.nsqqariaa blsrfjJ[.II9bJbub tssui snrraBrgosqagalloo ri99 uos 8&99i8 goU os lfio9 39ii e>w als t9sM ,i9vo joov 3n93 ns9g i9 rj9dd9rf 9w Tssm Hoofdfunctie 0: ALGEMEEN BESTUUR. Ook de PvdA is voor een goed georganiseerd, klantvriendelijk en energiebewust ambtenarenapparaat. In het verlengde daarvan denken wij hier ook aan het welzijnswerk en het onderwijsveld, voor zover dit indirect valt onder de verant woordelijkheid van het gemeentebestuur. Ook ten aanzien van "Algemeen Bestuur" dient een nog kritischer kijk op onze uitgaven naar onze mening voor komende jaren centraal te staan. Wij zeiden dat reeds bij de behandeling van de meerjaren- prognose van de gewone dienst over de periode 1988 - 1991 in de gemeenteraadsvergadering van december 1987. We herhalen enkele van de punten die we daarbij toen al noemden: in principe dubbelzijdig gebruik van papier, nagaan of alle abonne menten wel nodig zijn. Is een vaste post voor meubilair na een pas opnieuw ingericht gemeentehuis geen overbodige luxe? Maar ook kijken of de huidige personeelsbezetting van ons gemeente lijk apparaat wel zo kan blijven. We bedoelen daarmee: géén automatische aanstelling van nieuw personeel als er vacatures ontstaan. Met belangstelling hebben wij kennis genomen van het feit dat u denkt aan aanpassing van de openingstijden van het gemeentehuis aan de wensen van de inwoners. Benieuwd zijn wij naar de concrete uit werking daarvan. We zien eveneens de mogelijkheid tot verbetering van het bestuurs- gebeuren wat betreft de raadscommissies. Evenals bij eerdere beschouwingen vragen wij u: een meer proces matig informeren van commissie- en raadsleden over zaken, die in voorbereiding zijn. De gang van zaken, zoals die laatstelijk is gevolgd bij de behandeling van de beleidsvoornemens welzijnswerk en volwasseneneducatie voor 1989 tot en met 1991 in de commissies welzijn en onderwijs zien wij daarbij als een eerste stap in de goede richting. Een evaluatie van het functioneren van deze raadscommissies, vooral t.a.v. openbaarheid, inspraak en mogelijkheid tot deelname van al onze inwoners, maar ook een onderzoek naar de toegevoegde waarde van raadsvoorstellen na behandeling in de commissies in relatie tot de kosten zien wij graag uiterlijk aan het eind van deze zittings periode tegemoet. Het vergadertijdstip van commissies en nu zelfs ook bij de eigenlijke behandeling van de gemeentebegroting op 24 oktober blijft voor de PvdA een doorn in het oog. Hoewel er sprake is van enige verbetering, stelt het laat verschijnen van commissiestukken ons nog steeds voor organisatorische problemen met betrekking tot tijdig fractieberaad en bestudering van stukken door mensen die naast hun activiteiten in commissies en raad ook nog een dagtaak hebben. Dit baart ons dan ook zorgen. - 4 -

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1988 | | pagina 213