- 82 -
In het hinderwetuitvoeringsprogramma wordt voldoende aandacht
geschonken aan de controle op de hinderwetplichtige bedrijven. Wij
zijn vrijwel op schema. De bedrijven worden herhaalde malen
bezocht
Allereerst zal de bewegwijzering naar het industrieterrein aan de
orde moeten komen in overleg met Rijkswaterstaat t.b.v. de ontslui
ting van het industrieterrein. Verder zal ook door de herinrich
tingsplannen het ongewenste vrachtverkeer tegengegaan kunnen
worden. Geheel is dat niet mogelijk, ik doel hier op vrachtverkeer
t.b.v. kleine bedrijfjes, winkels e.d. binnen de bebouwde kom.
Het is onbekend wat de kosten zouden zijn van de invoering van een
maximumsnelheid van 30 km per uur. Het ministerie van verkeer en
waterstaat heeft hiertoe ook criteria aangegeven. Dan wordt er
gesproken over het aanbrengen van bochten in de weg, andere bestra
ting, verkeersdrempels, asverschuiving e.d. Dat zou per plan
bekeken moeten worden. M.n. de opzet van onze nieuwe bestemmings
plannen werkt al verkeersremmend en ik zie geen aanleiding om daar
maximurasnelheden van 30 km per uur in te voeren.
Voor het onderhoud van het openbaar groen zijn contracturen met het
Werkvoorzieningsschap gesloten. Wanneer er geen sprake is van
structureel openbaar groen dan kan er verkoop of verhuur plaats
vinden.
De ontwikkeling in het parkeren van de vrachtwagens moet afgewacht
worden. Indien er na de herinrichting van de kern Rucphen nog
steeds sprake is van overlast van geparkeerde vrachtwagens dan zal
dit opnieuw aan de orde worden gesteld.
Waarom gaan wij niet uit van een streekgewestelijk verband m.b.t.
het gebouw aan de heemtuin. De heemtuin is opgezet in samenwerking
met het Werkvoorzieningsschap, vandaar dat dit de eerst aangewezene
is voor verder overleg. Hierbij zal zowel de bouw als de exploi
tatie ervan worden betrokken.
Indien er zich in de toekomst gevallen voordoen van bodemverontrei
niging dan worden deze aangemeld. Om hierop vooruitlopend al vast
maar een lijstje met verlangens aan de provincie voor te leggen,
gaat ons te ver. Zeker omdat het nog jaren kan duren en omdat nog
helemaal niet zeker is dat er iets aan de hand is
De andere L.P.G.-stations komen niet in aanmerking voor sanering.
Op basis van een tussen het ministerie en de overkoepelende organi
satie van L.P.G.-handelaren overeengekomen werkprogramma zijn in de
voorbije jaren vrijwel alle L.P.G.-stations aangepast aan de thans
geldende voorschriften. De voorschriften liggen vast in het Besluit
L.P.G.-tankstations hinderwet. Alleen het tankstation aan de Dorps
straat 224 kwam voor volledige sanering in aanmerking.
De berekeningen van de P.v.d.A. t.a.v. de afvalberg komen overeen
met de cijfers die wij in de Voorjaarsnota hebben verwerkt.
Het afvalstoffenplan kan op onderdelen verder worden uitgevoerd en
bijgesteld. Termijnen wil ik niet aangeven. Het zou mogelijk zijn
dat er begin volgend jaar al bijstelling plaats moet vinden. Tot
zover wethouder VERPAALEN.
(wethouder Wethouder SCHIJVEN: Er hebben verder geen vervolggesprekken plaats-
Schijven) gevonden tussen de initiatiefnemers en mijzelf omtrent het gezins
vervangend tehuis. Het particulier initiatief heeft de behoefte
geïnventariseerd en het heeft zijn bevindingen voorgelegd aan de
Mgr. SavelbergstichtingIndien tussentijds om ondersteuning
gevraagd zou worden dan zullen wij zeker aan die wens voldoen.