- 9 - Men weet dan binnen die perioden welke mogelijkheden er zijn. Op de financiële mogelijkheden kan dan het beleid worden afgestemd. De tot nu toe genomen beslissingen zijn door de raad genomen maar wij had den t.a.v. deze ad-hoc beslissingen geen andere keuze. Eerst dient bepaald te worden wat het welzijnswerk ons waard is en welke middelen wij daar tegenover zetten. Daarna kan er een beleid worden vastgesteld. Wij kunnen niet blindvaren op allerlei maatregelen die door rijksoverheid genomen worden. Wij vinden steeds oplossingen voor de diverse tegenvallers door verminderingen van de uitkering uit het gemeentefonds en afbouwingen van verfijningsregelingen. Dan wordt niet gezegd dat dit structureel op o.a. de riolering moet wor den afgewenteld. De heer van Miert vindt dat de bezuinigingen op de sector welzijn ook in die sector moeten worden opgevangen. Vindt hij dan ook dat alle middelen die voor bepaalde sectoren binnenkomen, expliciet voor die sector bestemd zijn en dat er geen overheveling mag plaatsvinden? De heer ERMENHet gaat niet alleen om een prijskaartje door te zeg gen: "dat is het ons in guldens waard". Het gaat ook om een inhoude lijke afweging en wat ons de inhoud van de diverse werksoorten bin nen het sociaal-cultureel werk waard is en hoe wij dat relateren aan het totale beleid van de gemeente, ook in financiële zin. Deze afwe ging dient steeds plaats te vinden omdat financiële maatregelen gevolgen kunnen hebben voor het investeringsniveau of de verhoging van belastingen tot gevolg kunnen hebben. In die verhouding dient de afweging ook mee te tellen. Pijnlijke keuzes zijn onontkoombaar. De heer van MIERT: De raad beslist over de besteding van de extra middelen. Wij vinden het een goede zaak dat er in riolering extra geld is gestopt. De heer van der MEIJS: Wij zijn het in grote lijnen met het C.D.A. en de R.V.P. eens dat er nog heel wat zaken moeten worden afgewo gen. Wij hebben hier te maken met een college van V.V.D/C.D.A. en R.V.P. dat de landelijke ideeën van V.V.D. en C.D.A. moet uitdra gen. Men kan hier niet veel geld uitgeven aan welzijnswerk terwijl er landelijk flink op wordt gekort. In de commissie financiën gaf ik aan dat de energiebesparende maat regelen voor het openluchtzwembad niet doorgeschoven moesten wor den. U vroeg mij toen er een andere bezuiniging tegenover te zet ten. Ik denk hierbij aan het groot onderhoud voor sociaal-culturele accommodaties. De discussie omtrent het openhouden dient nog plaats te vinden. VOORZITTER: De discussie omtrent wat het welzijnswerk ons waard is kan m.i. het best gevoerd worden bij de behandeling van het soci aal-cultureel programma. Dan dienen er keuzes gemaakt te worden. Het is niet zo dat wij structureel meevallers gebruiken om bijvoorbeeld iets te doen aan de riolering. Wij hebben geprobeerd de achterstand te verbeteren. Vroeger had dit te weinig aandacht. Wij hebben niet alleen in de welzijnssector bezuinigd. Ook in andere sectoren zijn bezuinigingen doorgevoerd. Uitstel van onderhoud, min der frequent aanbrengen van slijtlagen op de wegen, enz. Veel van het ambitieuze voorgaande programma stads- en dorpsvernieuwing is niet uitgevoerd of doorgeschoven naar een later tijdstip. Veel van onze uitgaven staan vast: personeel, sociale uitkeringen e.d.; 80% tot 90% staat vast, de marges zijn erg klein.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 35