- 6 -
maar wij vragen ons af of Rijkswaterstaat een gedeelte van de
kosten voor haar rekening wil nemen om zodoende de uitgaven voor de
gemeente tot een aannemelijk niveau terug te brengen.
Een andere zaak is, dat wij van mening zijn dat er voldoende aan
dacht besteed moet worden aan de naast de rijbaan gelegen groen
stroken.
De R.V.P. pleit ervoor om hiervan openbaar groen te maken, zodat
niet allerlei tuinpercelen tegen de weg aan komen te liggen. De
P.P.C. pleit ervoor om de twee bestemmingsplannen enigszins in
elkaar over te laten lopen. Wij zijn er echter voorstander van een
duidelijke scheiding te houden die zichtbaar gemaakt kan worden
middels de groenstrook.
De heer VISSENBERG: Ook wij betreuren het dat er bij het opstellen
van de plannen geen rekening is gehouden met fietspaden. Als later
blijkt dat de weg levensgevaarlijk is voor fietsers, zal opnieuw
overgegaan moeten worden tot onteigening om alsnog fietspaden aan
te kunnen leggen. De voorzitter van de commissie bestuurlijke zaken
geeft weliswaar aan dat er alternatieven zijn, zoals Polderstraat,
parallelweg en Bredasebaan, maar een fietser kan niet verplicht
worden gebruik te maken van deze alternatieven, omdat de fietsers
gebruik zullen maken van de kortste weg. Gezien het feit dat vele
jongeren uit onze gemeente zijn aangewezen op de scholen te
Etten-Leur en gezien het feit dat ernaar gestreefd wordt het auto
verkeer terug te dringen is het aanleggen van fietspaden noodzake
lijk. Door het niet aanleggen van fietspaden zal de fietser zich
min of meer vogelvrij verklaard voelen en daardoor de auto pakken
in plaats van de fiets. De Vrije Lijst is dan ook van mening dat er
naar mogelijkheden gezocht moet worden om het aanleggen van fiets
paden mogelijk te maken, desnoods een dubbel fietspad aan één zijde
van de weg.
De heer ERMEN: In een eerder stadium is reeds aangegeven dat ook
het C.D.A. akkoord gaat met de tracering van de nieuwe verbindings
weg. Wij gaan volledig akkoord met het uitgangspunt om tussen
St.Willebrord en Sprundel een groene open geledingszone in stand te
houden. Het is een goede zaak dat zowel De Branden en De Gagel-
rijzen niet rechtstreeks worden aangesloten op de nieuwe verbin
dingsweg. Wij hopen dat dit zo blijft en dat gewaakt zal worden
voor een sluipende wijziging van de bestemmingsplannen, zodat ver
stedelijking alsnog gerealiseerd wordt, hetgeen wij onwenselijk
achten. Met betrekking tot de verstedelijking wordt het P.P.C.-
rapport door het C.D.A. afgewezen.
Reeds in oktober 1988 heeft het C.D.A. ervoor gepleit om de moge
lijkheid om fietspaden aan te leggen te bespreken met Rijkswater
staat. Wij zijn benieuwd met welk uitgangspunt de gemeente de
besprekingen is aangegaan, omdat het een wezenlijk verschil maakt
of men ervan uitgaat dat fietspaden gezien de alternatieve routes
niet nodig zijn of dat fietspaden als extra voorziening nuttig
kunnen zijn.
Wij kunnen akkoord gaan met de door de Rijkspolitie aangegeven
rotonde, maar vragen ons af of Rijkswaterstaat in de extra kosten
zal bijdragen.
Kan het college reeds inschatten of de Helakkerstraat en de Kaai-
straat door de aanleg van de nieuwe verbindingsweg met minder
verkeer belast zullen worden.