- 80 -
Het bestemmen van het bedrag aan hondenbelasting voor de bestrij
ding van de overlast is niet onze zienswijze. Het betreft hier een
bron van inkomsten. Mochten wij de hondenbelasting afschaffen dan
derven wij een bedrag aan inkomsten van f 100.000,Wij zouden
dan bijvoorbeeld de onroerend-goedbelasting met 8% moeten verhogen.
Samenvoeging van gemeentelijke heffingen, zoals voorgesteld, is
nadelig voor de gebruikers. Onze inventieve ambtenaren hebben ons
verzekerd dat zij dit niet kunnen ondervangen. Rioolrecht wordt
vrijwel uitsluitend door eigenaren betaald. Samenvoeging met de
O.G.B. leidt tot onevenredige verzwaring van de lasten van de
huurdersAldus de VOORZITTER.
(wethouder Wethouder VERPAALEN: De meeste verkeersknelpunten zullen aan bod
Verpaalen) komen binnen de herinrichtingsplannen. In de herinrichtingsplannen
van de Dorpsstraat zijn ook verkeersremmende maatregelen getrof
fen. Men kan hier ook spreken van verkeerssluizenAlle plannen
worden besproken in de werkgroep verkeer.
Het is vooralsnog niet noodzakelijk dat er een verkeerscirculatie
plan wordt opgesteld. Er zijn voldoende gegevens bekend op basis
waarvan goed te werken valt.
In de nota betreffende de toekomstvisie afvalverwerking Rucphen
zijn verschillende zaken besproken die fasegewijs aangepakt moeten
worden. Voorbeelden zijn de chemokar, de groenkarde inzameling
van koelkasten en diepvriezers. Deze zaken zijn, al dan niet bij
wijze van proef, ingesteld en kunnen bijgesteld worden. De invoe
ring van de milieubox gaat gepaard met investeringen die later niet
meer zijn bij te stellen. Het is juist dat er in eerste instantie
per 1 oktober jl. een streekgewestelijke visie gereed zou zijn. Ik
hoop dat dat eind dit jaar wel het geval zal zijn. Stel dat het
streekgewest niet op korte termijn zijn toezegging gestand zal doen
dan zullen wij in het eerste kwartaal van 1990 zelf met voorstellen
komen
De overschrijding van de post voor het ophalen van klein chemisch
afval bedraagt ongeveer f 50.000,per jaar. Dit betekent echter
wel dat de inzameling zeer goed loopt. In de Voorjaarsnota zullen
wij een en ander financieel inpassen. De afvalstoffenheffing zal de
eerste jaren wel onder druk blijven staan.
Het zou op zich een goed uitgangspunt zijn indien wij ongeveer 600
van de 800 alleenstaanden terecht zouden kunnen helpen door tarief
differentiatie in de afvalstoffenheffing door te voeren. Wij hebben
onderzoek verricht naar de categorie alleenwonenden in onze
gemeente. Wij hebben hierbij aandacht besteed aan de volgende ken
merken: leeftijdsopbouw, type woning en de totale oppervlakte
kadastrale percelen. De toestand per oktober 1988 is als basis
genomen. Van de totaal aantal alleenwonenden, 776, zijn er 410
(53%) jonger dan 65 jaar. Het resterende aantal alleenwonenden
(47%) is ouder dan 65 jaar. Van de gehele categorie alleenwonenden
woont 62% in twee-onder-één-kap, vrijstaande woning of boerderij.
Ongeveer 42% van het totale aantal alleenwonenden heeft de beschik
king over een kadastraal perceel met een oppervlakte groter dan
300 m^Dit geeft de indicatie dat bijna de helft van alle alleen
wonenden een tuin heeft groter dan 225 m^, uitgaande van 75 m^
bebouwing. Relatief gezien bedraagt het aantal alleenstaanden
slechts 10% van het totaal. Van de 366 ouderen dan 65 jaar (47%)
woont slechts 37% in een kleinere woning. Er zijn dus 136 alleen
wonenden 65-plussers die in een kleinere woning zijn gehuisvest.