- 11 -
de zaak te evalueren en uit te breiden. Het rookverbod in openbare
gebouwen werd binnen de gemeente Rucphen pas ingevoerd na de wette
lijke verplichting. Wanneer men ten aanzien van de afvalverwijde
ring een dergelijk standpunt inneemt kan het echter weieens te laat
zijn. De burgers krijgen hier dan de rekening voor gepresenteerd.
Als er voor gekozen wordt de afvalberg te laten groeien, moeten wij
ook zo eerlijk zijn om voor de gemeenteraadsverkiezingen een
tariefsverhoging aan te kondigen.
Ik heb in mijn betoog trachten aan te geven wat er onder de bevol
king leeft. Het is voor velen onbegrijpelijk dat jaarlijks de
tarieven verhoogd worden, terwijl de gemeente nu f 700.000,— over
houdt. Boekhoudkundig is dit wel te verklaren, maar voor velen is
dit onbegrijpelijk.
In het b. en w.-voorstel tot privatisering van het ophalen van
bedrijfsafval stond te lezen dat niet langer gebruik gemaakt
behoefde te worden van personeel van derden, omdat ziekteverzuim
door de huidige bezetting opgevangen zou kunnen worden. De voor
zitter gaf in zijn antwoord aan dat er bij de buitendienst in feite
sprake is van een bovenmatig ziekteverzuim. De P.v.d.A. kiest hier
dan ook voor een structurele oplossing. Aan de hand van rekenvoor
beelden heb ik getracht aan te geven dat de middelen hiervoor aan
wezig zijn. Tot slot is de P.v.d.A. van mening dat de overheid een
voortrekkersfunctie zou moeten vervullen ten aanzien van goede
arbeidsvoorwaarden
De heer VAN MIERT: Wij vinden het een goede zaak dat het investe
ringsniveau kan worden gehandhaafd op f 350.000,Door de extra
afschrijvingen kan juist voorkomen worden dat de belastingdruk voor
de burgers zal toenemen. Doordat een gedeelte van de meevaller
wordt aangewend ter verbetering van het riool, kan niet gesteld
worden dat geen aandacht wordt besteed aan het milieu.
De heer BROUWERS: De afgelopen jaren heeft de gemeente Rucphen mee
vallers steeds aangewend voor vervroegde afschrijvingen. Door het
voeren van een dergelijk beleid is het misschien mogelijk om mee
vallers de komende jaren voor andere doelen aan te wenden. Een
beleid zoals dat de P.v.d.A. voorstaat zal echter tot gevolg hebben
dat er in de toekomst geen sprake meer zal zijn van meevallers.
De heer ERMEN: In de gemeentelijke huishouding van de gemeente
Rucphen is het tot nog toe gebruikelijk éénmalige middelen aan te
wenden voor structurele doeleinden ten aanzien van de dorpsvernieu
wing en voor extra afschrijvingen om zodoende extra kapitaals
investeringen te creëren. Wij vinden dit een goed beleid en wij
staan hier volledig achter. Met de besteding van éénmalige middelen
worden tijdelijke oplossingen geboekt maar zij hebben geen structu
rele oplossing tot gevolg. Het C.D.A. is bereid te praten over
investeringen ten aanzien van het milieu, maar dan wel in het kader
van de voorjaarsnota. De opmerking van de heer Jansen met betrek
king tot het verhogen van de tarieven in relatie tot de ver
kiezingen vind ik een beetje misplaatst.
De VOORZITTER: Ten aanzien van de verhoging van het investerings
niveau van f 300.000, tot f 350.000,moet worden opgemerkt dat
dit de uitdrukkelijke wens was van de raad. Wat de in de meerjaren-
prognose genoemde verhoging van de gemeentelijke belastingen
betreft, wijs ik er op dat getracht zal worden niet boven dit
percentage uit te komen, maar dat in de nabije toekomst onge
twijfeld een aantal zaken op ons afkomen waarvoor een fors beroep