- <?j. - ■'do naan Isxxiwjno :i r x1 D- d 90 qo rslsaaai ns3309 rxW 3 q Don iöv/ooH .ïi nclano 3 3 bv 6 1 Bion void Don nsv 133B» Dod r)3oia9 09 3D8 9D39931J1D099 9dd9n .3 fa 99292 DGOOUOO CI DSSD 39n c 30i- 119330.03 30 IBSD (1309 0 r,'JV39 3D nSB 23X10 V3ID 92971 19 9 39W 7971 IIB isr i -O nofclOW 330S1 bsOOQ9u .(1997687(1 3 9D OB" 9iini99Gr Dsn aDscioDioDB-3dx 8J3 dens iD dibDd nr.i SSnriW oS.oo .190 inn ncbiou ns oa Driro 99 De'-onooD so ni isi osdbs jss no BsiJD.'1 J0n13sn.113.-3e I9<>naidi3v obb rxdioin Mod >ii .301a 323E lA oh'1 00 1 9UD39V9 09 5(ri0l9OM v ri3 3 no t. no Id 93 3» ;is-vi99d 3 n r. u .oj iIdó j n sxv rxK oiboD on ox iss Did .n o;i D 3b Invis ooo obv isin3a ibicowons .J IE" r ni is b ,irjj;ioo nssy 0139 i99ni .-03 IOOV Don 39.9 010093ÏB bOBl 9fa 3632 BOtsiH 9b ioov rrir'soioi9v3^iB.r. in n ns? on1 in3838Bv 3n3 !93«iooV nonqoul 93039099 - 20 - Schadevergoeding Voorstel aan de raad inzake een verzoek om toekenning van schadever goeding De heer van MIERT: Wij gaan akkoord met het voorstel mede gezien de verhoudingen in de commissie bestuurlijke zaken en de daar gegeven argumentatie over goede verwachtingen omtrent omzetstijging na het gereedkomen van de renovatie. Wij vragen wel extra aandacht om bij reconstructies en andere werk zaamheden erg zorgvuldig te handelen om risico's voor ondernemers zoveel mogelijk te beperken. De heer ERMEN: Deze kwestie spitst zich toe op de criteria 2 en 3 van het voorstel. Het blijft een afweging van belangen. Er is naar ons idee wel sprake van aantoonbare schade. In eerste instantie waren wij van plan tegen dit voorstel te stemmen. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat het gezien de jurisprudentie geen haalbare kaart is. Wij dienen dan voor de betrokkene geen valse verwachtingen te scheppen. Een beleid in dezen kan o.i. niet gemaakt worden omdat het iedere keer weer een individuele afweging van belangen betreft. Er dient een aantoonbare aanzienlijke schade te zijn wat nu niet het geval is. Wij gaan danook akkoord met het voorstel. De heer VISSENBERG: Na bestudering van de bij het agendapunt ter inzage gelegde stukken zijn wij tot de conclusie gekomen om tegen het voorstel van het college te stemmen. Precedentwerking is o.i. niet aan de orde. Een benzinepomp is niet te vergelijken met een kapper VOORZITTER: Heeft u ook aan de benzinepomp van de heer de Rooij van Rotax gedacht? De heer VISSENBERG: Indien aangetoond kan worden dat er schade is, dan dient die ook vergoed te worden. Om benzine te tanken is het noodzakelijk dat men de auto meeneemt, dit in vergelijking tot een kapper. Bovendien zag de politie erop toe of er toch door werd gereden. Toen kwam er natuurlijk niemand meer door. De aangetoonde schade dient danook betaald te worden. De heer JANSEN: Wij stemmen in met het voorstel. Wel zijn wij be nieuwd naar een eventueel beleid van uw college in dezen. Er dient I een duidelijke lijn in te zitten en precedentwerking moet worden voorkomen De heer VROEGRIJK: Het is niet prettig voor de betrokkene maar wij zijn van mening dat hieraan niet begonnen kan worden. Wanneer één maal schadevergoeding