- 13 -
kwalificatie "zeer gezond" dan vinden wij dat moeilijk te rijmen met
de drang van de stichting om te blijven groeien. Immers ook thans
blijven de beheerskosten van de Woningstichting binnen de daarvoor
van rijkswege gestelde normen.
De P.v.d.A. Rucphen is van mening dat in alle dorpen woningen in
alle prijsklassen beschikbaar moeten blijven. Met verbazing hebben
wij dan ook kennisgenomen van het door burgemeester Du Chatinier
bejubelde idee om 1% van de woningen in complexen die voor de helft
verkocht zijn te gaan verkopen. Het gaat daar immers om relatief
goedkope huurwoningen die in ieder geval vóór 1967 gebouwd zijn.
Het kan natuurlijk aardig overkomen voor onze inwoners maar dit
beleid houdt in feite niets anders in dan hetgeen in 1979 en 1984
werd besloten. De mogelijkheden die al die tijd hebben bestaan
zouden dan alleen actief worden benut. Maar nogmaals: wij praten dan
uitsluitend over de goedkopere huurwoningen. Wilde uw college juist
die woningen niet behouden?
Een actief verkoopbeleid van woningwetwoningen kan er ook toe leiden
dat de doorstroming van huurders nog op een andere manier wordt
bevorderd. Naar onze mening wonen er nogal wat mensen in huur
woningen die, gezien hun inkomen, best op de vrije markt of premie-
koopmarkt terecht kunnen. Een aantal van hen hebben de afgelopen
tijd een beslissing tot verhuizing uitgesteld in verband met de
discussies rond het mogelijk verkopen van huurhuizen. De richtlijn
van het ministerie bepaalt echter dat het gezamenlijk inkomen de
f 51.000,niet mag overschrijden. Met de steeds stijgende huren
wordt voor die groep inwoners de aankoop van een huurhuis steeds
aantrekkelijker
Overigens zal de bouw van het steunpunt voor ouderen met aanleun
woningen in Rucphen alsmede de bouw van het verzorgingstehuis met
aanleunwoningen te St. Willebrord van belang zijn voor de gewenste
doorstroming. De witte plek, die gemeente Rucphen heet, moet snel
worden ingekleurd. Wij hebben daar al op aangedrongen bij onze
partijgenoten in provinciale staten, terwijl ik van C.D.A. en
V.V.D. hetzelfde verwacht.
Samenvattend, daarbij rekening houdend met alle beschikbare infor
matie, de voor- en nadelen van eventuele verkoop afwegend, en daar
bij uitdrukkelijk de belangen voor met name de minst draagkrachtigen
in onze gemeente in het oog houdend, komen wij tot de slotsom dat
een beleid met betrekking tot verkoop van woningwetwoningen in alle
ouderdomsklassen niet in strijd is met het plaatselijk volkshuis-
vest ingsbelang
De P.v.d.A. Rucphen stemt thans dan ook in met verkoop van woning
wetwoningen, met een gemiddeld maximum van het aantal huurwoningen
dat er jaarlijks bijkomt. Verder dienen naar onze mening, bij meer
gegadigden, degenen die het langst hun huidige woningen huren voor
rang te krijgen.
Voorts stellen wij voor te bepalen dat het zojuist geschetste beleid
geldt voor de komende drie jaar en dat vervolgens een heroverweging
op grond van een evenwichtig rapport door een extern bureau zal
plaatsvinden.
Wij stemmen niet in met uw voorstel.
De heer ERMEN: Het beleid van de Woningstichting is primair gericht
op het belang van de volkshuisvesting. Wij gaan akkoord met de nota
van het college en de door u aangevoerde argumenten. Voor ons blijft
echter ook hetgeen wij in de commissievergadering hebben aangevoerd