gelegenheid aangrijpen om wat dieper op dit onderwerp in te gaan. Wij gaan akkoord met de coördinerende en initiërende rol die aan het streekgewest is toebe deeld. Wij twijfelen niet aan de deskundigheid van de centrumge meenten in dit kader. Wij denken echter niet dat deze specifieke deskundigheid alleen bij de centrumgemeenten aanwezig zal zijn. Men zal het gehele terrein van de arbeidsvoorziening moeten overzien. Spreiding van de deskundigheid over de portefeuilles sociale zaken, economische zaken en onderwijs is gewenst. Bureaucratisering moet te allen tijde worden voorkomen. De voorgestelde inrichting van het bestuurlijke platform leidt o.i. tot bureaucratisering. Het plat form zou maar liefst uit 36 leden kunnen bestaan. Wij missen in het voorstel van het streekgewest een expliciete taakstelling van de ambtelijk klankbordgroep. Graag meer duidelijkheid hierover. Tevens is ons de positie en taakstelling van het R.B.A.-stafbureau en het G.A.B. niet duidelijk. Is de doelgroep van 9.000 werklozen, waar van 4.000 personen langdurig werkloos zijn, gediend met de logge structuur die o.i. ten koste gaat van de efficiënte slagvaardig heid. Een goede educatieve infrastructuur vanuit het R.E.O. blijft van fundamenteel belang. Hoever zijn de plannen hieromtrent gevor derd? Onderschrijft uw college onze opmerkingen en bent u bereid hiervan verslag te doen binnen het dagelijks bestuur van het streekgewest? De heer JANSEN: Wij betreuren het dat dit voorstel niet is besproken in de commissie bestuurlijke zaken. Wij vragen ons af wat de financiële gevolgen zijn van deze taakuitbreiding van het streekgewest voor onze gemeente. Of mogen wij concluderen dat de f 155.000, die van rijkswege per geleding wordt begroot voor ambtelijke ondersteuning, kostendekkend is? Verder worden wij graag geinformeerd omtrent de taak en plaats van het bestuurlijke plat form. Wat bedoelt u verder met "veel te log apparaat" op bladzijde Verder plaatsen wij vraagtekens bij de rol die de centrumgemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal in het R.B.A. gaan vervullen. Men stelt namelijk voor om vanuit het streekgewest de portefeuille houder economische zaken en vanuit de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal een lid af te vaardigen. Hoe heeft door vertegenwoor digers uit deze raad de afweging op dit punt plaatsgevonden? Met de afvaardiging hebben wij extra moeite gezien de tijdsbesteding van één a twee dagen per week en de daarbij behorende beloning van f 2.000, per maand. Kan een full-time wethouder 2 dagen per week gemist worden en zo ja, vloeit dan de vergoeding in de kas van die gemeente? Wethouder KONINGS: Wij bespreken hier een wijziging van de gemeen schappelijke regeling van het streekgewest in het kader van de arbeidsvoorziening. In de gewestraad is hiertoe al een besluit genomen. Nu is de goedkeuring of afkeuring van het voorstel door uw raad aan de orde

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1990 | | pagina 16