- 7 - Wij hebben gesteld dat voor de categorie huurders, die hun woning willen kopen, de gemiddelde bewoningsduur zeker niet lager zal zijn dan het gemiddelde voor de gemeente Rucphen, nl±30 jaar. Deze woningen kunnen dus slechts in zeer beperkte mate bijdragen aan de doorstroming. Het zou in onze ogen een betere situatie zijn als die bewoonde huurwoning verkocht werd en de winst geïnvesteerd werd in de nieuwbouw in de vrije sector. Dan heb je een woning die direct toegewezen kan worden in plaats van over 30 jaar. Voorts stelde u in de commissievergadering dat, vergeleken met o.a. het streekgewesthet percentage eigen woningen erg hoog is. Wij herhalen ons standpunt dat vergelijkingen met statistische cijfers van elders zinloos zijn. Het enige dat telt, is de lokale woning behoefte en het lokale woningaanbod. Als blijkt dat een hoog percen tage van de inwoners van de gemeente Rucphen een eigen woning wil, dan moet de gemeente daarop inspelen. Ook indien dat afwijkt van de situatie elders. In uw antwoord op onze opmerkingen stelde u dat de nieuwbouw van premiekoopwoningen een alternatief zou zijn voor het aankopen van een huurwoning. Wij bestrijden deze visie. Ten eerste liggen de stichtingskosten van premiekoopwoningen veel hoger dan de f 60.000,h f 80.000,die als koopsom van de eigen huurwoning verwacht mag worden. Ten tweede bestaan er al grote wachtlijsten voor deze premiekoopwoningen. Wij herhalen daarom ons standpunt dat het kopen van een huurwoning voor veel mensen de enige mogelijkheid is om een eigen woning te verwerven. In verband met uw bezwaren tegen de vermindering van het woning bestand in relatie tot het personeelsbestand van de Woningstichting, delen wij u mede dat deze bezwaren te ondervangen zijn door het beperken van de aantallen jaarlijks te verkopen huurwoningen, het stellen van een minimumomvang van het woningbestand en het afsluiten van onderhoudscontracten. Uw opmerking over de lage kosten van de huidige voorzitter van de Woningstichting begrijpen wij niet. O.i. is de functie van voor zitter een onbezoldigde functie. Mocht uit de jaarstukken van de Woningstichting blijken dat dit niet het geval is, dan verzoeken wij u hierover een opmerking te maken in de richting van de Woning stichting Ten aanzien van de bouw van vrije-sectorwoningen door de Woning stichting merken wij op, dat dit in het Besluit toegelaten instel lingen volkshuisvesting mogelijk gemaakt is. Er zijn dan ook woning corporaties die vrije-sectorhuurwoningen gebouwd hebben, waarbij de onrendabele top afgeboekt werd ten laste van de algemene bedrijfs- reserve. Als hiertoe de winsten uit verkoop van de huurwoningen benut worden, dan blijft de reserve op peil. In de volkshuis vestingsnota wordt een grote behoefte aan bejaardenwoningen en kleine huurwoningen aangegeven. Tevens wordt geconstateerd dat de contingenten sociale woningbouw sterk terug zullen lopen. Als men toch in de aangegeven woningbehoeften wil voorzien, zal men plannen in de vrije sector moeten ontwikkelen. Onze fractie zal plannen van uw college hiertoe van ganser harte steunen. Mede gelet op het voorgaande blijven wij van mening dat een beperkt en voorzichtig verkoopbeleid van huurwoningen verantwoord is. Daarom leggen wij aan de raad een amendement voor waarin voorgesteld wordt om tot uitbreiding van het huidige verkoopbeleid van woningwet woningen over te gaan. Dit amendement wordt mede namens de R.V.P. en Lijst Vroegrijk ingediend.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 92