-18- Het tekort van complex 40 "De Branden II" bedraagt volgens de laatste herziene exploitatie-opzet d.d. 8-2-1988 98.452,92. Ook hier zijn de hoge verwervingskosten van de grond een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van dit nadelig exploitatieresultaat. Een andere oor zaak is het aangelegde rioolstelsel in de "Branden II", ten riool- aansluiting onder vrij verval was vanwege het hoogteverschil niet moge ij f waardoor een afzonderlijk onderbemalen rioolstelsel is aangelegd, hetgeen per m1 rioolaanleg hogere kosten met zich mee- brengt Een nadelig exploitatieresultaat heeft in eerste instantie geen invloed op de hoogte van de grondprijs. Deze wordt mede bepaald door e geldende marktprijzen in de overige complexen. Beide nadelige exploitatieresultaten worden gedekt middels een bijdrage uit het bij het grondbedrijf aanwezige "egalisatiefonds". Dit egalisatiefonds wordt gevormd door de voorlopige batige exploitatieresultaten van de nog niet afgewikkelde complexen binnen het grondbedrijf. ONDERWERP: Nota toezicht instellingen volkshuisvesting. CM ANTWOORD: PvdA De WD vraagt een notitie van ons college over het toezichts- beleid op de Woningstichting in relatie tot de Nota Toezicht instellingen volkshuisvesting. Binnen hetzelfde kader ligt de vraag van het CDA over onze visie op: invloed huurders, overleg met woonconsumentenorganisaties, instelling klachtencommissie en bewonersraad, de bestuurssamen stelling en de organisatievorm. Ook binnen dit kader ligt de opmerking van de PvdA, dat het college het overlegtussen Woningstichting en huurders— en kopers- verenigingen moet bevorderen. Op 1 september 1987 ontvingen wij een exemplaar van de Nota toezicht instellingen volkshuisvesting, zoals staatssecretaris Heerma die naar de Tweede Kamer had gezonden. In deze nota kondigde de staatssecretaris aan, dat de regels voor het toezicht op de toegelaten instellingen scherper zullen worden. Op het punt van de statutaire eisen ten aanzien van de bestuurssamenstelling zal de gemeentelijke invloed worden beperkt; de invloed van de woonconsument zal groter worden. De invloed van de woonconsument zal in zijn algemeenheid toenemen: toegelaten instellingen zullen worden verplicht overleg te plegen met hun huurders en zij moeten klachten van huurders serieus nemen. Deze beleidsvoornemens zouden moeten leiden tot aanpassingen in het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting en het Besluit geldelijke steun volkshuisvesting. In concreto zouden daar dan bepalingen in worden opgenomen die naleving van deze beleidsvoornemens moeten waarborgen; op de naleving wordt toege zien door een verbeterd rijkstoezicht. De meest recente ontwikkelingen op dit gebied hebben wij ver nomen uit het tijdschrift De Nederlandse Gemeenten van 16 september j1Hierin valt te lezen, dat de nota in de Tweede Kamer aan de orde is geweest en dat deze - nu daarover geen vooroverleg was gevoegd - de discussies over verantwoordelijkheden en taakver deling tussen rijk, gemeenten en corporaties weer hevig heeft doen oplaaien. Thans vindt op departementaal niveau nader overleg plaats over de rolverdeling tussen rijk, gemeenten en corporaties, o.m. ook met de VNG. De VNG is in het kader van de voorlichting over deze materie voornemens eind dit jaar een publikatie te laten verschijnen in de Groene reeks. De door genoemde partijen geponeerde stellingen worden in zijn algemeenheid door het college onderschreven. Alvorens terzake met voorstellen of notitie te komen, zal echter naar onze mening het beleid op rijksniveau duidelijk moeten zijn en onontbeerbaar is daarbij, dat dit beleid zijn gestalte krijgt in genoemde regelgeving.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 251