Hoofdfunctie 4: ONDERWIJS. Er is in de afgelopen jaren door de twee kabinetten Lubbers buitengewoon veel bezuinigd op onderwijs. Zal het onderwijs in de jaren 90 nog aan de behoeften van de samen leving kunnen voldoen? Beheersing van de kosten in deze sector mag er niet toe leiden dat grote groepen in de samenleving steeds minder toegang krijgen tot essentiële voorzieningen. Door de invoering van een personeelsstop voor het speciaal onderwijs op het niveau van 16 januari 1987 bijvoorbeeld zijn onverantwoord lange wachtlijsten ontstaan voor kinderen die eigenlijk op de basis school niet meer vooruit kunnen. Vandaar dat wij vragen naar een onderzoek in en van de basisscholen naar het beleid ten aanzien van verwijzing naar vormen van speciaal onderwijs. Zoals Hoe worden deze leerlingen opgespoord? Welke tekorten hebben priori teit bij doorverwijzing? Hoe is de aanmeldingsprocedure? En hoe groot zijn de wachtlijsten? Welke tekorten zou men met kleine beleidswij zigingen binnen de eigen school kunnen opvangen? Zo zou men ten minste op dit gebied enigszins de afbraak van de mogelijkheden tot goed onderwijs voor de zwakkere leerlingen kunnen tegengaan. De gemeente als bestuurder van de openbare basisschool zou hier de eerste stap kunnen zetten. Ook zou eens bekeken moeten worden hoe men op de peuterspeelzalen al inspeelt op bepaalde problematieken. Dit alles kan geschieden in samenwerking met de School Begeleidings- Dienst. Naar aanleiding van bepaalde publicaties lijkt het ons noodzakelijk opnieuw een duidelijke uiteenzetting te geven ten aanzien van de pro blematiek t.a.v. het vervoer van leerlingen in verband met de zwem lessen. Bovendien moet duidelijk worden voor welke groepen van het basisonderwijs de zweminstructie het meest noodzakelijk is. Het gestructureerd overleg van het Voortgezet Onderwijs in de regio moet worden hervat. Graag zouden wij in een samenleving met mensen uit vele culturen en met zeer verschillende levensovertuigingen het woord "godsdienst onderwijs" op blz. 23 en 24 van de nota van aanbieding vervangen zien door "onderwijs op het gebied van levensbeschouwingen". Natuurlijk moet ook de mogelijkheid van een school worden geschapen anderen dan districtscatecheten van een bepaalde levensovertuiging aan te trekken. Ten slotte iets over de C- accomodaties voor lichamelijke oefening. Onderzoek naar en maatregelen ter beveiliging van de leerlingen zullen zo spoedig mogelijk gestalte moeten krijgen. Ook buiten- accomodaties zullen moeten worden geschapen, c.q. beter beveiligd. Dubbel glas in De Vaart zal uitkomst moeten bieden voor de huidige geluidsoverlast als gevolg van de toegenomen verkeersintensiteit, terwijl dit ook gunstig zal zijn voor het energieverbruik. - 8 -

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 217