-18-
Het tekort van complex 40 "De Branden II" bedraagt volgens de laatste
herziene exploitatie-opzet d.d. 8-2-1988 98.452,92. Ook hier zijn
de hoge verwervingskosten van de grond een belangrijke oorzaak voor
het ontstaan van dit nadelig exploitatieresultaat. Een andere oor
zaak is het aangelegde rioolstelsel in de "Branden II", ten riool-
aansluiting onder vrij verval was vanwege het hoogteverschil niet
moge ij f waardoor een afzonderlijk onderbemalen rioolstelsel is
aangelegd, hetgeen per m1 rioolaanleg hogere kosten met zich mee-
brengt
Een nadelig exploitatieresultaat heeft in eerste instantie geen
invloed op de hoogte van de grondprijs. Deze wordt mede bepaald door
e geldende marktprijzen in de overige complexen. Beide nadelige
exploitatieresultaten worden gedekt middels een bijdrage uit het bij
het grondbedrijf aanwezige "egalisatiefonds". Dit egalisatiefonds
wordt gevormd door de voorlopige batige exploitatieresultaten van de
nog niet afgewikkelde complexen binnen het grondbedrijf.
ONDERWERP: Nota toezicht instellingen volkshuisvesting.
CM ANTWOORD:
PvdA De WD vraagt een notitie van ons college over het toezichts-
beleid op de Woningstichting in relatie tot de Nota Toezicht
instellingen volkshuisvesting.
Binnen hetzelfde kader ligt de vraag van het CDA over onze
visie op: invloed huurders, overleg met woonconsumentenorganisaties,
instelling klachtencommissie en bewonersraad, de bestuurssamen
stelling en de organisatievorm.
Ook binnen dit kader ligt de opmerking van de PvdA, dat het
college het overlegtussen Woningstichting en huurders— en kopers-
verenigingen moet bevorderen.
Op 1 september 1987 ontvingen wij een exemplaar van de Nota
toezicht instellingen volkshuisvesting, zoals staatssecretaris
Heerma die naar de Tweede Kamer had gezonden.
In deze nota kondigde de staatssecretaris aan, dat de regels
voor het toezicht op de toegelaten instellingen scherper zullen
worden. Op het punt van de statutaire eisen ten aanzien van de
bestuurssamenstelling zal de gemeentelijke invloed worden
beperkt; de invloed van de woonconsument zal groter worden.
De invloed van de woonconsument zal in zijn algemeenheid
toenemen: toegelaten instellingen zullen worden verplicht
overleg te plegen met hun huurders en zij moeten klachten van
huurders serieus nemen.
Deze beleidsvoornemens zouden moeten leiden tot aanpassingen in
het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting en het
Besluit geldelijke steun volkshuisvesting. In concreto zouden
daar dan bepalingen in worden opgenomen die naleving van deze
beleidsvoornemens moeten waarborgen; op de naleving wordt toege
zien door een verbeterd rijkstoezicht.
De meest recente ontwikkelingen op dit gebied hebben wij ver
nomen uit het tijdschrift De Nederlandse Gemeenten van 16 september
j1Hierin valt te lezen, dat de nota in de Tweede Kamer aan de
orde is geweest en dat deze - nu daarover geen vooroverleg was
gevoegd - de discussies over verantwoordelijkheden en taakver
deling tussen rijk, gemeenten en corporaties weer hevig heeft
doen oplaaien. Thans vindt op departementaal niveau nader
overleg plaats over de rolverdeling tussen rijk, gemeenten
en corporaties, o.m. ook met de VNG. De VNG is in het kader van
de voorlichting over deze materie voornemens eind dit jaar
een publikatie te laten verschijnen in de Groene reeks.
De door genoemde partijen geponeerde stellingen worden in zijn
algemeenheid door het college onderschreven. Alvorens terzake
met voorstellen of notitie te komen, zal echter naar onze mening
het beleid op rijksniveau duidelijk moeten zijn en onontbeerbaar
is daarbij, dat dit beleid zijn gestalte krijgt in genoemde
regelgeving.