- <?j. -
■'do naan Isxxiwjno :i r x1 D- d 90 qo rslsaaai ns3309 rxW
3 q Don iöv/ooH .ïi nclano 3 3 bv 6 1 Bion void Don nsv 133B» Dod
r)3oia9 09 3D8 9D39931J1D099 9dd9n .3 fa 99292 DGOOUOO CI DSSD 39n
c 30i- 119330.03 30 IBSD (1309 0 r,'JV39 3D nSB 23X10 V3ID 92971 19
9 39W 7971 IIB isr i -O nofclOW 330S1 bsOOQ9u .(1997687(1 3 9D OB"
9iini99Gr Dsn aDscioDioDB-3dx 8J3 dens iD dibDd nr.i SSnriW
oS.oo .190 inn ncbiou ns oa Driro 99 De'-onooD so ni isi osdbs jss
no BsiJD.'1 J0n13sn.113.-3e I9<>naidi3v obb rxdioin Mod >ii .301a
323E lA oh'1 00 1 9UD39V9 09 5(ri0l9OM
v ri3 3 no t. no Id 93 3» ;is-vi99d 3 n r. u .oj iIdó j n sxv rxK
oiboD on ox iss Did .n o;i D 3b Invis ooo obv isin3a ibicowons
.J IE" r ni is b ,irjj;ioo nssy 0139 i99ni
.-03 IOOV Don 39.9 010093ÏB bOBl 9fa 3632 BOtsiH
9b ioov rrir'soioi9v3^iB.r. in n ns? on1 in3838Bv 3n3 !93«iooV
nonqoul 93039099
- 20 -
Schadevergoeding Voorstel aan de raad inzake een verzoek om toekenning van schadever
goeding
De heer van MIERT: Wij gaan akkoord met het voorstel mede gezien de
verhoudingen in de commissie bestuurlijke zaken en de daar gegeven
argumentatie over goede verwachtingen omtrent omzetstijging na het
gereedkomen van de renovatie.
Wij vragen wel extra aandacht om bij reconstructies en andere werk
zaamheden erg zorgvuldig te handelen om risico's voor ondernemers
zoveel mogelijk te beperken.
De heer ERMEN: Deze kwestie spitst zich toe op de criteria 2 en 3
van het voorstel. Het blijft een afweging van belangen. Er is naar
ons idee wel sprake van aantoonbare schade. In eerste instantie
waren wij van plan tegen dit voorstel te stemmen. Nader onderzoek
heeft uitgewezen dat het gezien de jurisprudentie geen haalbare
kaart is. Wij dienen dan voor de betrokkene geen valse verwachtingen
te scheppen.
Een beleid in dezen kan o.i. niet gemaakt worden omdat het iedere
keer weer een individuele afweging van belangen betreft. Er dient
een aantoonbare aanzienlijke schade te zijn wat nu niet het geval
is. Wij gaan danook akkoord met het voorstel.
De heer VISSENBERG: Na bestudering van de bij het agendapunt ter
inzage gelegde stukken zijn wij tot de conclusie gekomen om tegen
het voorstel van het college te stemmen. Precedentwerking is o.i.
niet aan de orde. Een benzinepomp is niet te vergelijken met een
kapper
VOORZITTER: Heeft u ook aan de benzinepomp van de heer de Rooij van
Rotax gedacht?
De heer VISSENBERG: Indien aangetoond kan worden dat er schade is,
dan dient die ook vergoed te worden.
Om benzine te tanken is het noodzakelijk dat men de auto meeneemt,
dit in vergelijking tot een kapper. Bovendien zag de politie erop
toe of er toch door werd gereden. Toen kwam er natuurlijk niemand
meer door. De aangetoonde schade dient danook betaald te worden.
De heer JANSEN: Wij stemmen in met het voorstel. Wel zijn wij be
nieuwd naar een eventueel beleid van uw college in dezen. Er dient
I een duidelijke lijn in te zitten en precedentwerking moet worden
voorkomen
De heer VROEGRIJK: Het is niet prettig voor de betrokkene maar wij
zijn van mening dat hieraan niet begonnen kan worden. Wanneer één
maal schadevergoeding verleend wordt, kan het een volgende keer niet
geweigerd worden. Er zijn meer mensen die benadeeld zijn.
VOORZITTER: Een aantal mensen heeft overlast gehad van de werkzaam
heden. Voor de ondernemers was dit zeker niet prettig.
