- 10 - groot deel van de gemeenteraad vertegenwoordigd. Ik ben nog steeds van mening dat de gemeenten zelf moeten uitmaken wie zij willen afvaardigen in het dagelijks bestuur. Een combinatie van lid van het dagelijks bestuur en lid van het college van b. en w. is een zware belasting voor een niet-full-time bestuurder. Het CDA wijst naar mijn wetenschap een cumulatie van funkties af. De meerderheid van de vertegenwoordigde gemeenten geeft er de voor keur aan het college van advies en bijstand te handhaven. Dit is m.i. een goede zaak omdat hierdoor een groot aantal full-time bestuurders bijeenkomen die daar een aantal zaken aan de orde kunnen stellen waar men anders niet aan toe zou zijn gekomen. Er is ook door Rucphen op gewezen dat het streekgewest dient te bezuinigen. Hiertoe kunnen wij in de komende periode enkele voorstellen verwach ten. Wij zullen ook de "strippenkaart-gedachte" overbrengen. Echter bij het afnemen van een basispakket en het afnemen van overige voor zieningen op afroep kan het probleem ontstaan van overcapaciteit omdat men niet precies weet wat er afgenomen gaat worden. Wij zullen proberen over te gaan tot regionaal fractie-overleg met de gemeente Hoeven. Tweeëneenhalf jaar geleden heeft Hoeven dit afgewezen maar wij zullen het nogmaals proberen. De heer JANSEN: De vraag van Rucphen met betrekking tot het secre- tarissenoverleg was in de stukken van het gewest wel beantwoord maar op andere vragen was geen antwoord gekomen. Vandaar dat wij dat nu naar voren hebben gebracht De heer de JONG: U beaamt dat de koppeling van de funktie van lid van het dagelijks bestuur aan de funktie van lid van het college van b. en w. een goede zaak is. U zegt wel dat het een erg zware belas ting is voor een niet-full-time bestuurder. Voor een raadslid is de belasting dan nog zwaarder. Een lid van het college van b. en w. heeft meestal de beschikking over meer informatie met betrekking tot zaken die in het streekgewest ter sprake komen. Voor wat betreft de "strippenkaart-gedachte" denken wij aan de verschillende capacitei ten die het streekgewest heeft. Gemeenten zoals de onze met een rijke bebossing zullen meermalen een beroep doen op de diensten van de regionale brandweer voor bosbrandbestrijding dan gemeenten met weinig bebossing. Dit is ons idee over een "strippenkaart". Het info-bulletin bereikt ons meestal net vóór of na de vergadering van het streekgewest. De heer BROUWERS: Men deelt mede dat men meer betrokken wil zijn bij de besluiten van het streekgewest. Als er echter stukken van het gewest hier ter inzage liggen, is er weinig interesse voor VOORZITTER: De opmerkingen van onze kant waarop nog niet is gereageerd zullen wij nog eens onder de aandacht brengen. Bij de ingekomen stukken is het de bedoeling om de wijze van afdoe ning te bespreken en niet om inhoudelijk op de zaken in te gaan. Via artikel 37 van het reglement van orde kan men natuurlijk wel ophel dering vragen over zaken die bijvoorbeeld in het info-bulletin aan bod komen. Een gemeente moet volledig autonoom zijn in het aanwijzen van een vertegenwoordiger Voor de bosbrandweer wordt het profijtbeginsel toegepast. Alleen de gemeenten met bos betalen hiervoor. Dit geldt voor al die diensten die niet door alle 18 aangesloten gemeenten worden afgenomen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 81