Zou de rechter ons dwingen schadevergoeding te betalen dan kunnen wij een beroep doen op onze W.A.-verzekeringDit kan niet indien u nu tot schadevergoeding zou besluiten. De heer VISSENBERG: Juridisch zal het geheel niet aanvechtbaar zijn. Wij blijven echter tegen dit voorstel. De heer JANSEN: Het was een zeer uitgebreid en verhelderd antwoord. Ga zo door met het afwegen van belangen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel met uitzondering van de leden van de S.D.P.-De Vrije Lijst. 9. Straatnaamgeving Voorstel inzake straatnaamgeving te Zegge op het industrieterrein Majoppeveld-Noord De raad gaat akkoord met het voorstel. 10. Voorbereidings- Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit (perceel gele- besluit gen aan de Raadhuisstraat) A De heer JANSEN: Wij gaan niet akkoord met het voorstel omdat er geen sprake is van een spoedeisend karakter en omdat de belangenafweging ontbreekt Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel met uitzondering van de leden van de P.v.d.A. lil Normkostensysteem Voorstel tot het nemen van een raambesluit ter uitvoering van de 1988 "Regeling geldelijke steun huurwoningen normkostensysteem 1988" De heer ERMEN: Door het normkostensysteem krijgt de raad een bredere verantwoordelijkheid op het terrein van de volkshuisvesting. Strikt fundamenteel geredeneerd zou de raad over alle gegevens moeten be schikken alvorens een raambesluit te kunnen nemen. Dit zou slagvaar dig beleid in de weg staan. Wel moet naar ons idee de raad in grote lijnen kunnen beschikken over de wezenlijke elementen van een bouw plan. Te weten: a) Grondkosten b) Gemiddelde woninggrootte c) Kopkosten 1 d) Huurprijzen. tP Wij zouden graag zien dat u hierover niet alleen de commissie maar ook de raad informeert. Het ziet er naar uit dat landelijk beleid binnenkort de gemeenten veel meer autonomie gaat toekennen op dit terrein. Als dat realiteit wordt zullen wij de betrokkenheid van de raad stringenter bepleiten. Op dit moment dus akkoord. VOORZITTER: Behalve een systeemwijziging houdt het normkostensysteem ook een gewijzigde verdeling van taken en bevoegdheden tussen rijk en gemeente in, m.n. hierin moet ook het decentrale karakter van het N.K.S. tot uitdrukking komen. Men kan dit lezen in een van de vele verhandelingen over de nieuwe regeling Intussen is echter wel gebleken, dat dit - in de commissie bestuur lijke zaken is dit ook reeds gezegd - wellicht opgaat voor de recht streekse gemeenten, die vrijelijk hun jaarlijks budget kunnen beste den. Voor de niet-rechtstreekse gemeenten, waartoe Rucphen behoort, blijft de H.I.D. van de volkshuisvesting de budgethouder. D.w.z. dat de H.I.D. bepaalt hoeveel de grondkosten en de bouwkosten mogen bedragen, welke kopkosten kunnen worden verkregen en wat het dynamisch kostprijspercentage zal zijn waarvan de uiteindelijke huurprijs afhankelijk is.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 68