- 11 - de zaak te evalueren en uit te breiden. Het rookverbod in openbare gebouwen werd binnen de gemeente Rucphen pas ingevoerd na de wette lijke verplichting. Wanneer men ten aanzien van de afvalverwijde ring een dergelijk standpunt inneemt kan het echter weieens te laat zijn. De burgers krijgen hier dan de rekening voor gepresenteerd. Als er voor gekozen wordt de afvalberg te laten groeien, moeten wij ook zo eerlijk zijn om voor de gemeenteraadsverkiezingen een tariefsverhoging aan te kondigen. Ik heb in mijn betoog trachten aan te geven wat er onder de bevol king leeft. Het is voor velen onbegrijpelijk dat jaarlijks de tarieven verhoogd worden, terwijl de gemeente nu f 700.000,— over houdt. Boekhoudkundig is dit wel te verklaren, maar voor velen is dit onbegrijpelijk. In het b. en w.-voorstel tot privatisering van het ophalen van bedrijfsafval stond te lezen dat niet langer gebruik gemaakt behoefde te worden van personeel van derden, omdat ziekteverzuim door de huidige bezetting opgevangen zou kunnen worden. De voor zitter gaf in zijn antwoord aan dat er bij de buitendienst in feite sprake is van een bovenmatig ziekteverzuim. De P.v.d.A. kiest hier dan ook voor een structurele oplossing. Aan de hand van rekenvoor beelden heb ik getracht aan te geven dat de middelen hiervoor aan wezig zijn. Tot slot is de P.v.d.A. van mening dat de overheid een voortrekkersfunctie zou moeten vervullen ten aanzien van goede arbeidsvoorwaarden De heer VAN MIERT: Wij vinden het een goede zaak dat het investe ringsniveau kan worden gehandhaafd op f 350.000,Door de extra afschrijvingen kan juist voorkomen worden dat de belastingdruk voor de burgers zal toenemen. Doordat een gedeelte van de meevaller wordt aangewend ter verbetering van het riool, kan niet gesteld worden dat geen aandacht wordt besteed aan het milieu. De heer BROUWERS: De afgelopen jaren heeft de gemeente Rucphen mee vallers steeds aangewend voor vervroegde afschrijvingen. Door het voeren van een dergelijk beleid is het misschien mogelijk om mee vallers de komende jaren voor andere doelen aan te wenden. Een beleid zoals dat de P.v.d.A. voorstaat zal echter tot gevolg hebben dat er in de toekomst geen sprake meer zal zijn van meevallers. De heer ERMEN: In de gemeentelijke huishouding van de gemeente Rucphen is het tot nog toe gebruikelijk éénmalige middelen aan te wenden voor structurele doeleinden ten aanzien van de dorpsvernieu wing en voor extra afschrijvingen om zodoende extra kapitaals investeringen te creëren. Wij vinden dit een goed beleid en wij staan hier volledig achter. Met de besteding van éénmalige middelen worden tijdelijke oplossingen geboekt maar zij hebben geen structu rele oplossing tot gevolg. Het C.D.A. is bereid te praten over investeringen ten aanzien van het milieu, maar dan wel in het kader van de voorjaarsnota. De opmerking van de heer Jansen met betrek king tot het verhogen van de tarieven in relatie tot de ver kiezingen vind ik een beetje misplaatst. De VOORZITTER: Ten aanzien van de verhoging van het investerings niveau van f 300.000, tot f 350.000,moet worden opgemerkt dat dit de uitdrukkelijke wens was van de raad. Wat de in de meerjaren- prognose genoemde verhoging van de gemeentelijke belastingen betreft, wijs ik er op dat getracht zal worden niet boven dit percentage uit te komen, maar dat in de nabije toekomst onge twijfeld een aantal zaken op ons afkomen waarvoor een fors beroep

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1990 | | pagina 11