- 10 -
groot deel van de gemeenteraad vertegenwoordigd. Ik ben nog steeds
van mening dat de gemeenten zelf moeten uitmaken wie zij willen
afvaardigen in het dagelijks bestuur. Een combinatie van lid van het
dagelijks bestuur en lid van het college van b. en w. is een zware
belasting voor een niet-full-time bestuurder. Het CDA wijst naar
mijn wetenschap een cumulatie van funkties af.
De meerderheid van de vertegenwoordigde gemeenten geeft er de voor
keur aan het college van advies en bijstand te handhaven. Dit is
m.i. een goede zaak omdat hierdoor een groot aantal full-time
bestuurders bijeenkomen die daar een aantal zaken aan de orde kunnen
stellen waar men anders niet aan toe zou zijn gekomen. Er is ook
door Rucphen op gewezen dat het streekgewest dient te bezuinigen.
Hiertoe kunnen wij in de komende periode enkele voorstellen verwach
ten. Wij zullen ook de "strippenkaart-gedachte" overbrengen. Echter
bij het afnemen van een basispakket en het afnemen van overige voor
zieningen op afroep kan het probleem ontstaan van overcapaciteit
omdat men niet precies weet wat er afgenomen gaat worden. Wij zullen
proberen over te gaan tot regionaal fractie-overleg met de gemeente
Hoeven. Tweeëneenhalf jaar geleden heeft Hoeven dit afgewezen maar
wij zullen het nogmaals proberen.
De heer JANSEN: De vraag van Rucphen met betrekking tot het secre-
tarissenoverleg was in de stukken van het gewest wel beantwoord maar
op andere vragen was geen antwoord gekomen. Vandaar dat wij dat nu
naar voren hebben gebracht
De heer de JONG: U beaamt dat de koppeling van de funktie van lid
van het dagelijks bestuur aan de funktie van lid van het college van
b. en w. een goede zaak is. U zegt wel dat het een erg zware belas
ting is voor een niet-full-time bestuurder. Voor een raadslid is de
belasting dan nog zwaarder. Een lid van het college van b. en w.
heeft meestal de beschikking over meer informatie met betrekking tot
zaken die in het streekgewest ter sprake komen. Voor wat betreft de
"strippenkaart-gedachte" denken wij aan de verschillende capacitei
ten die het streekgewest heeft. Gemeenten zoals de onze met een
rijke bebossing zullen meermalen een beroep doen op de diensten van
de regionale brandweer voor bosbrandbestrijding dan gemeenten met
weinig bebossing. Dit is ons idee over een "strippenkaart".
Het info-bulletin bereikt ons meestal net vóór of na de vergadering
van het streekgewest.
De heer BROUWERS: Men deelt mede dat men meer betrokken wil zijn bij
de besluiten van het streekgewest. Als er echter stukken van het
gewest hier ter inzage liggen, is er weinig interesse voor
VOORZITTER: De opmerkingen van onze kant waarop nog niet is
gereageerd zullen wij nog eens onder de aandacht brengen.
Bij de ingekomen stukken is het de bedoeling om de wijze van afdoe
ning te bespreken en niet om inhoudelijk op de zaken in te gaan. Via
artikel 37 van het reglement van orde kan men natuurlijk wel ophel
dering vragen over zaken die bijvoorbeeld in het info-bulletin aan
bod komen.
Een gemeente moet volledig autonoom zijn in het aanwijzen van een
vertegenwoordiger
Voor de bosbrandweer wordt het profijtbeginsel toegepast. Alleen de
gemeenten met bos betalen hiervoor. Dit geldt voor al die diensten
die niet door alle 18 aangesloten gemeenten worden afgenomen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.