-11- P.v.d.A. HOOFDFUNCTIE 5. CULTUUR EN RECREATIE ONDERWERP: wijziging Drank- en Horecawet ANTWOORD: De bedoeling van de wijziging is ongewenste mededinging in te dammen. Ongewenste concurrentie kan optreden doordat instellingen van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbe schouwelijke of godsdienstige aarof onder ongeile voorwaarden ten opzie e van de reguliere horeca alcoholhoudende dranken verstrekken. Volgens het wetsvoorstel zullen gemeenten aan die instellingen voor schriften ter beperking van voornoemde activiteiten kunnen opleggen. Het gaat dan om een verbod op of maximering van bijeenkomsten zoals bruiloften en partyen, het zich onthouden van het aanpryzen van dergelijke evenementen en een beperking van de tyden waarop alcohol houdende dranken worden geschonken. Voor instellingen die zijn aangesloten by een organisatie die een overeenkomst heeft gesloten met het bedrijfschap Horeca (bijvoorbeeld de K.N.V.B.hoeft de gemeente geen voorschriften aan het schenken van alcoholhoudende dranken te verbinden. Aangezien deze wetswijziging kosten voor de gemeenten met zich meebrengt, zal het ministerie van Economische Zaken een éénmalige bijdrage in het Gemeentefonds storten. Hoe hoog deze bijdrage zal zyn is nog niet bekend. Indien de hierboven omschreven bevoegdheid daadwerkelijk in de Drank en Horecawet opgenomen gaat worden, dan is het nog maar de vraag of wij hiervan gebruik gaan maken. Immers wij voeren al geruime tyd een beleid dat erop gericht is para- commerciële activiteiten tegen te gaan. De volgende beperkingen zijn mede daardoor tot stand gekomen: in de meeste vergunningen voor gemeenschapshuizen en kantines is de beperking opgenomen, dat deze vergunningen slechts gelden voor het verstrekken van zwak—alcoholische drank voor het geval deze beperking niet is opgenomen, geldt veelal het bepaalde in de Drank- en Horecaverordening dat geen sterke drank mag worden verstrekt gedurende de tijd dat de inrichting geheel of in hoofdzaak ten dienste staat van jeugdige personen; met de exploitanten van de gemeenschapshuizen en kantines is de afspraak gemaakt dat men zich onthoudt van het vieren van bruiloften recepties en partyen. Onze ervaring is, dat deze afspraak goed wordt nageleefd. In een enkel uitzonderingsgeval is weieens van de algemene afspraak afgeweken. Een en ander doet ons concluderen dat op dit moment in onze gemeente geen para-commerciële wantoestanden voorkomen die gebruikmaking van de in het wetsvoorstel aangereikte bevoegdheid rechtvaardigen. Onderwerp: gebruik grond als parkeerplaats by skibaan P.v.d.A, Antwoord Op initiatief van de gemeente is er een wijziging tot stand gebracht in de huurovereenkomst betreffende de skibaan. Darbij is eefg2 deelte van de voor parkeren beschikbare ruimte door de huurder afge- taan en heeft de gemeente dat gekompenseerd met een strook grond langs de baanvelden. gxona ItZ nfd:Le om de aanle^ van het geplande hockeyveld naar behoren uit te kunnen voeren. In het geldende bestemmingsplan heeft deze e-rnnri verkeersdoeleinden. 61031(1 de stemming ONDERWERP: Basiseducatie onderbrengen bij hoofdfunctie onderwijs C.D.A. ANTWOORD: (510.06). Volgens de gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften is basis educatie een onderdeel van functie 510 "Volksontwikkeling".

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 244