- 5 -
VOORZITTER: Het gaat niet uitsluitend om sociale motieven. De artikel
19 WRO-procedure is ook in het leven geroepen om op eenvoudige wijze een
niet te langdurige procedure te hoeven doorlopen. Een bestemmingsplan
wijziging is beduidend langer dan een artikel 19-WRO-procedure
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel met uitzondering van de
heren Jansen en van der Meijs.
.Voorberei- Voorstel tot het nemen van een voorbereidinqsbesluit voor een perceel
dingsbesluit gelegen aan de Hoqedonk te St.Willebrord
De heer JANSEN: Onder verwijzing naar de discussie bij het vorige
agendapunt zijn wij van mening dat u met voorstellen als deze afbreuk
doet aan de inhoud van het begrip bestemmingsplan als bedoeld in de
Wet op de Ruimtelijke Ordening voor wat betreft het buitengebied.
Ook in dit geval is naar onze mening geen sprake van een zodanig bij
zonder geval dat een postzegelplannetje gerechtvaardigd zou zijn. De
door uw college uitgestippelde beleidslijn om ook hier te werken met
voorbereidingsbesluiten is dan ook niet in overeenstemming met de be-
m doeling van de wetgever. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken
dat de gemeente via dit soort handelingen bezig is het buitengebied te
verstedelijken.
Is misschien het plan buitengebied een blok aan het been, wat alleen in
procedure is gebracht om zo weinig mogelijk bezwaren binnen te krijgen
en vervolgens via toverformules toch te doen wat u èn in het bijzonder
individuele burgers willen?
Naar onze mening zou de hele problematiek van de omleidingsweg Rijksweg
ter zijner tijd moeten worden meegenomen in één wijziging van het bestem
mingsplan, waarbij uiteraard ook de facetten die van belang zijn voor
wet geluidhinder moeten worden meegenomen om te bepalen of en zo ja waar
betrokkenen mogen herbouwen. Bovendien zou daarbij bekeken moeten worden
of we het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor die kosten op kunnen
laten draaien.
De heer ERMEN: In het buitengebied moeten wij inderdaad zeer voorzichtig
zijn met eventuele precedentwerking. Het gaat hier echter om een uitzonder
lijke situatie doordat er sprake is van de verplaatsing van een woning.
De heer BROUWERS: Dit voorstel biedt ook voordelen als het straks tot een
onteigening zou komen.
VOORZITTER: Het kan inderdaad voordelen hebben indien het tot onteigening
komt. Precedentwerking is hier niet aan de orde omdat er geen extra
woning in het buitengebied geplaatst wordt. Er is ook hier weer volkomen
juist gehandeld. Het pand Hoge Donk 46 zal afgebroken moeten worden in
verband met de zuidelijke omleiding rond Etten-Leur.
Geheel in overeenstemming met de richtlijnen van de provincie helpen
wij hier een familie uit de nood. Ik betreur het dat bij de PvdA
Rucphen de individuele belangen van mensen veel minder zwaar wegen
dan de procedures, flensen helpen leven is beter dan sterven in de schoon
heid van procedures. Verder verwijs ik naar mijn antwoord gegeven bij
het vorige agendapunt.
De heer JANSEN: De procedures zijn natuurlijk niet voor niets in het
leven geroepen. Ik adviseer u artikel 10 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening te lezen. Lid 1 handelt over het maken van een bestemmingsplan
voor het buitengebied en lid 2 handelt over een bestemmingsplan voor de
bebouwde kom. Dat is een wezenlijk verschil. Wij zijn dan ook tegen dit
voorstel
I