liseerd. Hiermede willen wij aangeven dat de actieve en ook de passieve sportgemeenschap een hele grote bijdrage levert aan de financiële bezuinigingen waarmee wij als gemeentelijke overheid te maken hebben. Wij waren genoodzaakt uitbreiding te geven aan die voorzieningen die voor de gemeente geen extra lasten met zich meebrengen of die zelfs ieder jaar een behoorlijke huur opbrengen. Dit is enkele fracties ontgaan bij het leveren van kritiek op dit voorzieningenplan. De heer Jansen deelde in de commissievergadering mede dat de P.v.d.A. grote verwachtingen had van het "totaalplan De Vijfsprong" en dat zij het resultaat bedroevend vonden. Het gaat hier niet om een totaalplan maar om een voorzieningenplan, een noodgedwongen aanpassing van het plan uit 1979. Wij missen in het huidige plan in tegenstelling tot het oude plan terecht de atletiekaccommodatie omdat hiertoe geen behoefte bestaat. Zo vinden wij ook het wielercircuit en de trimbaan niet meer terug. Dit zijn geen urgente zaken omdat de gemeente hier regelmatige openbare wegen voor ter beschikking stelt. Het oplossen van het parkeerprobleem bij "De Vijfsprong" is een goede zaak. Dit neemt niet alleen de overlast weg bij de verschil lende sportverenigingen maar het zal ook de verkeersveiligheid ten goede komen. Het is een normale regeling dat de particuliere exploi tanten zelf voor hun parkeergelegenheden moeten zorgen. De ontwikkelingen ten aanzien van de bezoekersaantallen van het restaurant moeten worden gevolgd. De heer JANSEN: In de commissie financiën heeft de P.v.d.A.-fractie grote vraagtekens gezet bij met name de financiële haalbaarheid van het voorzieningenplan "De Vijfsprong". Overigens moet worden vast gesteld dat ook de C.D.A.-fractie opmerkte in die commissie dat het voorzieningenplan niet mag leiden tot (extra) tariefsverhogingen én dat de uitvoering van het voorzieningenplan niet ten koste mag gaan van andere investeringen. Het C.D.A. zei het met andere woorden, maar de intentie is volgens mij hetzelfde. Wij hebben gemeend een aantal zaken uit het verleden aan te moeten voeren als onderbouwing van onze uiteindelijke conclusie. Wij nemen aan dat u dat toestaat. In een reactie van uw college op opmerkingen van de Provinciale Planologische Commissie, opgenomen in de toelichting van het bestem mingsplan, zegt uw college onder andere: "Een pad aan de noordweste lijke rand van de geprojecteerde uitbreiding dat rechtstreeks toe gang geeft tot de recreatievelden is niet aanvaardbaar uit exploi tatie-oogpunt. Een open recreatiepark - in de zin van aan meerdere zijden toegankelijk - ligt dus niet in de bedoeling." Wij zijn het dus eens met de mening van uw college van negen jaar geleden omdat wij tegen verdere versnippering zijn. In het thans nog geldende bestemmingsplan werd onder het kopje economische uitvoerbaarheid becijferd dat "De Vijfsprong" voor Rucphen jaarlijks een bedrag van ruim f 524.000,zou kosten uit d algemene middelen. Als we daar de begroting 1988 naast leggen, kost onze huidige Vijfsprong uit de algemene middelen thans f 488.181,40. Dat lijkt minder, ware het niet dat de meeste kapi taaluitgaven voor "De Vijfsprong" reeds volledig zijn afgeschreven. In de nota van aanbieding van de begroting 1987 lezen wij"In de loop van 1987 zal ons standpunt inzake de inrichting van de terrei nen van het sport- en vrijetijdscentrum "De Vijfsprong" moeten worden bepaald. Afhankelijk van de behoefte en de financiële haal-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 53