- 8 -
Rampenplan Voorstel tot vaststelling van een nieuw gemeentelijk rampenplan
De heer JANSEN: Wij zijn er verbaasd over dat er zaken in staan die
al lang achterhaald zijn. Verder zijn wij ook verbaasd over het feit
dat de raad dit plan niet heeft ontvangen voor zorgvuldige bestude
ring ofschoon op pagina 42 staat vermeld dat 19 exemplaren voor
vaststelling of toetsing door de raad zijn bestemd. Voorlopig gaan
wij echter akkoord. Wanneer het plan door u verder is aangevuld en
gecorrigeerd, willen wij het graag opnieuw, maar dan inhoudelijk, in
deze raad behandeld zien.
De heer VROEGRIJK: Wordt er in het plan voldoende aandacht besteed
aan calamiteiten zoals er zich vorige week in Oudenbosch een
voordeed? Zoiets zou zich ook in onze gemeente kunnen voordoen. Wij
achten de instelling van een "vliegende rampenstaf" dan ook meer dan
noodzakelijk evenals de samenwerking in de regio.
VOORZITTER: Het plan is in gewestelijk verband opgezet. Het model is
aangepast aan de Rucphense situatie omdat het plan ook afhankelijk^
is van de plaatselijke omstandigheden. Het maakt natuurlijk verschil
uit of een gemeente in meer of mindere mate ge'industraliseerd is.
Voor Rucphen is zoveel mogelijk het model aangehouden. Het rampen
plan zal zeker voor verdere invulling nog behandeld worden in de
raad en in de commissie.
Een ongeval zoals heeft plaatsgevonden in Oudenbosch is in principe
ook hier mogelijk. In Oudenbosch zal nog wel het een en ander over
deze zaak worden besproken. Van dit soort zaken kan men echter ook
leren. Het hele rampenplan is gebaseerd op samenwerking. In bepaalde
situaties zal er een "vliegende rampenstaf" nodig zijn. Rampen zijn
echter niet voorzienbaar. Wij kunnen alles dus niet in details
regelen. Bepaalde zaken zijn echter wel in meer of mindere mate
voorspelbaar.
Het plan is een soort handleiding waarin een aantal regels is opge
nomen waar men op kan terugvallen indien zich een calamiteit voor
doet. Veel zal echter afhangen van het improvisatievermogen van alle
betrokkenen zoals brandweer, politie, gemeentebestuur, mobiele
kolonnes, het Rode Kruis etc. Onverwachte situaties zijn vooraf niet
te voorzien.
De heer JANSEN: Daar de verdere invulling van het plan inhoudelijk
nog wordt besproken stemmen wij in met het voorstel. Wij hebben
uiteraard alle vertrouwen in hulpverlenende instanties maar wij heb
ben bijvoorbeeld onze twijfels over het feit dat de ambtenaar, die
belast is met de bescherming van de burgerbevolking, in Etten-Leur
woont. Verder is bij de garagebedrijven een bedrijf vermeld dat al 5
jaar niet meer bestaat. Hetzelfde geldt voor een timmerwerkplaats.
Wordt er niet te lichtvaardig gedacht over de mogelijkheid van een
ramp. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van de gewestelijke
commissie, noch aan onze eigen ambtenaren maar wij moeten toch deze
zaak beter aanpakken.
VOORZITTER: Een rampenplan moet voortdurend actueel gehouden
worden. Dit wordt zoveel mogelijk gedaan. Het kan gebeuren dat iets
weer achterhaald is op het moment dat het plan klaar is. Er gaat
namelijk een lange voorbereiding aan vooraf.
Het feit dat een ambtenaar in Etten-leur woont, behoeft geen proble
men op te leveren omdat meer ambtenaren met bepaalde taken belast
zullen zijn zodra er zich iets zou voordoen. Het nadeel bij dit
soort zaken is altijd dat er een mentaliteit kan heersen waarbij men
verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.