- 82 - In het hinderwetuitvoeringsprogramma wordt voldoende aandacht geschonken aan de controle op de hinderwetplichtige bedrijven. Wij zijn vrijwel op schema. De bedrijven worden herhaalde malen bezocht Allereerst zal de bewegwijzering naar het industrieterrein aan de orde moeten komen in overleg met Rijkswaterstaat t.b.v. de ontslui ting van het industrieterrein. Verder zal ook door de herinrich tingsplannen het ongewenste vrachtverkeer tegengegaan kunnen worden. Geheel is dat niet mogelijk, ik doel hier op vrachtverkeer t.b.v. kleine bedrijfjes, winkels e.d. binnen de bebouwde kom. Het is onbekend wat de kosten zouden zijn van de invoering van een maximumsnelheid van 30 km per uur. Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft hiertoe ook criteria aangegeven. Dan wordt er gesproken over het aanbrengen van bochten in de weg, andere bestra ting, verkeersdrempels, asverschuiving e.d. Dat zou per plan bekeken moeten worden. M.n. de opzet van onze nieuwe bestemmings plannen werkt al verkeersremmend en ik zie geen aanleiding om daar maximurasnelheden van 30 km per uur in te voeren. Voor het onderhoud van het openbaar groen zijn contracturen met het Werkvoorzieningsschap gesloten. Wanneer er geen sprake is van structureel openbaar groen dan kan er verkoop of verhuur plaats vinden. De ontwikkeling in het parkeren van de vrachtwagens moet afgewacht worden. Indien er na de herinrichting van de kern Rucphen nog steeds sprake is van overlast van geparkeerde vrachtwagens dan zal dit opnieuw aan de orde worden gesteld. Waarom gaan wij niet uit van een streekgewestelijk verband m.b.t. het gebouw aan de heemtuin. De heemtuin is opgezet in samenwerking met het Werkvoorzieningsschap, vandaar dat dit de eerst aangewezene is voor verder overleg. Hierbij zal zowel de bouw als de exploi tatie ervan worden betrokken. Indien er zich in de toekomst gevallen voordoen van bodemverontrei niging dan worden deze aangemeld. Om hierop vooruitlopend al vast maar een lijstje met verlangens aan de provincie voor te leggen, gaat ons te ver. Zeker omdat het nog jaren kan duren en omdat nog helemaal niet zeker is dat er iets aan de hand is De andere L.P.G.-stations komen niet in aanmerking voor sanering. Op basis van een tussen het ministerie en de overkoepelende organi satie van L.P.G.-handelaren overeengekomen werkprogramma zijn in de voorbije jaren vrijwel alle L.P.G.-stations aangepast aan de thans geldende voorschriften. De voorschriften liggen vast in het Besluit L.P.G.-tankstations hinderwet. Alleen het tankstation aan de Dorps straat 224 kwam voor volledige sanering in aanmerking. De berekeningen van de P.v.d.A. t.a.v. de afvalberg komen overeen met de cijfers die wij in de Voorjaarsnota hebben verwerkt. Het afvalstoffenplan kan op onderdelen verder worden uitgevoerd en bijgesteld. Termijnen wil ik niet aangeven. Het zou mogelijk zijn dat er begin volgend jaar al bijstelling plaats moet vinden. Tot zover wethouder VERPAALEN. (wethouder Wethouder SCHIJVEN: Er hebben verder geen vervolggesprekken plaats- Schijven) gevonden tussen de initiatiefnemers en mijzelf omtrent het gezins vervangend tehuis. Het particulier initiatief heeft de behoefte geïnventariseerd en het heeft zijn bevindingen voorgelegd aan de Mgr. SavelbergstichtingIndien tussentijds om ondersteuning gevraagd zou worden dan zullen wij zeker aan die wens voldoen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1989 | | pagina 170