-22-
QNDERVERP; TGV (train h. grande vitesse) ofwel HSL (hoge snelheids-
ANTWOORD: spoorlijn).
PvdA In de periode van 12 juni tot en met 31 juli 1987 bestond de
mogelijkheid te reageren op een startnotitie voor de milieu-effect
rapportage ;MER) in het kader van de besluitvorming over de
HSL in Nederland, Het betrof hier een notitie van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat,
Deze startnotitie was voor het college aanleiding een reactie te
zenden aan het Directoraat—generaal van het Verkeer, waarin
de bezorgdheid wordt uitgesproken over de twee trace's welke de
gemeente doorsnijden. Gewezen is daarbij op:
a. het verloren gaan van belangrijke natuur- en landbouwgebieden
c.q, de aantasting daarvan (met name het Rozenven en de Lokker);
b. de sterk isolerende werking welke de HSL zal hebben naar de
nabuurgemeenten Etten—Leur en Roosendaal.
Van een en ander hebben wij de commissie bestuurlijke zaken op de
hoogte gesteld in de vergadering van 18 augustus 1987,
In december 1987 ontvingen wij het bericht, dat richtlijnen zijn
vastgesteld voor het te maken Milieu-effectrapport, In deze
richtlijnen is onder meer opgenomen welke alternatieven moeten
worden onderzocht en waar tracé's kunnen liggen.
In vervolg hierop berichtte het Directoraat—generaal van het verkeer
°P PP juli 1988, dat er overleg met de gemeenten zou plaatsvinden
alvorens te bepalen, welke tracé's definitief in de HSL-nota
zullen worden opgenomen. Dit overleg (op ambtelijk niveau, op 26
oktober a.s.) heeft tot doel elk ontwerp-tracé zo goed mogelijk
in kaart te brengen en heeft beslist nog niet de bedoeling een
afweging tussen de ontwerp-tracés te maken.
De ten ba-hoeve van dit overleg ontvangen tekeningen geven aan, dat
tracé N2 (tussen St.Willebrord en Etten-Leur) is vervallen en dat
we binnen het grondgebied van Rucphen alleen nog te maken hebben
met tracé NO (tussen Rucphen en Roosendaal).
Laatstgenoemd tracé is door de afdeling gemeentewerken onder de loep
genomen en geeft aanleiding genoemde bezwaren te herhalen: aantasting
landbouwgebieden en natuurgebied Rozenven en de isolerende werking
naar de gemeente Roosendaal; aangevuld met het bezwaar van de
overlapping door het tracé van de buurtschap Eindstraat.
In een voor-bespreking op 10 oktober j.l. met ambtelijke vertegen
woordigers van de provincie is de afspraak gemaakt, dat deze, op
schrift te stellen opmerkingen,ook aan de provincie zullen worden
verstrekt ten behoeve van een meer gebundelde reactie.
De provincie heeft zich n,l. op het standpunt gesteld, dat de voorkeur
moet worden gegeven aan het volgen van een bestaande lijn of, indien
niet mogelijk, bundeling met de bestaande infrastructuur (tracé langs
Rijksweg A 16).
Tot zover de huidige stand van zaken. Indien noodzakelijk zullen wij
op deze kwestie terugkomen in de commissie Bestuurlijke Zaken en
de raad.