- 7 -
Wij hebben gesteld dat voor de categorie huurders, die hun woning
willen kopen, de gemiddelde bewoningsduur zeker niet lager zal zijn
dan het gemiddelde voor de gemeente Rucphen, nl±30 jaar. Deze
woningen kunnen dus slechts in zeer beperkte mate bijdragen aan de
doorstroming. Het zou in onze ogen een betere situatie zijn als die
bewoonde huurwoning verkocht werd en de winst geïnvesteerd werd in
de nieuwbouw in de vrije sector. Dan heb je een woning die direct
toegewezen kan worden in plaats van over 30 jaar.
Voorts stelde u in de commissievergadering dat, vergeleken met o.a.
het streekgewesthet percentage eigen woningen erg hoog is. Wij
herhalen ons standpunt dat vergelijkingen met statistische cijfers
van elders zinloos zijn. Het enige dat telt, is de lokale woning
behoefte en het lokale woningaanbod. Als blijkt dat een hoog percen
tage van de inwoners van de gemeente Rucphen een eigen woning wil,
dan moet de gemeente daarop inspelen. Ook indien dat afwijkt van de
situatie elders.
In uw antwoord op onze opmerkingen stelde u dat de nieuwbouw van
premiekoopwoningen een alternatief zou zijn voor het aankopen van
een huurwoning. Wij bestrijden deze visie. Ten eerste liggen de
stichtingskosten van premiekoopwoningen veel hoger dan de
f 60.000,h f 80.000,die als koopsom van de eigen huurwoning
verwacht mag worden. Ten tweede bestaan er al grote wachtlijsten
voor deze premiekoopwoningen. Wij herhalen daarom ons standpunt dat
het kopen van een huurwoning voor veel mensen de enige mogelijkheid
is om een eigen woning te verwerven.
In verband met uw bezwaren tegen de vermindering van het woning
bestand in relatie tot het personeelsbestand van de Woningstichting,
delen wij u mede dat deze bezwaren te ondervangen zijn door het
beperken van de aantallen jaarlijks te verkopen huurwoningen, het
stellen van een minimumomvang van het woningbestand en het afsluiten
van onderhoudscontracten.
Uw opmerking over de lage kosten van de huidige voorzitter van de
Woningstichting begrijpen wij niet. O.i. is de functie van voor
zitter een onbezoldigde functie. Mocht uit de jaarstukken van de
Woningstichting blijken dat dit niet het geval is, dan verzoeken wij
u hierover een opmerking te maken in de richting van de Woning
stichting
Ten aanzien van de bouw van vrije-sectorwoningen door de Woning
stichting merken wij op, dat dit in het Besluit toegelaten instel
lingen volkshuisvesting mogelijk gemaakt is. Er zijn dan ook woning
corporaties die vrije-sectorhuurwoningen gebouwd hebben, waarbij de
onrendabele top afgeboekt werd ten laste van de algemene bedrijfs-
reserve. Als hiertoe de winsten uit verkoop van de huurwoningen
benut worden, dan blijft de reserve op peil. In de volkshuis
vestingsnota wordt een grote behoefte aan bejaardenwoningen en
kleine huurwoningen aangegeven. Tevens wordt geconstateerd dat de
contingenten sociale woningbouw sterk terug zullen lopen. Als men
toch in de aangegeven woningbehoeften wil voorzien, zal men plannen
in de vrije sector moeten ontwikkelen. Onze fractie zal plannen van
uw college hiertoe van ganser harte steunen.
Mede gelet op het voorgaande blijven wij van mening dat een beperkt
en voorzichtig verkoopbeleid van huurwoningen verantwoord is. Daarom
leggen wij aan de raad een amendement voor waarin voorgesteld wordt
om tot uitbreiding van het huidige verkoopbeleid van woningwet
woningen over te gaan. Dit amendement wordt mede namens de R.V.P. en
Lijst Vroegrijk ingediend.