- 8 -
kosten worden globaal geraamd op 1 miljoen gulden. Deze kosten
zouden in het geheel voor rekening van de gemeente komen. Het
college vindt een dergelijke uitgave niet verantwoord omdat de
algemene middelen dit niet toelaten. Bovendien kunnen andere
plaatsen aangewezen worden waar het aanleggen van fietspaden een
hogere prioriteit heeft, omdat daar veel meer mensen langskomen.
Wanneer gesteld wordt dat de oostelijke uitvalsweg een levens
gevaarlijke weg wordt voor fietsers moet men bedenken dat deze weg
verboden is voor fietsers en derhalve ook niet gevaarlijk kan zijn
voor fietsers.
Wat de financiering betreft zou nog gedacht kunnen worden om het
geld te halen uit de reserves van het grondbedrijf, maar daarbij
moet erop gewezen worden dat hieruit reeds in ruime mate wordt
geput, hetgeen in de begroting kan worden teruggevonden. Bij het
afwegen van de kosten en baten moet eveneens bedacht worden dat
alternatieven aanwezig zijn.
Daarnaast zijn er een aantal sluiproutes via diverse wegen die ver
binding geven met het toekomstig fietstunneltjede oversteek van
de rijksweg ter hoogte van de grens met Etten-Leur aan de Ettense-
weg, maar ook de bestaande verbinding via de Ettenseweg/Vosdonk.
Dit soort wegen zijn ook wat beter geschikt voor de fietsers. De
oostelijke uitvalsweg heeft bovendien een onaantrekkelijk begin en
een onaantrekklijk eindpunt. Wij vrezen dan ook niet dat er grote
problemen zullen gaan ontstaan. Aannemelijk is dan ook dat Rijks
waterstaat niet zal bijdragen in deze kosten.
De heren Erraen en Marijnissen hebben beiden gepleit voor openbare
groenstroken en wijzen, evenals het college, het P.P.C-rapport in
dezen af.
In het voorstel is aangegeven dat wij ervan uitgaan dat de aanleg
van een rotonde voor rekening van de gemeente komt. In het kader
van het vaststellen van het tracé is een aantal adviesinstanties in
de gelegenheid gesteld om op het plan te reageren. De Rijkspolitie
pleit in dat verband voor een rotonde. De kwestie zal bij Rijks
waterstaat aangekaart worden maar de kans dat wij daarbij tegemoet
worden gekomen, acht ik niet al te groot.
Wethouder VERPAALEN: In de verkeersintensiteit van de Kaaistraat en
de Helakkerstraat zal weinig verandering komen. De bedrijven gele
gen aan het voorste gedeelte van de Sprundelseweg zullen waar
schijnlijk gebruik gaan maken van de oostelijke uitvalsweg, maar
het overige verkeer zal de route blijven volgen van Poppestraat,
Kaaistraat en Helakkerstraat.
De heer ERMEN: Toen wij vorig jaar als enige pleitten voor de aan
leg van een fietspad stonden wij inderdaad alleen. Op dit moment
staan wij weliswaar niet meer alleen, maar is de mogelijke aanleg
van fietspaden in feite een gepasseerd station. Het C.D.A. wil het
college wel een compliment maken voor de manier waarop het college
de onderhandelingen met Rijkswaterstaat op basis van het meerder
heidsbesluit van de raad heeft gevoerd.
De heer VAN DER MEIJS: Wij zijn tevreden met de duidelijke uiteen
zetting. Wij hebben ons standpunt gewijzigd omdat in het belang van
het milieu, dat steeds meer prioriteit krijgt, wellicht opnieuw
bezien kan worden of een fietspad kan worden aangelegd. Er is nog
geen antwoord gegeven op de vraag of er subsidiemogelijkheden zijn
en bij het noemen van de beraming van een miljoen is niet aangege
ven om hoeveel kilometer het hierbij gaat. Het is jammer dat wij in
feite de boot al hebben gemist.