- 8 -
baarheid van de plannen zal een standpunt worden ingenomen. In ieder
geval zal, indien om bovenstaande redenen niet tot realisatie kan
worden overgegaan, worden getracht om het aanzien van "De Vijf
sprong" te verbeteren." Uit dit citaat blijkt naar ons idee dat uw
college eind 1986 ook al twijfelde aan de financiële haalbaarheid.
Is dat misschien de reden dat we twee jaar op deze nota hebben
moeten wachten?
Een jaar later, in de nota van aanbieding van de begroting 1988,
lezen we bij de effecten nota sportbeleid: "In de komende maanden
zullen wij u de reeds eerder toegezegde nota sportbeleid voorleg
gen. In die nota zullen onder meer de volgende punten naar voren
komen: accommodatiebeleid en planning, organisatie en personele
bezetting, exploitatie(vorm) van "De Vijfsprong", energiebesparing,
reclame op sportaccommodaties, tarieven verhuur c.q. gebruik en pri
vatisering. De verschillende onderwerpen zullen niet alleen als
afzonderlijk onderdeel worden behandeld, maar ook in samenhang met
elkaar. Als algemeen uitgangspunt geldt het terugdringen van de
exploitatietekorten. Niet alleen de uitgaven zullen daarbij kritisch
worden bekeken (met name de personele tekorten) maar ook zal worden
getracht aan te geven hoe tot verhoging van de inkomsten kan worden
gekomen (tarieven, bevordering bezoek). Met andere woorden, ons
beleid is gericht op een exploitatieverbetering, welke niet alleen
gebaseerd is op vermindering van de uitgaven. Deze benadering zou te
eenzijdig zijn en in de meeste gevallen leiden tot beperking van de
gebruiksmogelijkheden van die accommodaties."
Helaas moeten wij constateren dat bijvoorbeeld de samenhang van
onderdelen ontbreekt. Wij missen immers uw visie over belangrijke
onderwerpen als privatisering, exploitatie en beheersstructuur in
deze nota. Wellicht is uw beleid ook gericht op exploitatieverbete
ring van het geheel. Onze burgemeester baseert dat kennelijk op toe
name van het aantal bezoekers. Maar kunt u ons duidelijk maken waar
op deze verwachtingen zijn gebaseerd. Immers het bezoekersaantal van
het openluchtbad heeft ook nooit het aantal gehaald dat volgens de
normen gescoord zou kunnen worden.
De meerjarenprognose gewone dienst 1988-1991 liet zien dat als we
het huidige voorzieningenniveau willen handhaven (we praten dan nog
niet over uitbreiden) met name de onroerend-goedbelastingen fors
verhoogd dienen te worden.
Uitgaande van de becijferde tekorten in het hoofdstuk conclusies van
onze meerjarenprognose zou de onroerend-goedbelasting in de periode
1989 tot en met 1991 met maar liefst 49,69moeten stijgen, als we
alleen de o.g.b. verhogen; dit is gemiddeld 16,56% per jaar. Als we
uitgaan van trendmatige verhoging van de overige tarieven met twee
procent dan dient de o.g.b. nog gemiddeld 12% per jaar te worden
verhoogd. Het ziet er somber uit, zeiden we toen.
Wij vinden het voorzieningenplan niet realistisch en wij vinden het
uiterst opmerkelijk dat de portefeuillehouder financiën in de com
missie financiën meedeelt dat de investeringen in dit plan finan
cieel verantwoord zijn én dat de uitvoering van dit plan niet zal
leiden tot extra tariefsverhogingen.
Er zitten nuttige suggesties in dit plan. In zijn totaliteit is het
voor ons echter onaanvaardbaar.
Concreet willen wij voorstellen de extra parkeergelegenheid voor De
Bresstrappers/Baanbrekers te laten vervallen (f 150.000,en ter
plaatse te voorzien in een aparte plaats voor tijdelijke kampeer-