X33W XLIJ311AHD2TAAM W3 W3DWIK3ISH00V 3JAID02 :d aliomilblooH 8n»DOj(nl 9b qo 3xljli9g blslsdsrainim bösid ns9 ioov issia AbvT 9(1 09S0lj(l9W biesw n9X9osi9bao isri ansrtanlm snslsni sno uos nBVT»lii gnlbfsrdliU Het zal menigeen opvallen dat in dit rijtje de onroerend-goedbelas- ting ontbreekt. Hoewel dit uiteraard één van de belangrijkste eigen inkomstenbronnen van de gemeente is, vindt de invordering plaats via de belastingdienst. Hiervoor geldt reeds een afschrijvingsbeleid, hetgeen door de gemeente naar onze mening nadrukkelijker onder de aandacht van de inwoners gebracht zou moeten worden. Actieve voorlichting door de gemeente over mogelijkheden en beleid met betrekking tot kwijtschelding van heffingen en belastingen aan onze inwoners zien wij als een eerste stap in deze, ook voor sommigen van onze inwoners toch moeilijke tijden. Ingenomen zijn wij met het feit dat een nota ouderenbeleid in voor bereiding is. Zaken die ons inziens hierbij aan de orde moeten komen zijn: 1. De plannen ten aanzien van het flankerend ouderenbeleid dienen in relatie te worden gebracht met het Gecoördineerd Ouderenwerk. 2. Voor alle bestuurslagen dienen er voldoende inspraakmogelijkheden te zijn om de ouderen daadwerkelijk te laten meedenken over het beleid. Dus ook bij de samenstelling van uw nota. 3. Er moeten, in nauwe samenspraak met ouderenorganisaties en gekop peld aan de ouderenzorg, educatieve projecten opgezet worden om ouderen voldoende vaardigheden te geven, zodat zij daadwerkelijk deel kunnen nemen aan inspraak en medezeggenschap. 4. Extra aandacht moet er zijn voor de inrichting en situering van de wooneenheden. Centrale voorzieningen, zoals de kerk, winkels, de bank, het postkantoor, gemeenschapshuizen, service-instellingen en open baar vervoer moeten goed bereikbaar zijn, ook in Sprundel, Zegge en Schijf. In de nabijheid zou een verzorgingspunt moeten zijn. 5. Bij woningverbetering, moet ingespeeld worden op ouderenhuisvesting, door tevens gebruik te maken van de gelden die gemeenten extra hebben gekregen toen de zogenaamde "f 2.000,- regeling" in 1984 verviel. Deze zitten sinds 1984 in de algemene uitkering vanuit het gemeentefonds. Deze gelden zouden beschikbaar moeten blijven voor de realisering van gekwalificeerde bejaardenwoningen. 6. Voor nieuwbouw van bejaardenwoningen is het nodig ook in de toekomst tijdig contingenten in de sociale huursector te reserveren. 7. De zogenaamde "eerste lijn" moet goed functioneren, zodat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Vooral de huisartsen in onze gemeente hebben kennelijk - zo blijkt ons uit geluiden van uit het veld - een extra impuls nodig om daadwerkelijk te gaan functioneren in dit kader. 8. Het verdient aanbeveling het Gecoördineerd Ouderenwerk meer arm slag of mogelijkheden te geven, zodat samenwerking op zowel werkers-, als bestuurlijk niveau daadwerkelijk gestalte krijgt. 9. Er moeten mogelijkheden geschapen worden voor dag- en (soms) nacht- opvang in de verzorgingshuissector. Ook tijdelijke vakantieopvang en crisisopvang dient in de toekomst tot de mogelijkheden te behoren.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 220