HOOFDFUNCTIE 2 VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT. Wij gaan akkoord met de voor 1991 geplande investeringen op dit terrein. Naast de door U gegeven speerpunten kent ook de PvdA speerpun ten op dit terrein. Concretisering van PvdA speerpunten 1. Verbetering openbaar vervoer door: Goede schuilgelegenheden bij opstapplaatsen. Bij knelpunten op lokaal en provinciale wegen voor rang geven aan het streven naar ongehinderde door stroming van het openbaar vervoer. Onderzoeken van de mogelijkheid i.s.m. de BBA van het creëren van overstapplaatsen aan de rand van de ver schillende dorpen voor het openbaar vervoer van Roosendaal - Breda en Breda - Roosendaal. (Dit be tekent een extra busverbinding die rechtstreeks van Roosendaal naar Breda rijdt en terug via de parallel weg, en alleen stopt bij de rand van Zegge, vliegveld Seppe, viaduct StWillebrord en op het eind van de Ettenseweg. De normale busdiensten sluiten hierop aan Onderzoeken mogelijkheid opnieuw invoeren belbus. 2. Beleid gericht op bevordering van het gebruik van open baar vervoer door goede voorlichtingBovendien zou een financiële prikkel aan personeelsleden van de gemeente Rucphen, die gebruik maken van het openbaar vervoer van en de fiets naar hun werk i.p.v. een eigen auto gegeven kunnen worden Een betere afstemming van het openbaar vervoer van ver trektijden op werktijden, schooltijden, ook wat betreft opstapplaatsen 3. Verbetering van fietsverbindingen Er dient gestreefd te worden naar aanleg van fiets paden op die plaatsen waar het nu onveilig is voor fietsers zoals de weg van de Vijfsprong naar St. Willebrord en in Sprundel de Ettenseweg naar Etten-Leur 4. Ontmoedigingsbeleid autoverkeer. Geen medewerking verlenen aan die projecten/ activiteiten die veel nieuw autoverkeer teweeg bren gen in de dorpskernen Waar mogelijk moet het autoverkeer in een aantal gevoelige gebieden geweerd of beperkt worden tot alleen bestemmingsverkeer (bijv.: van/naar en door bossen, en winkelstraten) De gemeente zou een voorbeeldfunctie dienen te ver vullen inzake beperking van het aantal auto-km. Het autoverkeer in de dorpskernen zou ontmoedigd dienen te worden (door verkeersremmende maatregelen). Het ontwikkelen van 30-km. zones in de woonwijken behoort nog steeds tot onze wensen. 6

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1990 | | pagina 152