- 44 -
- differentiatie naar de mate van (feitelijk) gebruik van
de ophaaldienst en/of draagkracht is blijkens de minis
teriële richtlijnen niet toegestaan;
- perceptiekosten zullen toenemen naarmate het tarief
stelsel steeds meer wordt verfijnd;
- een groter aantal bewoners van een perceel behoeft niet
altijd in te houden dat er meer afval wordt geproduceerd;
een alleenstaande met een grote tuin kan net zoveel of
misschien zelfs nog meer afval hebben dan een gezin van
b.v. vijf personen zonder tuin.
B. Uit een vorig jaar gehouden enquête is gebleken dat van de
21 geënqueteerde gemeenten er slechts 5 een "alleenstaan-
dentarief" in hun verordening hebben opgenomen. Hieruit
blijkt dus dat de overgrote meerderheid van gemeenten
duidelijk niet kiest voor een alleenstaandentarief
C. Het is wettelijk toegestaan om een alleenstaandentarief in
te voeren; dit tarief geldt dan voor alle alleenstaanden
met of zonder tuin, bejaard of niet bejaard etc. Uit een
door ons gehouden onderzoek is gebleken dat er 800 per
celen zijn waar een alleenstaande in woont. Gesteld nu dat
alleenstaanden in de toekomst worden belast voor 75% resp.
50% van het normaal geldende tarief dan onstaat er, uit
gaande van de begrotingsgegevens 1990, een opbrengstverlies
van respectievelijk f 26.160, (800 x f 32,70) en
f 52.320,— (800 x f 65,40).
Bij gelijkblijvende opbrengst zullen deze verliezen moeten
worden opgebracht door de andere belastingplichtigen,
hetgeen een extra tariefverhoging inhoudt van onderschei
denlijk rond f 4,— en f 8,— per perceel.
Gelet hierop raden wij het ten sterkste af een alleenstaanden
tarief in te voeren. Overigens zien wij ook geen enkele andere
differentiatieraogelijkheid waarbij het begrip "de vervuiler
betaalt" beter dan tot nu toe tot zijn recht komt.
ONDERWERP: Lasten vervanging riolering Dorpsstraat (722.00)
ANTWOORD:
r.V.P. Op het investeringsprogramma 1990 is voor herstel van de
riolering in de Dorpsstraat te St. Willebrord een bedrag van
f 2.000.000,opgenomen. Een gedeelte van deze investerings
uitgaaf wordt gedekt door aanwending van een bedrag van
f 1.000.000,uit de gemeentelijke reserve structuur-
verbeterende investeringen. Daarnaast wordt een bedrag van
f 100.000,aangewend uit het provinciaal stads- en dorps
vernieuwingsfonds
De lasten van het restant ad f 900.000,welke f 103.500,
bedragen (afschrijving 25 jaar en rente 7'?%), dienen bestreden
te worden uit het beschikbare middelenbedrag voor 1990 van
rond f 400.000,