verleend wordt, kan het een volgende keer niet geweigerd worden. Er zijn meer mensen die benadeeld zijn. VOORZITTER: Een aantal mensen heeft overlast gehad van de werkzaam heden. Voor de ondernemers was dit zeker niet prettig. Na de commissievergadering hebben wij contact opgenomen met de pro vincie. Er werd medegedeeld dat zij nog niet eerder een voorstel hadden ontvangen tot het verlenen van schadevergoeding als gevolg van reconstructiewerkzaamheden. Hiervan wordt blijkbaar zelden gebruik gemaakt. Bij een rechtmatige overheidsdaad in het algemeen belang is het individuele belang ondergeschikt. Voor een schade-actie wegens onrechtmatige daad vormt art. 1401 van het Burgerlijk wetboek de juridische basis (=privaatrechtelijk) Voor een schade-actie wegens rechtmatige daad is er in het (publie ke) recht geen in een algemeen verbindend voorschrift neergelegde rechtsregel aan te wijzen op grond waarvan een overheidsorgaan gehouden is schade te vergoeden, welke is ontstaan als gevolg van rechtmatig overheidshandelen. r:n 1.9 9 a1 1.9 V If I19V91Ö1.03 3blO 0' 3 93) 31B 01 fail JBAlH 'V ISDUOtlDSW .c an li s: i3ib oris 3iorr ii_ bi £i s;j is o o ni i3 'id x3 bil i six ir. isbao bios ioov 39H 9 00 9D.1BI ID 0 7 91 31931S38 D .1BBJ.9C0S 9 ,0 39 r 1 OOOXDljlCrt i 3n> tiiosoo- so il 3n sb io'"j DaBsmsn 09dd9i osoi9cbiood 3e .1 on n i or nabiow sd n oooda.i su rbixawiov do a aii sb ris 390fcj OV 981 SI SO fiBV 2.lioi9inSB IBSO JS9J99903 l3BOiODOB38 .-.99 3310H ICBOloW 81 :8nl3nDBA- DC qo 938199 bIb lie 9(1£99U J(90S1SV 0(19X0X3(11 qniliovqo ioov nmaiDnnsB r 93ai9': ai isDii-nion Dnod 3a3Bsiq93 09119990 3DD 3D1S9 3(1X2 2 00 S3 U 81B 83BBI0 OOmoaOSfilV 099 OBV osv fi- els 093'I.-.99 ii n ioov oo niaasri 8 Jee.'abnsDe osi 30997 nsnoDuii 113 Su nuioc 33 093 isn serfrx'iBfir 90 .~9i998iw:s7 osliiw (19260 i i fcooiod 93 J726 9D IfiS Vot 3E0S*/ fciBoobiiBoas o9vnId 13 BbJ B oioia 390 qo OBtlCW 19DU0ri92 OBB 36 BO 3o IOOV 39 J F19 99 8Ï 9719V3 -He 19 3BD nSlOSlDOO f X .7 tkÓCflA 1991 9(1 39., .99 .ü.rt." 90 09 3D06.n 930Slldm3 390V 10X9109197 21613990 3b r-ooiJoe X9o 313390 36W ioov bo 3s i xt'laoonDifiBo isijiioilsa so 39m nsllo 8 ariiq ao 37.1 oxbuos ri^ .oisnsDiIism 3sn obv a9i9V9iqo t r w n:n oisv 1.9013V 09Dni v33 niq oos 300 1b 2(910299 Did i99o I»9n92 93 39(1 9 b lOOb I UV3 1.' (7 BV 9190/23 39 1 CXI in io .or-"! 89J 3190993009 9X3 B0I3 SO OSVlSÏd 3BW B9 09il£V19T 93 9 isd 930 i_ ix v B'ri; n n" sir Ins 9 n5aA9-ffc3v 79buoo39w o :s Doiiti orrxooaxaiGm 3: ibol uiiooxd/übi 9b 3nibioo/09993i9v D0003 07 OS 39.- CX libl3 9 b 2 G £3 H3B 8130X23009 9' S V IxVlB 0Xl9biB 90 OBV 3I32ll2M9b9I IOC 991 .9(1 OSmO.llOOV 93 9lo IxUVDlSWS BV9g 39fl l OO 8X 3X V D IO 23 1909 9 IBS D3IIiH99~0 09» I3W93039GI92 ,b. 09 J DÜ1909V9310Q3 ,0 38I1!19;( fid ,-9bn oi v n b 19 n 9io 93 o>l 9D 33b so "STSid.iv 099 is 90' *)2i i v v >:i 3 si Bi .092! n:b qr 08039003 s 00 oris 193 3E1X .090 TOOV "93 10CV 39ri 39(3 bl002i2ÏB bCBl sb 3BBI! boioxH 9b osv b Ic sjirDir. ni f ofas bIb n iBbiav rol 930 00V 39«;;oiooW i s 3 a ic c Dsn 3srn '.-ioo2i2lB 3bis bBB: 91!

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 66