X33W XLIJ311AHD2TAAM W3 W3DWIK3ISH00V 3JAID02 :d aliomilblooH
8n»DOj(nl 9b qo 3xljli9g blslsdsrainim bösid ns9 ioov issia AbvT 9(1
09S0lj(l9W
biesw n9X9osi9bao isri ansrtanlm snslsni sno uos nBVT»lii gnlbfsrdliU
Het zal menigeen opvallen dat in dit rijtje de onroerend-goedbelas-
ting ontbreekt. Hoewel dit uiteraard één van de belangrijkste eigen
inkomstenbronnen van de gemeente is, vindt de invordering plaats via
de belastingdienst. Hiervoor geldt reeds een afschrijvingsbeleid,
hetgeen door de gemeente naar onze mening nadrukkelijker onder de
aandacht van de inwoners gebracht zou moeten worden.
Actieve voorlichting door de gemeente over mogelijkheden en beleid
met betrekking tot kwijtschelding van heffingen en belastingen aan onze
inwoners zien wij als een eerste stap in deze, ook voor sommigen van
onze inwoners toch moeilijke tijden.
Ingenomen zijn wij met het feit dat een nota ouderenbeleid in voor
bereiding is. Zaken die ons inziens hierbij aan de orde moeten komen
zijn:
1. De plannen ten aanzien van het flankerend ouderenbeleid dienen in
relatie te worden gebracht met het Gecoördineerd Ouderenwerk.
2. Voor alle bestuurslagen dienen er voldoende inspraakmogelijkheden
te zijn om de ouderen daadwerkelijk te laten meedenken over het
beleid. Dus ook bij de samenstelling van uw nota.
3. Er moeten, in nauwe samenspraak met ouderenorganisaties en gekop
peld aan de ouderenzorg, educatieve projecten opgezet worden om
ouderen voldoende vaardigheden te geven, zodat zij daadwerkelijk deel
kunnen nemen aan inspraak en medezeggenschap.
4. Extra aandacht moet er zijn voor de inrichting en situering van de
wooneenheden. Centrale voorzieningen, zoals de kerk, winkels, de bank,
het postkantoor, gemeenschapshuizen, service-instellingen en open
baar vervoer moeten goed bereikbaar zijn, ook in Sprundel, Zegge en
Schijf. In de nabijheid zou een verzorgingspunt moeten zijn.
5. Bij woningverbetering, moet ingespeeld worden op ouderenhuisvesting,
door tevens gebruik te maken van de gelden die gemeenten extra
hebben gekregen toen de zogenaamde "f 2.000,- regeling" in 1984
verviel. Deze zitten sinds 1984 in de algemene uitkering vanuit het
gemeentefonds. Deze gelden zouden beschikbaar moeten blijven voor de
realisering van gekwalificeerde bejaardenwoningen.
6. Voor nieuwbouw van bejaardenwoningen is het nodig ook in de toekomst
tijdig contingenten in de sociale huursector te reserveren.
7. De zogenaamde "eerste lijn" moet goed functioneren, zodat ouderen
zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Vooral de huisartsen
in onze gemeente hebben kennelijk - zo blijkt ons uit geluiden van
uit het veld - een extra impuls nodig om daadwerkelijk te gaan
functioneren in dit kader.
8. Het verdient aanbeveling het Gecoördineerd Ouderenwerk meer arm
slag of mogelijkheden te geven, zodat samenwerking op zowel werkers-,
als bestuurlijk niveau daadwerkelijk gestalte krijgt.
9. Er moeten mogelijkheden geschapen worden voor dag- en (soms) nacht-
opvang in de verzorgingshuissector. Ook tijdelijke vakantieopvang
en crisisopvang dient in de toekomst tot de mogelijkheden te behoren.