- 11 - Ten aanzien van de afdeklaag bij de voormalige stortlokaties Schouw en Lange Schouw lijkt het ons niet verantwoord alleen maar af te wachten. De gemeente heeft hier naar onze mening een eigen verantwoordelijk heid. Ten aanzien van de kwaliteit van het drinkwater ter plaatse kunnen wij ook u geruststellen. De betrokken bewoners hebben inmiddels van de waterleiding bericht gehad dat er geen sprake is van verontrei niging. De dag van het afval, waarover wij u eerder berichtten, is inmiddels gepland op zaterdag 10 december. Wij nodigen u, maar ook alle overige raadsfracties, hierbij uit voor een voorbereidende bespreking op donderdag 10 november in De Trapkes te Sprundel. Ons voorstel om de afvalstoffenheffing niet te verhogen met 17% maar slecht met 10% blijft gehandhaafd. Actief zullen wij meewerken aan de vermindering van de afvalberg. Bovendien zijn wij van mening dat derge lijke tariefsverhogingen geleidelijk moeten plaatsvinden. Wij willen dit straks ondersteunen met de indiening van een wijzigingsvoorstel, waarvan wij thans het concept zullen uitdelen, zodat hier reeds in uw antwoord m tweede termijn rekening mee kan worden gehouden en ook de andere fracties zich daarover kunnen beraden voor mede-ondertekening en eventuele ondersteuning. Ten aanzien van eventuele gedifferentieerde tarieven bij het huisvuil willen wij u wijzen op proeven in den lande waarbij het te betalen bedrag wordt gekoppeld aan het gewicht van het aangeboden afval. De uitzondering voor de Lijsterbesstraat bij de uitbreiding van St. Willebrord zou onderwerp van onderzoek zijn. Waarom spreekt u in uw antwoord niet meer over dit onderzoek en waarom vindt u een uitzon dering noodzakelijk? Schept dit geen precedenten? Ten aanzien van de inspraak bij de Woningstichting, die u positief noemt, bent u erg voorbarig of mogelijk niet op de hoogte van de juiste situatie. Het overleg met bijvoorbeeld de huurdersverenigingen zit totaal vast. O.i. zal de W.S.R. pas bij dwang komen tot openheid en democratie. Wij vragen u nogmaals hier een brug te slaan tussen beide partijen omdat naar onze mening de W.S.R. t.a.v. de inspraak nog steeds te veel de boot afhoudt. In financiële zin hebben en zullen de gemeenten nog fors moeten inle veren op de uitkeringen uit het gemeentefonds. Zoals terecht aangegeven in onze eerste termijn is dat te danken aan dit kabinet. Op die manier worden gemeentebesturen en dus ook onze Rucphense raad gedwongen het regeringsbeleid in de eigen gemeente in te vullen. Helaas zullen wij dus niet anders kunnen doen dan instemmen met een aantal tariefsver hogingen van gemiddeld 3/. Met de rug tegen de muur moet, gezien de financiële situatie van onze gemeente, ook worden ingestemd met de verhoging van de o.g.b. met 8%, temeer omdat juist bij die belasting nog enigszins rekening wordt gehouden met de draagkracht van onze inwoners Ten aanzien van de tarieven van de sportaccommodaties merken wij op dat de door u voorgestelde verhoging van 3% niet het gewenste resultaat zal hebben. Immers ook vorig jaar gingen enkele verenigingen naar aanlei ding van de tariefsverhoging minder uren gebruik maken van De Vijf sprong. Bovendien hebben we straks mooie accommodaties die voor een belangrijke groep inwoners niet meer betaalbaar zijn. Invoering van precariorechten is naar onze mening een prima middel om structurele inkomsten te creeëren. Uw argument dat hierbij sprake zou zijn van van te hoge perceptiekosten gaat naar mijn mening niet op. Een éénmalige inventarisatie en vervolgens het bijhouden van het bestand

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 306