HOOFDFUNCTIE 2 VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT.
Wij gaan akkoord met de voor 1991 geplande investeringen op
dit terrein.
Naast de door U gegeven speerpunten kent ook de PvdA speerpun
ten op dit terrein.
Concretisering van PvdA speerpunten
1. Verbetering openbaar vervoer door:
Goede schuilgelegenheden bij opstapplaatsen.
Bij knelpunten op lokaal en provinciale wegen voor
rang geven aan het streven naar ongehinderde door
stroming van het openbaar vervoer.
Onderzoeken van de mogelijkheid i.s.m. de BBA van het
creëren van overstapplaatsen aan de rand van de ver
schillende dorpen voor het openbaar vervoer van
Roosendaal - Breda en Breda - Roosendaal. (Dit be
tekent een extra busverbinding die rechtstreeks van
Roosendaal naar Breda rijdt en terug via de parallel
weg, en alleen stopt bij de rand van Zegge, vliegveld
Seppe, viaduct StWillebrord en op het eind van de
Ettenseweg. De normale busdiensten sluiten hierop
aan
Onderzoeken mogelijkheid opnieuw invoeren belbus.
2. Beleid gericht op bevordering van het gebruik van open
baar vervoer door goede voorlichtingBovendien zou een
financiële prikkel aan personeelsleden van de gemeente
Rucphen, die gebruik maken van het openbaar vervoer van
en de fiets naar hun werk i.p.v. een eigen auto gegeven
kunnen worden
Een betere afstemming van het openbaar vervoer van ver
trektijden op werktijden, schooltijden, ook wat betreft
opstapplaatsen
3. Verbetering van fietsverbindingen
Er dient gestreefd te worden naar aanleg van fiets
paden op die plaatsen waar het nu onveilig is voor
fietsers zoals de weg van de Vijfsprong naar
St. Willebrord en in Sprundel de Ettenseweg naar
Etten-Leur
4. Ontmoedigingsbeleid autoverkeer.
Geen medewerking verlenen aan die projecten/
activiteiten die veel nieuw autoverkeer teweeg bren
gen in de dorpskernen
Waar mogelijk moet het autoverkeer in een aantal
gevoelige gebieden geweerd of beperkt worden tot
alleen bestemmingsverkeer (bijv.: van/naar en door
bossen, en winkelstraten)
De gemeente zou een voorbeeldfunctie dienen te ver
vullen inzake beperking van het aantal auto-km.
Het autoverkeer in de dorpskernen zou ontmoedigd
dienen te worden (door verkeersremmende maatregelen).
Het ontwikkelen van 30-km. zones in de woonwijken
behoort nog steeds tot onze wensen.
6