Zou de rechter ons dwingen schadevergoeding te betalen dan kunnen
wij een beroep doen op onze W.A.-verzekeringDit kan niet indien u
nu tot schadevergoeding zou besluiten.
De heer VISSENBERG: Juridisch zal het geheel niet aanvechtbaar
zijn. Wij blijven echter tegen dit voorstel.
De heer JANSEN: Het was een zeer uitgebreid en verhelderd antwoord.
Ga zo door met het afwegen van belangen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel met uitzondering van de
leden van de S.D.P.-De Vrije Lijst.
9. Straatnaamgeving Voorstel inzake straatnaamgeving te Zegge op het industrieterrein
Majoppeveld-Noord
De raad gaat akkoord met het voorstel.
10. Voorbereidings- Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit (perceel gele-
besluit gen aan de Raadhuisstraat)
A De heer JANSEN: Wij gaan niet akkoord met het voorstel omdat er geen
sprake is van een spoedeisend karakter en omdat de belangenafweging
ontbreekt
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel met uitzondering van de
leden van de P.v.d.A.
lil Normkostensysteem Voorstel tot het nemen van een raambesluit ter uitvoering van de
1988 "Regeling geldelijke steun huurwoningen normkostensysteem 1988"
De heer ERMEN: Door het normkostensysteem krijgt de raad een bredere
verantwoordelijkheid op het terrein van de volkshuisvesting. Strikt
fundamenteel geredeneerd zou de raad over alle gegevens moeten be
schikken alvorens een raambesluit te kunnen nemen. Dit zou slagvaar
dig beleid in de weg staan. Wel moet naar ons idee de raad in grote
lijnen kunnen beschikken over de wezenlijke elementen van een bouw
plan. Te weten:
a) Grondkosten
b) Gemiddelde woninggrootte
c) Kopkosten
1 d) Huurprijzen.
tP Wij zouden graag zien dat u hierover niet alleen de commissie maar
ook de raad informeert. Het ziet er naar uit dat landelijk beleid
binnenkort de gemeenten veel meer autonomie gaat toekennen op dit
terrein. Als dat realiteit wordt zullen wij de betrokkenheid van de
raad stringenter bepleiten.
Op dit moment dus akkoord.
VOORZITTER: Behalve een systeemwijziging houdt het normkostensysteem
ook een gewijzigde verdeling van taken en bevoegdheden tussen rijk
en gemeente in, m.n. hierin moet ook het decentrale karakter van het
N.K.S. tot uitdrukking komen.
Men kan dit lezen in een van de vele verhandelingen over de nieuwe
regeling
Intussen is echter wel gebleken, dat dit - in de commissie bestuur
lijke zaken is dit ook reeds gezegd - wellicht opgaat voor de recht
streekse gemeenten, die vrijelijk hun jaarlijks budget kunnen beste
den. Voor de niet-rechtstreekse gemeenten, waartoe Rucphen behoort,
blijft de H.I.D. van de volkshuisvesting de budgethouder.
D.w.z. dat de H.I.D. bepaalt hoeveel de grondkosten en de bouwkosten
mogen bedragen, welke kopkosten kunnen worden verkregen en wat het
dynamisch kostprijspercentage zal zijn waarvan de uiteindelijke
huurprijs afhankelijk is.