Na de commissievergadering hebben wij contact opgenomen met de pro
vincie. Er werd medegedeeld dat zij nog niet eerder een voorstel
hadden ontvangen tot het verlenen van schadevergoeding als gevolg
van reconstructiewerkzaamheden. Hiervan wordt blijkbaar zelden
gebruik gemaakt. Bij een rechtmatige overheidsdaad in het algemeen
belang is het individuele belang ondergeschikt.
Voor een schade-actie wegens onrechtmatige daad vormt art. 1401 van
het Burgerlijk wetboek de juridische basis (=privaatrechtelijk)
Voor een schade-actie wegens rechtmatige daad is er in het (publie
ke) recht geen in een algemeen verbindend voorschrift neergelegde
rechtsregel aan te wijzen op grond waarvan een overheidsorgaan
gehouden is schade te vergoeden, welke is ontstaan als gevolg van
rechtmatig overheidshandelen.
r:n 1.9 9 a1 1.9 V If I19V91Ö1.03 3blO 0' 3 93) 31B 01 fail JBAlH 'V ISDUOtlDSW
.c an li s: i3ib oris 3iorr ii_ bi £i s;j is
o o ni i3 'id x3 bil i six ir. isbao bios ioov 39H
9 00 9D.1BI ID 0 7 91 31931S38 D .1BBJ.9C0S 9 ,0 39 r 1 OOOXDljlCrt
i 3n> tiiosoo- so il 3n sb io'"j DaBsmsn 09dd9i osoi9cbiood
3e .1 on n i or nabiow sd n oooda.i su rbixawiov do a aii sb ris
390fcj OV 981 SI
SO fiBV 2.lioi9inSB IBSO JS9J99903 l3BOiODOB38 .-.99 3310H ICBOloW
81 :8nl3nDBA- DC qo 938199 bIb lie 9(1£99U J(90S1SV 0(19X0X3(11
qniliovqo ioov nmaiDnnsB r 93ai9': ai isDii-nion Dnod 3a3Bsiq93
09119990 3DD 3D1S9 3(1X2 2 00 S3 U 81B 83BBI0 OOmoaOSfilV 099 OBV
osv fi- els 093'I.-.99 ii n ioov oo niaasri 8 Jee.'abnsDe osi 30997
nsnoDuii 113 Su nuioc 33 093 isn serfrx'iBfir 90 .~9i998iw:s7 osliiw
(19260 i i fcooiod 93 J726 9D IfiS Vot 3E0S*/ fciBoobiiBoas o9vnId
13 BbJ B oioia 390 qo OBtlCW 19DU0ri92 OBB 36 BO 3o IOOV
39 J F19 99 8Ï 9719V3 -He 19 3BD nSlOSlDOO f X .7 tkÓCflA 1991 9(1
39., .99 .ü.rt." 90 09 3D06.n 930Slldm3 390V 10X9109197 21613990 3b
r-ooiJoe X9o 313390 36W ioov bo 3s i xt'laoonDifiBo isijiioilsa so 39m
nsllo 8 ariiq ao 37.1 oxbuos ri^ .oisnsDiIism 3sn obv a9i9V9iqo
t r w n:n oisv 1.9013V 09Dni v33 niq oos 300 1b 2(910299 Did i99o
I»9n92 93 39(1 9 b lOOb I UV3 1.' (7 BV 9190/23 39 1 CXI in io
.or-"! 89J 3190993009 9X3 B0I3 SO OSVlSÏd 3BW B9 09il£V19T 93
9 isd 930 i_ ix v B'ri; n n" sir Ins 9 n5aA9-ffc3v 79buoo39w
o :s Doiiti orrxooaxaiGm 3: ibol uiiooxd/übi 9b 3nibioo/09993i9v
D0003 07 OS 39.- CX libl3 9 b 2 G £3 H3B 8130X23009 9' S V IxVlB
0Xl9biB 90 OBV 3I32ll2M9b9I IOC 991 .9(1 OSmO.llOOV 93 9lo IxUVDlSWS
BV9g 39fl l OO 8X 3X V D IO 23 1909 9 IBS D3IIiH99~0 09» I3W93039GI92
,b. 09 J DÜ1909V9310Q3 ,0 38I1!19;( fid
,-9bn oi v n b 19 n 9io 93 o>l 9D 33b so "STSid.iv 099 is 90'
*)2i i v v >:i 3 si Bi .092! n:b qr 08039003 s 00 oris
193 3E1X .090 TOOV
"93 10CV 39ri 39(3 bl002i2ÏB bCBl sb 3BBI! boioxH
9b osv b Ic sjirDir. ni f ofas bIb n iBbiav rol 930 00V
39«;;oiooW
i s 3 a ic c Dsn 3srn '.-ioo2i2lB 3bis bBB: 91!